جستجو
ریشه آماده فرش ماشینی چیست ؟

ریشه آماده فرش ماشینی چیست ؟

تاریخ انتشار: 1403/02/30 نویسنده: سید یونس ساداتی

ریشه آماده فرش ماشینی، جزئی از فرش است که به‌صورت جداگانه و به‌صورت انبوه تولید می‌شود. این ریشه‌های آماده به‌صورت نواری شکل تولید شده و به‌صورت متری به فروش می‌رود. این ریشه‌های نواری شکل از نخ‌هایی با کیفیت و مقاوم که معمولاً از جنس پلی‌استر یا پنبه ساخته شده‌اند بافته می‌شود.

فرایند بافت ریشه فرش ماشینی شامل مرحله تولید و بافت، بررسی کیفیت، برش خوردن و هم اندازه کردن و در نهایت ارائه به بازار است. کارخانه‌های فرش ماشینی این ریشه‌ها را به‌صورت متراژی خرید می‌کنند و به فرش می‌دوزند تا استحکام و یکپارچگی آن حفظ شود.

کاربرد ریشه فرش ماشینی برای جلوگیری از فرسودگی لبه‌های فرش 1000 شانه کاشان و از هم پاشیده شدن بخش ابتدایی و انتهایی فرش است.

 

ریشه آماده فرش ماشینی

ریشه آماده فرش ماشینی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  • از جنس استاندارد بوده و الیاف آن محکم باشد.
  • در برابر فشار، پا خوردن و رفت و آمد مداوم مقاومت داشته باشد.
  • با رنگ فرش هماهنگ باشد تا جلوه ظاهری زیبایی ایجاد شود.
  • نظافت ریشه آسان باشد و در اصطلاح خاصیت چرک‌تاب بودن داشته باشد.
  • در برابر نور آفتاب مقاوم باشند به‌خصوص برای فرش ابریشم ماشینی.
  • اتصالشان به فرش محکم باشد و در دراز مدت جدا نشود.

حتما بخوانید:

راهنمای خرید فرش متناسب با دکوراسیون

 

کاربرد ریشه آماده فرش ماشینی

ریشه فرش آماده یکی از مهم‌ترین و لازم‌ترین بخش‌ها برای فرش است که در صورت نبودن آن، به فرش آسیب می رشد. اما کاربرد ریشه آماده فرش چیست؟

  • افزایش استحکام و دوام فرش: داشتن ریشه مانع پارگی فرش می‌شود به‌خصوص در محل‌های پر رفت و آمد این موضوع بیشتر به چشم می‌خورد.
  • جلوگیری از کشیدن شدن نخ یا گره خوردن: اگر ریشه‌ها به خوبی نصب شوند، مانع کشیده شدن نخ فرش شده و از گره خوردن الیاف جلوگیری می‌شود.
  • افزایش زیبایی فرش: انتخاب ریشه مناسب برای فرش لاکی قدیمی باعث زیبایی دوچندان فرش می‌شود.
  • استانداردسازی فرش: اگر به هر دلیل فرش‌های دارای سایز دقیق نباشند، به‌وسیله ریشه‌های آماده تا حدی می‌توان این مشکل را رفع کرد.

 

carpet-root-material

جنس ریشه های فرش

ریشه های فرش ماشینی به صورت جداگانه تولید شده و روی فرش ماشینی 700 شانه نصب می‌شود. این ریشه‌ها با جنس‌های مختلف تولید می‌شوند:

  • ریشه آماده فرش ماشینی از جنس نخ پلی‌پروپیلن: این نوع ریشه برای فضاهایی با رطوبت بالا مثل آشپزخانه یا ورودی حمام مناسب است.
  • ریشه آماده فرش ماشینی از جنس نخ پلی‌استر: رنگ این نوع نخ بسیار درخشنده و شفاف بوده و برای فضاهای لوکس انتخاب خوبی است.
  • ریشه آماده فرش ماشینی از جنس نخ نایلون: استحکام این نوع ریشه بسیار زیاد است و برای فضاهای پرتردد مناسب است.

حتما بخوانید:

نکات کلیدی خرید فرش ماشینی

 

انواع ریشه بافی فرش ماشینی

بعضی اوقات ممکن است ریشه فرش بختیاری ماشینی دچار آسیب دیدگی شود. در این‌گونه موارد می‌توانید از روش‌های ترمیمی استفاده کنید. ریشه بافی فرش با روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد:

  • ریشه باقی بطلمه: فرش‌هایی که دارای رد شمار بالایی هستند و یا فرش‌هایی با تار و پود در هم تنیده و محکم، نیاز است که از ریشه بافی بطلمه استفاده شود. با این روش ریشه‌ها باز نمی‌شوند و موقع ورود سوزن و نخ آسیبی نخواهند دید.
  • ریشه بافی متصل: در این روش ابتدا ریشه‌های قدیمی و کهنه را از فرش جدا می‌کنند و سپس با نخ مخصوص ریشه‌های جدید را متصل می‌کنند. ریشه‌های متصل شده به هیچ عنوان نباید شل باشند، به همین دلیل فرش را روی محل مخصوص با میخ محکم می‌کنند تا ریشه‌ها را با روشی صحیح به فرش متصل کنند.
  • ریشه بافی مغزی: این نوع ریشه بافی به دقت و تمرکز بالایی نیاز دارد و کمتر از این روش استفاده می‌شود.

 

durability-carpet-roots

 

روش های ماندگاری ریشه فرش

  • گره زدن ریشه فرش: گره زدن ریشه فرش ماشینی 1500 شانه از خرابی آن جلوگیری می‌کند و باعث محافظت از ریشه‌ها می‌شود. روش‌های معمول برای گره زدن ریشه فرش، دو گره‌ای، گره زنجیره‌ای و گره نخودی است.
  • استفاده از محافظ برای ریشه فرش: استفاده از کاور یا محافظ برای ریشه فرش، باعث می‌شود تا گرد و غبار و آلودگی به ریشه فرش نفوذ نکرده و ریشه‌ها تمیز و سالم نگهداری شوند. بهترین جنس کاور، نوع توری آن است تا هوا از آن عبور کرده و ریشه فرش طرح سنتی پوسیده نشود.
  • لفاف دوزی: در این روش با استفاده از پارچه‌ای مشبک که هوا از آن رد شود، می‌توانید ریشه‌ها را داخل پارچه قرار داده و به فرش وصل کنید.

نکته‌ای که لازم است به آن دقت کنید، این است که محافظت از ریشه فرش با چسب به هیچ عنوان روش صحیحی نیست. چرا که باعث آسیب رسیدن به ریشه شده و در درازمدت آن را خراب می‌کند.

ریشه فرش از کجا بخرم؟ خرید ریشه فرش ماشینی بیشتر توسط کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید فرش انجام می‌شود. کارگاه‌های مخصوصی هستند که ریشه آماده فرش ماشینی را تولید می‌کنند و فروش ریشه فرش آماده انجام می‌دهند که می‌توانید از آنها ریشه آماده تهیه کنید.

بهترین قیمت فرش کودک را با تنوعی از طرح و رنگ از محتشم بخواهید.

حتما بخوانید:

فرش چند شانه بخریم؟

 

فرش بدون ریشه

همان‌طور که فرش‌های ریشه‌دار برای بسیاری از افراد جذابیت دارند، فرش ماشینی بدون ریشه هم زیبایی‌های خاص خودش را دارد. به‌خصوص فرش ماشینی مدرن بدون ریشه.

اما چرا بعضی از افراد  فرش بدون ریشه را به فرش ریشه‌دار ترجیح می‌دهند؟

  • زیبایی بیشتر و مدرن پسند بودن فرش بدون ریشه به‌خصوص برای دکوراسیون‌های مینیمال
  • تمیز شدن راحت‌تر به دلیل نداشتن ریشه
  • مناسب برای خانه‌هایی که از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنند.

اگر فرش منزلتان را بدون ریشه سفارش دادید، دقت کنید که زیگزاگ‌ها به خوبی لبه‌های فرش را پوشانده باشند تا فرش دچار آسیب و پارگی نشود. بعضی افراد مایلند که فرش آشپزخانه را بدون ریشه سفارش دهند، خوب است بدانید در این شرایط قیمت فرش آشپزخانه تغییری نمی‌کند.

 

جمع بندی

ریشه آماده فرش ماشینی یکی از اجزای کلیدی در فرایند تولید فرش‌های ماشینی است. این ریشه‌ها به‌صورت دوخته شده و نواری تولید شده و به فرش‌ها متصل می‌شوند.

ریشه‌های آماده نه‌تنها به زیبایی فرش کمک کرده؛ بلکه استحکام آن را نیز افزایش می‌دهند. ریشه آماده فرش ماشینی با انواع جنس نخ تولید می‌شود که هر تولیدکننده فرش ماشینی 1200 شانه با توجه به نیاز خود می تواند از آن استفاده کند.

سوالات متداول


ریشه فرش ماشینی با انواع الیاف تولید می‌شود که شم ابا توجه به نوع استفاده خود می‌توانید آن را تهیه کنید.

با استفاده از گره زدن، استفاده از کاور و یا لفافه.

از اصلی‌ترین مزایای فرش بدون ریشه زیبایی و تمیز ماندن ریشه‌هاست.
0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است