جستجو
6 روش تمیز کردن فرش بدون شستن

6 روش تمیز کردن فرش بدون شستن

تاریخ انتشار: 1402/04/22 نویسنده: سید یونس ساداتی

امروز می‌خواهیم درباره تمیز کردن فرش بدون شستن با شما کاربران عزیز سایت محتشم صحبت کنیم و طریقه تمیز کردن فرش را به شما آموزش دهیم. قبل از شروع بحث برای آشنایی و تسلط بیشتر می‌توانید به صفحه فرش جدید مراجعه کنید و محصولات جدید را مشاهده کنید در مجموعه ما علاوه بر فروش فرش، راهکار‌های مؤثر برای دوام بیشتر فرش‌های شما را آموزش می‌دهیم. در هر صورت اگر علاوه بر آموزش، قصد خرید را نیز دارید، سری به صفحه خرید فرش بزنید.

در قدم اول اگر می‌خواهید فرش شما زیبا و جذاب به نظر برسد باید به صورت روزانه و مرتب آن را جارو بکشید. جارو کشیدن جدای از بحث ظاهری، باعث تمیز ماندن فرش شما و در نتیجه بالا رفتن طول عمر فرش می‌شود. در ادامه 6 نمونه از روش‌های رایج و آسان تمیز کردن فرش را بدون آب و شست و شو توضیح می‌دهیم.


چگونه فرش را بدون شستن تمیز کنیم

برای شستن فرش بدون نیاز به آب یا تحویل به قالیشویی و تمیز کردن فرش بدون شستن راه هایی وجود دارد که شما بتوانید بدون نیاز به شست و شو تمیز کردن فرش را انجام دهید:

  • جارو زدن منظم و دقیق فرش کلاسیک
  • ممانعت از ریختن خوراکی ها روی فرش
  • استفاده از محلول های لکه پاک کن
  • استفاده از یخ برای پاک کردن مواد چسبنده

 

روش‌های مختلف برای تمیز کردن فرش بدون آب و قالیشویی

فرش‌ها همواره جز پر استفاده‌ترین ابزار‌های هر خانه‌ای محسوب می‌شوند. نسبت به تراکم و بلند بودن پرز فرش، امکان کثیف شدن و آلوده بودن آن با یکدیگر متفاوت می‌شود. به فرض مثال فرش‌هایی با پرز بلند نیاز به انرژی بیشتری برای تمیز شدن خواهند داشت. شما می‌توانید به صفحه فرش‌های پرز بلند مراجعه کرده و با این نوع فرش‌ها بهتر آشنا شوید. به صورت کلی روش‌های تمیز کردن فرش به شرح زیر هستند:

 

تمیز کردن فرش بدون آب

 

جارو زدن مداوم و با حوصله

بهتر است زمانی از روز را به تمیز کردن و جارو کشیدن فرش خود اختصاص دهید. جارو زدن و ممانعت از ریختن مواد خوراکی و رنگی به تمیز ماندن فرش شما کمک شایانی می‌کند. فرقی نمی‌کند فرش شما از نوع کلاسیک باشد یا از نوع فرش‌های مدرن! در هر صورت تمیز ماندن و نگه داری صحیح از فرش امری ضروری محسوب می‌شود. اگر هنوز هم با فرش کلاسیک آشنا نیستید، به صفحه فرش کلاسیک مراجعه کنید تا مدل‌های مختلف آن را از نزدیک دیدن کنید.

اگر به صورت مرتب فرش را تمیز نگه دارید، احتمال آلودگی و بوی نامطبوع به حداقل میزان ممکن خواهد رسید. لازم به ذکر از اتصالات و قطعات مختلف جارو برقی برای تمیز شدن بیشتر فرش استفاده نمایید.

 

استفاده از مواد و ترکیبات مناسب

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن فرش بدون شستن، استفاده از مواد و ترکیبات مناسب است. چنانچه تمایل ندارید فرش خود را به قالیشویی بسپارید، می‌توانید از محلول‌های مناسب جهت تمیز کردن و رفع لکه‌های فرش استفاده کنید. البته به مواد تشکیل دهنده محلول‌ها و مواد توجه کافی داشته باشید تا فرش شما دچار آسیب و پخش رنگ نشود. فرش‌های عشایری نسبت به مواد مضر واکنش‌های بسیار شدیدی از خود نشان می‌دهند؛ برای دیدن این نوع فرش‌ها به صفحه فرش عشایری سر بزنید

 

تمیز کردن لکه‌هایی که در معرض نمایش

در این روش محلول را روی نواحی که در معرض نمایش هستند ریخته و با پارچه مناسب سطح مربوطه را خشک کنید. دقت داشته باشید پاک کردن لکه‌های سرسخت، آن هم بدون آب و شست و شو امری زمانبر است برای مثال فرش‌هایی با ضخامت بالا مانند فرش‌های 700‌شانه، آلودگی‌ها را به عمق خود جذب می‌کنند؛ بهتر است در نگهداری فرش‌هایی با‌شانه کم و ضخامت بالا دقت بیشتری به عمل‌آورید. برای دیدن این نوع فرش‌های ضخیم به صفحه فرش 700 شانه مراجعه کنید.

 

استفاده از یخ برای تیمز کردن مواد چسبنده

فرض کنید میزان زیادی آدامس روی فرش شما چسبیده است؛ پاک کردن مکرر این مواد چسبنده سبب بیشتر آسیب دیده شدن فرش شما خواهد شد. بهتر است برای تمیز کردن آدامس و مواد خوراکی این چنینی از یک تکه یخ استفاده کنید. حدود 30 الی 40 دقیقه یخ را روی ناحیه موردنظر فشار دهید. زمانی که یخ شروع به آب شدن می‌کند، لکه آدامس نیز قابل تمیزکردن و برداشتن است.

 

فرش سنتی

 

استفاده از حرارت

در برخی موارد خاص مانند ریختن شمع، استفاده از حرارت ملایم مانند اتو گزینه خوبی است. با استفاده از حرارت شمع ریخته شده به حالت نرم‌تر و نیمه مایع باز می‌گردد؛ این عملکرد شمع باعث می‌شود آلودگی‌های ناشی از شمع به سرعت از فرش تمیز شوند. برای انجام این کار توصیه می‌کنیم یک پارچه تمیز و روشن را روی اتوی لباس گرم قرار داده و تا زمان ذوب شدن شمع ادامه دهید. بهتر است برای انجام این کار از گزینه بدون بخار استفاده نمایید. برای برداشتن شمع با صبر و حوصله اقدام کنید.


 تمیز کردن فرش با سرکه

اگر لکه ای روی فرش شما ایجاد شود حتما بلافاصله از خود می پرسید: فرش رو با چی تمیز کنیم؟ به خصوص برای قالی آشپزخانه که بسیار در معرض کثیفی است.

Cleaning the carpet with vinegar

سرکه یکی از موادی است که می‌توان برای رفع لکه‌ها از روی فرش و تمیز کردن فرش در منزل از آن استفاده کرد. برای انجام این کار، می‌توانید محلول سرکه سفید را با آب گرم مخلوط کرده و با استفاده از یک دستمال تمیز و نرم لکه را پاک کنید. خوب است قبل از انجام این کار، روی یک ناحیه کوچک از فرش محلول را تست کنید تا از ثبات رنگ فرش پس از آمیخته شدن با محلول اطمینان حاصل کنید.

پس از پاک کردن لکه با محلول سرکه، می‌توانید با استفاده از یک دستمال خشک یا حوله نرم کاملاً ناحیه را پاک کرده و اجازه دهید خشک شود. تمیز کردن قالی در خانه با انجام همین روش های ساده و به راحتی امکانپذیر است، حتی برای فرش لاکی قدیمی یا فرش های جدید.

 

تمیز کردن فرش با سرکه و جوش شیرین

ترکیب کردن سرکه با جوش شیرین ترکیب بسیار خوبی برای از بین بردن لکه‌ها، پاک کردن فرش سرمه‌ای و همچنین بوهای ناخوشایند است. سرکه یک ماده تمیزکننده و جوش شیرین نیز یک ماده لکه زدا و جاذب بو است.

شما می‌توانید سرکه سفید، جوش شیرین و آب گرم را با هم مخلوط کرده و روی فرش اسپری کنید.

اگر میزان لکه‌ها زیاد است، برای تمیزکردن فرش ماشینی می‌توانید جوش شیرین را به تنهایی و به مدت چند ساعت روی فرش بگذارید تا لکه به‌خوبی رفع شود.

بعد از انجام تمامی مراحل، با یک دستمال خشک روی فرش را پاک کنید و اجازه دهید ناحیه به‌خوبی خشک شود. سپس با جاروبرقی روی سطح فرش را جارو کنید.

برای تمیز کردن فرش بدون شستن می توانید از این روش بهره ببرید. برای فرش کودکانه نیز این روش کاربرد دارد.

 

بهترین روش تمیز کردن فرش ماشینی

از آنجا که فرش‌ها در معرض رفت‌وآمد هستند و پاخور بالایی دارند طبیعی است که زود به زود نیاز به تمیز کردن داشته باشند. برای تمیز کردن فرش و حفظ و نگهداری آن یک سری روش‌ها وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • جارو کردن منظم: جارو کشیدن روی فرش هم به برداشته شدن ذرات ریز و گردوغبار کمک می‌کند و هم از فرسودگی فرش جلوگیری می‌کند.
  • پاک کردن لکه‌ها: لکه‌ها به محض ایجاد شدن باید به سرعت از روی فرش پاک شوند. بهتر است برای رفع لکه‌ها از محلول‌های ملایم و استاندارد استفاده کنید.
  • شست‌وشوی فرش: بهتر است در دوره‌های منظم فرش‌ها توسط قالیشویی‌های معتبر شسته شوند. برای تمیز کردن فرش در منزل نیز می توانید از مواد شوینده استاندارد کمک بگیرید.

با انجام تمامی این اصول می‌توانید همیشه فرشی تمیز داشته باشید.

 

 تمیز کردن فرش روشن

Bright carpet cleaning

تمیز کردن فرش روشن ، فرش های مدرن و به طور کلی فرش‌هایی که رنگ کرم، سفید یا طوسی روشن دارند و انواع فرش طوسی رنگ همیشه چالش برانگیز است، چرا که لکه‌ها و کثیفی به‌راحتی روی آنها نمایان هستند. با این حال با رعایت یک سری اصول کلی می‌توانید فرش‌های روشن خود را همیشه تمیز و زیبا نگه دارید و عمر آنها را طولانی کنید.

اما چگونه فرش روشن را تمیز کنیم؟

  • استفاده از پادری در ورودی خانه، حمام و سرویس بهداشتی
  • راه رفتن بدون کفش روی فرش با هدف تمیز کردن فرش در خانه
  • تمیز کردن منظم و جارو کشیدن فرش ماشینی سنتی
  • پاک کردن به موقع لکه ها و تمیز کردن فرش در منزل
  • شست و شوی اصولی و صحیح فرش

 

روش تمیز کردن فرش بدون شستن

اگر می خواهید فرش خانه تان نیازی به شست و شو نداشته باشد و تمیز کردن فرش بدون شستن را داشته باشید، بهتر است در راستای نگهداری و تمیز کردن آن وقت بگذارید. جارو زدن فرش، از بین بردن لکه ها، پهن کردن روفرشی جهت ممانعت از ریختن مواد غذایی و خوراکی ها روی فرش می تواند به تمیزی فرش کمک کند، بدون آن که نیاز به شستن فرش باشد. تمیز کردن فرش دستباف بدون شستن و فرش اصیل نیز با رعایت همین اصول انجام می شود.

 

جمع‌بندی

در این مقاله شما با صفر تا صد تمیز کردن فرش بدون شستن آشنا شده‌اید. با مطالعه 6 روشمی‌توانید فرش خود را بدون نیاز به آب و قالیشویی تمیز نگه دارید. ما در فروشگاه محتشم فرش‌های 1200‌شانه مدرنی برای شما تولید کرده‌ایم؛ برای دیدن این فرش‌ها روی صفحه فرش 1200 شانه کلیک نمایید. البته تولیدات وب سایت ما به فرش‌های 1200‌شانه ختم نشده و فرش‌هایی با‌شانه‌های متفاوت نیز تولید می‌کنیم؛ برای آشنایی با فرش 1500‌ شانه کلیک نمایید.

لازم به ذکر است جهت رفاه حال شما عزیزان فرایند خرید قسطی را نیز مهیا کرده‌ایم؛ این کار باعث می‌شود همه شما عزیزان فرش‌های موردنیاز منزل خود را خریداری کنید و مشکلی بابت هزینه آن‌ها نداشته باشید. برای آگاهی از شرایط خرید قسطی، به صفحه خرید قسطی فرش مراجعه کنید.

سوالات متداول


یکی از اقدامات پایه‌ای برای تمیز ماندن فرش، جارو زدن و عدم ریختن مواد خوراکی و غذایی روی فرش است.

این ماده به دلیل اسیدی بودن لکه‌ها را به سرعت پاک می‌کند.

برای پاک کردن لکه آدامس یک تکه یخ کوچک را روی محل موردنظر قرار دهید.

برای این کار شما می‌بایست شمع را به حالت نیمه ذوب برگردانید؛ استفاده از اتوی حرارتی برای این کار بهترین روش است. بعد از ذوب شدن می‌توانید شمع را با استفاده از کاردک از روی فرش جمع نمایید.
0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است