جستجو
علت سفت شدن فرش بعد از شستن

علت سفت شدن فرش بعد از شستن

تاریخ انتشار: 1403/02/17 نویسنده: سید یونس ساداتی

یکی از ترسناک‌ترین اتفاقاتی که ممکن است چند روز مانده به عید برای شما پیش بیاید این است که فرش خود را به قالیشویی سپرده باشید؛ اما پس از اینکه فرش خود را تحویل گرفتید، متوجه شوید که تاروپود فرش سفت شده و فرش حالت زمختی به خود گرفته است. اما نباید خودتان را سرزنش کنید؛ زیرا این اتفاق ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. شما باید به دنبال علت سفت‌شدن فرش بعد از شستن باشید و همچنین برای این مشکل راه‌حل مناسب را پیدا کنید.

زمانی که این مشکل پیش می‌آید بعضی از افراد تصمیم می‌گیرند که برای خانه خود فرش جدید را تهیه کنند. این اقدام کار اشتباهی نیست و می‌تواند حال و هوای خانه شما را عوض کند. اگر توان مالی انجام چنین کاری را دارید کافیست به صفحه خرید فرش مراجعه کنید. اما اگر توانایی خرید فرش نو را ندارید بهتر است به راهکارهای دیگری فکر کنید. ما در ادامه این مطلب به علت سفت شدن فرش بعد از شستن و راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از این مشکل را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

علت سفت شدن فرش بعد از شستن چیست؟

در خیلی از قالیشویی‌های که اکنون در حال فعالیت هستند از مواد شیمیایی استفاده می‌شود که با کمک آب داغ به داخل فرش نفوذ می‌کند. این ماده برای اینکه بتواند الیاف فرش را تمیز کند با گردوخاک موجود در تاروپود فرش یکی می‌شود و سپس قالیشویی‌ها برای اینکه آب موجود در فرش را خارج کنند از یک دستگاه مکنده قوی استفاده می‌کنند. قبل از اینکه فرش خود را به قالیشویی بدهید بهتر است مقاله انواع فرش را مطالعه کنید تا متوجه شوید که چقدر فرش شما در برابر مواد شوینده مختلف مقاوم است.

با انجام‌دادن فرایند تمیزکردن فرش اکثر گردوخاک موجود در فرش خارج می‌شود؛ اما ممکن است بخش قابل‌توجهی از مواد شوینده و گردوخاک در فرش باقی بماند. همان‌طور که باگذشت زمان آب در فرش تبخیر می‌شود، مواد شوینده باقی‌مانده هم در الیاف فرش خشک می‌شوند. همین باعث می‌شود که بافت فرش حالت سفت و سختی به خودش بگیرد. این مورد می‌تواند علت سفت شدن فرش بعد از شستن باشد. این مشکل ممکن است برای فرش‌هایی که دارای پرز بندی هستند بیشتر پیش بیاید. برای جلوگیری از این نکته شما باید در تمیز نگه‌داشتن فرش خود کوشا باشید. همچنین اگر می‌خواهید فرش خود را عوض کنید به صفحه فرش پرز بلند مراجعه کنید.

حتما بخوانید:

6 روش تمیز کردن فرش بدون شستن

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند فرش سفت کند خشک‌نشدن فرش است. در صورتی که فرش به طور کامل خشک نشود و رطوبت باقی بماند، ممکن است سفت شود. رطوبت باقیمانده می‌تواند بافت را سفت کرده و آن را غیرقابل‌انعطاف نماید.

این اتفاق ممکن است برای خود آدم هم پیش بیاید کافیست شما به حمام بروید و به موهای خود شامپو بزنید و بعد موهای خود را به‌خوبی آبکشی نکنید. بعد زمانی که موهای شما خشک می‌شود به‌جای اینکه احساس تمیزی و نرمی داشته باشید، احساس سفتی و چسبناکی در موهای خود خواهید داشت.

مواد شوینده‌ای که بین الیاف فرش باقی می‌ماند علاوه بر ایجاد سفتی در فرش، مانند یک آهنربا قوی کثیفی‌ها را به داخل فرش می‌کشاند. باتوجه‌به نکاتی که گفته شد توصیه می‌کنیم برای شستشو فرش خود حتماً یک قالیشویی معتبر پیدا کنید تا فرش شما دچار چنین مشکلاتی نشود.

البته تجربه نشان داده که این مشکل برای فرش‌هایی که با نخ اکریلیک بافته شده‌اند کمتر پیش می‌آید. اما اگر با فرش اکریلیک آشنایی ندارید می‌توانید با مراجعه به مقاله فرش اکریلیک آگاهی خود را افزایش دهید.

 

Stiffness of the carpet after washing

 

سفت شدن فرش ماشینی ابریشم بعد از شست و شو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه در مورد علت سفت شدن فرش بعد از شستن بیشتر خواهیم دانست:

1-    استفاده کردن از مواد شوینده نامناسب: بعضی از مواد شوینده به دلیل نداشتن استانداردهای لازم می توانند باعث آسیب رسیدن به فرش شده و آن را سفت کنند.

2-    شستن فرش با آب بسیار داغ: آب داغ علت سفت شدن فرش بعد از شستن است و می تواند به الیاف فرش آسیب زده و باعث تغییر شکل آن شود.

3-    عدم استفاده از نرم کننده فرش: استفاده از نرم کننده ها حین شست و شو به عدم سفت شدن فرش کمک می کند.

4-    خشک کردن به شیوه نادرست: خشک کردن فرش در معرض آفتاب شدید یا حرارت می تواند باعث سفت شدن فرش شود. با خشک نشدن درست و اصولی، رطوبت در عمق فرش باقی مانده و باعث سفت شدن فرش می شود.

5-    تجمع رسوب در فرش: اگر فرش به خوبی و صحیح شست و شو نشود، مواد شوینده در تار و پود آن باقی مانده و باعث سفت شدن فرش می شود.

6-    آسب رسیدن از طریق تجهیزات به فرش: گاهی فرآیند شست و شوی فرش با ماشین آلات و تجهیزات سنگین انجام می شود. همین مورد می تواند به الیاف فرش تکه دوزی شده آسیب رسانده و علت سفت شدن فرش ماشینی باشد.

حتما بخوانید:

علت زردی فرش بعد شستن چیست؟

 

چگونه از سفت شدن فرش جلوگیری کنیم؟

همان‌طور که اکنون متوجه شدید، سفت شدن علاوه بر آسیب‌های فیزیکی زیادی که وارد می‌کند باعث می‌شود فرش شما از نظر ظاهری دچار اشکال شود. برای اینکه بتوانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید باید علت سفت شدن فرش بعد شستن را به‌درستی شناسایی کنید و از آن طرف باید مانع به‌وجودآمدن سفتی در فرش شوید.

اما مهم‌ترین نکته این است که درصد خیلی زیادی از این مشکل ارتباطی با شما ندارد و این مشکل معمولاً بعد از اینکه فرش را به قالیشویی می‌دهید اتفاق می‌افتد به همین دلیل شما باید دقت بیشتری در این موضوع به خرج دهید. تنها راهی که شما می‌توانید از سفت شدن فرش جلوگیری کنید این است که یک مجموعه مناسب را برای شستن فرش خود انتخاب کنید تا مشکلی برای ظاهر و فیزیک فرش شما به وجود نیاید. این اتفاق زمانی دردناک‌تر می‌شود که شما فرشی داشته باشید که ارزش بالایی داشته باشد مثل فرش‌های دسته‌بندی کلاسیک. می‌توانید برای خرید این محصولات به صفحه فرش کلاسیک مراجعه کنید و بعد از دیدن طرح‌های مختلف اقدام به خرید اینترنتی فرش کنید.

نحوه جلوگیری از سفت شدن فرش

شستن فرش نو

معمولاً کم پیش می‌آید کسی تصمیم به شستن فرش نو خانه خود بگیرد و بهتر است برای اینکه فرش خانه خود را تمیز نگهدارید هفته یک‌بار با استفاده از جاروبرقی گردوخاک موجود در تاروپود فرش را بگیرید. اما اگر در خانه خود فرزند کوچک یا حیوان خانگی دارید بهتر است این زمان را کمتر کنید.

سعی برای هر بخش از خانه فرش مناسب خودش را بگیرید. به طور مثال بهتر است برای اتاق کودک از فرش کودک استفاده کنید، زیرا این محصولات به دلیل جنس نخی که دارند گردوخاک کمتری را به خودشان جذب می‌کنند. اگر تصمیم دارید محصولات کود را مشاهده کنید کافیه به صفحه فرش کودک مراجعه کنید و کامل‌ترین کلکسیون کودک بازار را مشاهده کنید.

حتما بخوانید:

برای سفید شدن فرش چه کنیم؟

 

هدف از شستن فرش نو

شستن فرش نو هدف اصلی از آن حذف ذرات گردوغبار، لکه‌ها و عفونت‌های موجود در آن است. با شستن فرش، آن را تمیز، صاف و شاداب می‌کنیم تا به ظاهری جذاب و سالم دست یابد. اما اگر در خانه خود فرش 1200 شانه دارید بهتر است آن را زودبه‌زود نشویید و اگر لکه‌ای روی فرش به وجود آمده فقط آن قسمت را تمیز کنید. زیرا هر فرشی را اگر به‌صورت مکرر آن را بشویید زیبایی خود را از دست می‌دهد. برای دیدن این محصول می‌توانید وارد صفحه فرش 1200 شانه شوید. این را به یاد داشته باشید که فرش 1200 شانه به‌عنوان یک فرش دستبافت گونه شناخته می‌شود.

 

خرید فرش جدید

 

شکسته شدن فرش بعد از شستن

این موضوع که با یک دنیا شوق و انگیزه فرش خانه را بشوییم و بعد از شستشو متوجه شکستگی در  فرش ماشینی خشتی بشویم حتما بسیار ناراحت کننده است! شکسته شدن فرش بعد از شست و شو هم ناخوشایند است و هم اصلاح آن گاهی پرهزینه است.

اما دلایل شکسته شدن فرش چیست؟

  • استفاده از آب داغ
  • به کار بردن مواد شوینده نامناسب برای فرش مدل افشان
  • شست و شوی نامناسب فرش
  • خشک کردن نادرست

برای جلوگیری و پیشگیری از شکسته شدن فرش بهتر است از دمای آب مناسب برای شست و شو استفاده کنید و شوینده های ملایم را به کار ببرید. پس از شست و شو نیز از روشی صحیح جهت خشک کردن فرش استفاده نمایید تا از شکستگی فرش جلوگیری شود.

از آنجا که فرش کودکانه لازم است بسیار نرم و لطیف باشد، استفاده از نرم کننده به خصوص برای این دسته از فرش ها بسیار اولویت دارد.

 

Breaking the carpet after washing

نرم کننده فرش ماشینی

استفاده از نرم کننده های استاندارد برای فرش ماشینی می تواند به لطافت و جلوگیری از سفت شدن فرش کمک بسیاری کند. علت سفت شدن فرش بعد از شستن در بسیاری از موارد عدم استفاده از نرم کننده فرش است.

از مزایای استفاده از نرم کننده فرش می توان به این موارد اشاره کرد:

  • بالا رفتن دوام و استحکام فرش سنتی ماشینی
  • حفظ بافت و زیبایی فرش
  • عدم جذب کثیفی و آلودگی

اما برای استفاده از نرم کننده ها دقت داشته باشید که محصولات مناسب و استاندارد تهیه کنید و طبق دستورالعمل های تولیدکننده فرش پیش بروید. بهتر است قبل از آغشتن کل فرش عشایری به نرم کننده، گوشه کوچکی از فرش را تست کنید تا نرم کننده به آن آسیبی نزند.

حتما بخوانید:

شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی؟

 

علت موج دار شدن فرش

موج دارشدن به حالتی از فرش گفته می شود که در آن فرش صاف و یکدست روی سطح زمین قرار نگیرد و دارای چروک و برآمدگی باشد.

دلایل موج دار شدن فرش های دستبافت با ماشینی متفاوت است. در ادامه به دلایل موج دار شدن فرش ماشین می پردازیم:

  • کیفیت نخ و الیاف فرش اصیل کاشان
  • روش تولید و بافت فرش
  • تغییرات دما و رطوبت
  • فشار روی فرش
  • مراقبت نامناسب از فرش

The reason for the carpet to be wavy

راهکارهای رفع سفتی فرش پس از شستن

اگر قبل از شست و شوی فرش، از روش های صحیح شست و شو و خشک کردن فرش آگاه باشیم، با سفت شدن فرش طرح بختیاری مواجه نخواهیم شد. اما ممکن است به هر علتی فرش ماشینی پس از شست و شو سفت شود.

پس از این اتفاق می توانیم نرم کننده های مخصوص فرش استفاده کنیم و یا از محلول سرکه و آب برای آبکشی فرش کمک بگیریم.

در همان حالتی که فرش رطوبت دارد، کمی فرش را تکان دهید تا الیاف آن حرکت کرده و مجددا به نرمی و ایستایی قبلی خود برگردد حتی اگر فرش روی پله باشد.

حتما بخوانید:

10 نکته مهم درباره شستن فرش دستباف

 

مراحل شستن فرش نو

قبل از شروع به شستن فرش، باید آن را از هر گونه ذرات خارجی مانند خاک، مو و سایر ذرات محافظت کرده و با استفاده از یک مکنده، موهای موجود را از آن جدا کنیم. در مرحله بعد، فرش را با آب ملایم شستشو می‌دهیم. این کار می‌تواند به کمک مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی باشد. با استفاده از مسواک یا برس نرم، بر روی سطح فرش را صاف می‌کنیم.

پس از اتمام شستشو، فرش را خشک می‌کنیم. بهترین راه برای خشک فرش استفاده از نور خورشید است. بهتر است موقع خرید فرش توجه زیادی به سایز آن داشته باشید؛ زیرا هرچه سایز فرش کوچک‌تر باشد شما راحت‌تر می‌توانید آن را تمیز کنید. همچنین با مطالعه مقاله ابعاد فرش می‌توانید دید بهتری نسبت سایز فرش داشته باشید.

Washing the new carpet

تمیز کردن فرش بدون شستن

شستن فرش نو ممکن است برخی از مشکلاتی را به همراه داشته باشد، از جمله سفت شدن فرش پس از شستشو. اما وجود روش‌های دیگری برای تمیزکردن فرش بدون نیاز به شستشو وجود دارد که می‌تواند این مشکل را حل کند. اما بهتر برای قسمت‌هایی که بیشتر در معرض کثیفی قرار دارند از فرش‌های رنگ تیره یا به قولی چرک‌تاب استفاده کنید. همچنین اگر قصد تهیه فرش مناسب برای آشپزخانه خود دارید می‌توانید به صفحه فرش آشپزخانه مراجعه کنید.

 

روش‌های تمیز کردن فرش بدون شستن

استفاده از جاروبرقی برای حذف گردوغبار: مکنده‌ها با استفاده از برس‌های نرم و قوی، ذرات موجود بر روی سطح فرش را جمع‌آوری می‌کنند و آن را تمیز می‌کنند.

استفاده از پاک‌کننده‌های خشک: پاک‌کننده‌های خشکی که برای فرش‌ها طراحی شده‌اند، می‌توانند به طور مؤثری لکه‌ها و آلودگی‌های موجود را از روی فرش پاک کنند.

حتما بخوانید:

راهنمای کامل برای پاک کردن لکه‌ جوهر

 

تمیز کردن فرش دستبافت در منزل

فرش‌های دستبافت به دلیل جنس و ساختار متفاوت، نیازمند روش‌های خاصی برای تمیزکردن در منزل هستند. تمیزکردن این نوع فرش‌ها بدون شستشو می‌تواند به‌وسیله روش‌های زیر انجام شود.

 

تمیز کردن فرش دستبافت

 

روش‌های تمیز کردن فرش دستبافت در منزل

استفاده از خاک‌اره: با استفاده از خاک‌اره و تپیدن روی فرش، می‌توان گردوغبار موجود در آن را جدا کرد.

استفاده از خاک خشک: با استفاده از خاک خشک و انداختن آن بر روی فرش، می‌توانیم لکه‌ها و آلودگی‌های موجود را پاک کنیم.

استفاده از قطره‌های آب: با استفاده از قطره‌های آب‌روی سطح فرش، می‌توانیم آن را تمیز کنیم و برخی از لکه‌ها را حذف کنیم.

 

 

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفته علت سفت شد فرش بعد از شستن به مواردی مانند نحوه شستشو، موارد شوینده و نحوه خشک‌کردن فرش بستگی دارد. مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از سفت شدن فرش، انتخاب قالیشویی درست و مطمئن است. این را به یاد داشته باشید که بعد از سفت شدن فرش شما هیچ‌گونه نخواهید توانست فرش را به حالت اول خودش برگردانید. پس بهتر است از قبل به وجود آمد این مشکل از آن جلوگیری کنید.

اما اگر این مشکل برای شما پیش آمد و تصمیم گرفتید یک فرش نو برای خودتان خریداری کنید، حتماً به صفحه فرش جدید مراجعه کنید و در صورت‌پسند فرش خود را در چند دقیقه با صورت آنلاین خریداری کنید. این را هم فراموش نکنید که با خرید آنلاین هزینه ارسال برای شما رایگان خواهد بود.

0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است