جستجو
10 نکته مهم درباره شستن فرش دستباف

10 نکته مهم درباره شستن فرش دستباف

تاریخ انتشار: 1402/03/25 نویسنده: سید یونس ساداتی

شستن فرش دستبافت خیلی حساس است و باید به‌صورت حرفه‌ای انجام شود؛ زیرا ممکن در صورت شستشوی نادرست، فرش دچار آسیب جبران‌ناپذیری شود. فرش دستباف در کل دنیا به‌عنوان ارزشمندترین نوع فرش شناخته می‌شود. این فرش در مقایسه با فرش ماشینی حساس‌تر است و به همین دلیل باید در شستشوی آن نهایت دقت را به خرج دهید.

برای شستن فرش دستبافت دوراه بیشتر ندارید. یک اینکه از قالیشویی‌های معتبر کمک بگیرید یا اینکه خودتان در خانه آن را بشویید. در بعضی از مواقع خانواده‌ها به دلیل ترس خراب‌شدن فرش از شستن فرش دستبافت خود منصرف می‌شوند. بدون شک باگذشت زمان فرش‌های خانه کثیف می‌شوند و نیاز به شستن پیدا می‌کنند. این موضوع حتی برای فرش‌های که مورداستفاده قرار هم نمی‌گیرند نیز صدق می‌کند؛ زیرا به‌مرور گردوخاک وارد تاروپود این فرش‌ها می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم به 10 نکته مهم در مورد شستن فرش دستبافت بپردازیم.

قبل از شروع مقاله اگر می‌خواهید جدیدترین طرح‌های فرش ماشینی را مشاهده کنید به صفحه فرش مراجعه کنید. این‌جوری می‌توانید 1300 طرح شرکت فرش محتشم را با فرش‌های دستبافت مقایسه کنید.

 

قبل از شستن فرش دستبافت به این نکات توجه کنید!

قبل از اینکه شروع به شستن فرش کنید حتماً باید به موارد مختلف مانند نوع رنگ فرش، نوع بافت فرش و استفاده از مواد شوینده مناسب دقت کنید. عدم توجه به این موارد می‌توانید به فرش شما آسیب جدی وارد کند. برای جلوگیری از این مشکل در ادامه هرکدام را به‌صورت جداگانه برای شما توضیح خواهیم داد.

 

توجه به رنگ استفاده شده در فرش دستبافت

شما در شستشوهای روزانه لباس‌های خود نیز باید ره رنگ لباس توجه کنید به همین دلیل یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام شستن فرش دستباف به آن توجه کنید همین است. در این مرحله اصلی‌ترین کاری که شما باید انجام بدید این است که متوجه شوید رنگ فرش به‌صورت طبیعی رنگرزی شده یا به شکل شیمیایی... . عدم توجه به این نکته ممکن مشکلاتی مانند رنگ‌دهی و قاطی‌شدن رنگ‌ها را در فرش برای شما به ارمغان بیاورد.

این مشکل ممکن است بیشتر در فرش‌هایی به وجود بیاید که با رنگ شیمیایی بافته شده‌اند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی شما می‌توانید یک‌پارچه سفید را نم‌دار کنید و روی قسمت‌ها رنگی فرش مخصوصاً بخش‌هایی که دارای تیره هستند بکشید. اگر دستمال شما رنگی شد ممکن است زمان شستشو دچار مشکل رنگ‌دهی شوید.

اما اگر می‌خواهید دغدغه‌های فرش دستبافت را نداشتید باشید، توصیه می‌کنیم فرش ماشینی را انتخاب کنید. برای مشاهده مقاوم‌ترین فرش ماشینی بازار کافی است به صفحه فرش 700 شانه مراجعه کنید. با خرید این محصول شما هیچ‌وقت نگران رنگ‌دهی فرش هنگام شستن نخواهید بود. زیرا این محصولات به دلیل مقاومت و طول عمر بالایی که دارند بهترین گزینه برای شما خواهند بود.

 

شستن فرش دستبافت

 

اهمیت نوع بافت فرش دستبافت در شستشو

کوتاه و بلندی پرز فرش و نوع بافت هم در امر شستن فرش دستبافت تأثیرگذار خواهد بود. اگر بافت فرش شما سست باشد و پرزهای بلندی دارد ممکن است بافت فرش از هم باز شود برای جلوگیری از این اتفاق توصیه می‌کنیم بادقت کامل این کار را انجام دهید.

یکی از مهم‌ترین نکات که شما باید در استفاده از فرش دستباف به آن توجه کنید این است که فرش دستبافت برای هر قسمتی مناسب نیست. به طور مثال فرش‌های پرز بلند گزینه مناسبی برای راهرو ها نیستند؛ زیرا این فضا به دلیل رفت‌وآمدی که دارند بیشتری در معرض کثیفی و آلودگی قرار می‌گیرند و همچنین به دلیل اینکه پاخور راهور بسیار بالا است خاب فرش بعد از مدتی از بین می‌رود.

یکی از انواع نوع بافت فرش گل برجسته است. این محصولات به دلیل زیبایی زیادی که دارند گزینه مناسبی برای خانه‌های شما خواهند بود. اگر تصمیم به خرید این نوع از فرش ماشینی دارید، حتماً به صفحه فرش گل برجسته مراجعه کنید تا اطلاعات کاملی در این باره به دست بیاورید.

 

استفاده از مواد شوینده مناسب

هنگام شستن فرش دستباف حتماً به مواد شوینده خود توجه کنید، احتمالاً تاکنون شما هم با استفاده نادرست از مواد شوینده به لباس‌های خود آسیب وارد کرده‌اید. اما این را باید بدانید که تکرار این اشتباه برای فرش، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به‌جای خواهد گذاشت. پس قبل از شستن فرش حتماً مواد شوینده مناسب فرش را خریداری کنید.

به‌صورت کلی شما هنگام شستن فرش باید از مواد شوینده خنثی مانند پودر دستی و شامپو فرش استفاده کنید. برای اینکه نتیجه‌ای بهترین بگیرید بهتر است پود را در آب ریخته و بعد از روی فرش بریزید. همچنین برای ازبین‌بردن چربی سطح فرش توصیه می‌کنیم از صابون پودر شده یا مایع ظرف‌شویی حل شده استفاده کنید. نکته مهم در این قسمت استفاده‌نکردن از مواد قلیایی است.

موردی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که شما نیاز نیست برای یک لکه کوچک روی فرش، کل فرش را بشویید. برای ازبین‌بردن لکه فقط کافیه از مواد طبیعی مانند جوش‌شیرین و سرکه استفاده کنید.

 

مارحل شستن فرش دستباف

 

صفر تا صد مراحل شستن فرش دستبافت

شستن فرش همواره یکی از نوستالژی‌های کودکی ما هست که احتمالاً همهٔ ما آن را تجربه کرده‌ایم. به همین دلیل است که قبل از شستن فرش شما پیش‌زمینه‌ای از آن دارید. دلیل این مورد این است که شستن فرش با خاطرات کودکی ما گره‌خورده است.

بیاید روراست باشیم! باتوجه‌به وضعیت اقتصادی موجود در کشور توان خرید مردم روزبه‌روز کمتر می‌شود نه‌تنها در خرید فرش دستباف که یک کالای گران‌قیمت است؛ بلکه در تمام اقلام این اتفاق برای ما خواهد افتاد. به همین خاطر است که نگهداری از وسایل مختلف اکنون اهمیت بیشتری پیدا می‌کند در مورد فرش هم شستشو یکی از بهترین روش‌های نگهداری خواهد بود که در صورت عدم انجام صحیح این کار عمر فرش و مقاومت آن نیز به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

باتوجه‌به نکاتی که گفته شد، توصیه می‌کنیم برای محیط‌های مختلف خانه‌مانند آشپزخانه و اتاق کودک از فرش دستبافت استفاده نکنید. زیرا این محیط‌ها پاخور زیادی دارند و بیشتر در معرض کثیفی قرار می‌گیرند. اگر تصمیم دارید فرش مناسب محیط آشپزخانه را پیدا کنید، حتماً به صفحه فرش آشپزخانه مراجعه کنید. این‌گونه می‌توانید با هزینه کمتر فرشی را خریداری کنید که از مقاومت بالایی برخوردار است.

 

غبارروبی از فرش دستبافت

طبیعتاً همه ما غبارروبی فرش را چه به‌صورت حضوری یا چه از تلویزیون دیده‌ایم. فرش‌های دستبافت به دلیل پرزهای بلندی که دارند بیشتر گردوخاک را به خودشان جذب می‌کنند و این گردوخاک لابه‌لای فرش گیر می‌کند. اگر غبارزدایی را به‌خوبی انجام ندهید خاک لابه‌لای گره‌ها باقی می‌ماند و با تماس آب به فرش، خاک تبدیل به گل خواهد شد. این موضوع به‌مرورزمان باعث پوسیدگی فرش می‌شود.

با دور روش می‌توانید گردوخاک فرش را بگیرید. یک اگر فرش سایز کوچکی دارد می‌توانید آن را تکان دهید؛ اما اگر فرش شما دارای سایز بزرگ‌تری است بهتر است با استفاده از یک چوب، با زدن ضربه‌های آهسته غبار فرش را از آن بگیرید.

توجه کنید که نباید ضربه‌های چوب خیلی محکم باشد به شکلی که فرش دچار آسیب شود مخصوصاً اگر فرش شما قدیمی هست یا دچار پوسیدگی، حتماً به این موضوع توجه بیشتری داشته باشید. البته اکنون با وجود جاروبرقی که در طول سال خاک را از فرش بیرون می‌کشد به نظر نیازمند غبارروبی نخواهیم بود.

اگر تصمیم به دارید برای اتاق کودکتان فرشی را تهیه کنید توصیه می‌کنیم به صفحه فرش کودک ما مراجعه کنید. فرش کودک کلاریس به دلیل پرزهای کوتاهی که دارد به‌راحتی با استفاده از جاروبرقی خاک‌های موجود در فرش گرفته می‌شود.

 

مهمترین مرحله شستن فرش دستباف

 

خیس کردن فرش دستبافت، فرش چقدر باید خیس بخورد؟

اینکه هنگام شستن فرش دستباف آن را مدت طولانی خیس نگهدارید کار بسیار اشتباهی است و همین می‌تواند بزرگ‌ترین آسیب را به فرش وارد کند. درگذشته این باور وجود داشته که فرش باید چند روزی خیس باشد تا بهتر تمیز شود. اما شستن فرش به این روش باعث می‌شود فرش ترکیب رنگی خود را از دست دهد و با این کار شما زمینه پوسیدگی را در فرش کلید می‌زنید.

در شستن فرش بهتر است که از آب داغ استفاده نکنید و بهترین گزینه آب ولرم متمایل به سرد است این‌گونه ریسک رنگ‌دهی فرش کمتر خواهد شد. حتماً شستن فرش دستباف را در 2 الی 3 ساعت به پایان برسانید.

 

گرفتن آب باقی‌مانده از فرش

همان‌طور که توضیح دادیم برای اینکه فرش خانه تمیز شود باید از مواد شوینده شیمیایی استفاده کنیم؛ اما در پایان کار برای اینکه به‌خوبی این مواد شوینده از فرش خارج شود نیازمند آبکشی درست هستیم. در صورت باقی‌ماندن مواد شوینده روی فرش در طولانی‌مدت ممکن است فرش دچار پوسیدگی شود.

در مرحله آبکشی بهترین گزینه استفاده از پارو است. پس از اینکه به‌صورت کامل آب فرش را با پارو گرفتید فرش را به مدت یک ساعت در حالتی که هست رها کنید و به‌هیچ‌وجه آن لوله نکنید. لول کردن فرش ممکن است باعث رنگ‌دهی در فرش شود.

 

خشک‌کردن فرش، مرحله پایانی

پس از آبکشی به‌هیچ‌وجه درون فرش لوله شده آب نریزید و زمانی که فرش را دوباره پهن مکنید روی ریشه‌ها آب نگیرید؛ زیرا باعث زردشدن ریشه خواهد شد. در ادامه فرش را در حالتی شیب‌دار قرار دهید تا آب باقی‌مانده از آن خارج شود. بهتر است که فرش پشت به آفتاب باشید تا جریان هوا به خشک‌شدن آن کمک کند.

 

نتیجه‌گیری

در شستن فرش دستبافت باید به موارد گفته شده در این مطلب توجه کنید تا خدایی نکرده دچار زیان نشوید. به‌هرحال باتوجه‌به قیمت بسیار بالای فرش دستبافت ممکن است هرکسی توانایی خرید آن را نداشته باشد همچنین ممکن است نتواند طرح‌های مدرن را در بین نقشه‌های فرش دستباف پیدا کند. در این حالت به شما توصیه می‌کنیم حتماً به صفحه فرش ماشینی مدرن مراجعه کنید. شاید با دیدن زیباترین طرح‌های مدرن بازار فرش ماشینی از خرید فرش دستبافت منصرف شوید.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر شماها تجربه‌ای از شستن فرش دستبافت دارید حتماً در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

 

0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است