جستجو
اصول نگهداری فرش ماشینی ابریشمی

اصول نگهداری فرش ماشینی ابریشمی

تاریخ انتشار: 1402/11/03 نویسنده: سید یونس ساداتی

از هم نشینی با فرش ماشینی ابریشمی لذت ببرید!

با یک نگاه ساده، زیبایی فرش ماشینی ابریشمی مشخص می شود و این حیرت انگیز است!

بافت نرم و درخشندگی رنگ‌های فرش ابریشم، به هر دکوراسیونی روح داده و آن را متحول می کند. اما حفظ این زیبایی نیاز به مراقبت و نگهداری دقیق دارد.

فرش ماشینی ابریشمی جزئی از عناصر دکوراسیون اکثر خانه‌های لوکس و مجلل است که برای افراد بسیار ارزشمند و گرانبها است. اما آیا روش نگهداری و مراقبت از آن را می‌دانید؟ آیا می‌خواهید از این اثر هنری زیبا لذت ببرید و روشنی و درخشش آن را برای همیشه داشته باشید؟


اصول نگهداری فرش ماشینی ابریشمی

 

Features-French-machine-carpet

 

در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با اصول نگهداری فرش ماشینی ابریشمی و روش‌های درست برای مراقبت و نگهداری از فرش ماشینی ابریشمی و روش نگهداری فرش ابریشمی آشنا کنیم. همچنین اگر می‌خواهید بهترین رنگ فرش برای پذیرایی خانه‌تان را داشته باشید، می‌توانید از صفحه فرش 1500 شانه محتشم دیدن کنید تا مجذوب زیبایی و تنوع طرح و رنگ های این مجموعه خاص بشوید!

نگهداری فرش ماشینی ابریشمی کار سختی نیست، فقط نیاز به کمی دقت و رعایت چندین نکته دارد که در اینجا به شما می‌گوییم:


1- تمیز کردن و جاروکشی ملایم؛ شاه کلید اصلی حفظ زیبایی!

برای حفظ تمیزی و باقی‌ماندن درخشندگی فرش ماشینی ابریشمی، خوب است برنامه‌ای منظم برای تمیزکردن آن داشته باشید. برای پاک کردن گرد و غبار و آلودگی‌هایی که روزانه روی فرش می‌نشینند، می‌توانید از جاروبرقی با مکندگی کند، با سر نرم استفاده کنید. اگر فرش در بخش پذیرایی خانه شما پهن است و رفت‌وآمدی به آنجا ندارید، می‌توانید روکش فرش روی فرش بیندازید تا گردوغبار و آلودگی به آن نفوذ نکند. 

به طور کلی پهن کردن فرش ابریشمی در فضاهایی که در معرض ریخت و پای و آلودگی هستند مناسب نیست. از جمله این فضاها، اتاق‌هایی است که کودکان در آن رفت و آمد دارند. شما می‌توانید در اتاق کودک به‌جای فرش ابریشمی از فرش‌هایی که مجموعه محتشم ویژه کودکان طراحی و تولید می‌کند تهیه کنید. برای دیدن کلکسیون کامل فرش کودک به این صفحه مراجعه کنید.

 

2- رطوبت، دشمنی پنهان!

خیسی و رطوبت چه مقدارش کم و چه زیاد باشد، به الیاف فرش ابریشمی آسیب خواهد زد؛ بنابراین دقت کنید که فرش در مکانی خشک با دمای متعادل قرار گیرد. درصورتی‌که فرش خیس شد، به‌سرعت آن را خشک کنید تا از به وجود آمدن کپک و زوال الیاف و نخ‌های آن جلوگیری شود.

 

3- طریقه شستن فرش ماشینی ابریشمی:

یکی از اصول نگهداری فرش ماشینی ابریشمی، شست‌وشوی صحیح آن است. بدیهی است که در دراز مدت، فرش ماشینی ابریشمی شما نیاز به شست‌وشو پیدا کند. برای شستن فرش، دو راه وجود دارد:

- تماس با قالیشویی‌های مرتبط جهت بردن فرش و شست‌وشوی آن:

اگر در شهر شما، قالیشویی معتبر وجود دارد که به کیفیت شست‌وشو در آنجا مطمئنید و از مواد شوینده استاندارد استفاده می‌کنند، می‌توانید شست‌وشوی فرش ماشینی ابریشمی را به آن مرکز بسپارید.

- شستن فرش در منزل با رعایت نکات لازم:

می‌توانید فرش ماشینی را در منزل هم بشویید. به‌شرط آن که همه نکات را رعایت کرده و با نهایت دقت این کار را انجام دهید.

قبل از هر چیز لیبل پشت فرش را ببینید. بسیاری از برندها در مورد روش شستشو، روی لیبل پشت فرش توضیح می‌دهند. 

انتخاب مواد شوینده مناسب که به تار و پور فرش آسیب نزند نیز بسیار مهم است. مواد شوینده‌ای که برای ملحفه و پارچه استفاده می‌شوند، معمولاً برای فرش ابریشمی ماشینی نیز مناسب‌اند. چرا که هر دوی این منسوجات، حساس و لطیف بوده و نازک‌اند. همچنین مواد شوینده مخصوص فرش‌های ابریشمی نیز وجود دارند. شما می‌توانید قبل از شست‌وشوی کامل فرش، یک قسمت کوچک از فرش ابریشمی را انتخاب کرده، با یک قطره از محلول شوینده بشویید و سپس پاک کنید. اگر رنگ فرش ثابت ماند و تغییری نکرد، می‌توانید کل فرش را با همان محلول بشویید. پس از آغشته کردن فرش با محلول و کشیدن یک اسفنج نرم روی آن، خوب و کامل فرش را آبکشی کنید. به صورتی که مواد شوینده کاملاً از لابه‌لای الیاف خارج شود.

دقت داشته باشید که شست‌وشوی فرش ابریشمی با آب گرم به الیاف آسیب می‌زند، پس برای شستن آن، از آب ولرم یا سرد استفاده کنید.

در پایان فرش را در محلی مناسب آویزان کنید تا آب آن خارج شده و خشک شود.

 

4- آفتاب و نور: 

فرش ماشینی ابریشمی درخشندگی و براق بودن رنگ‌هایش بسیار چشم‌نواز و جذاب است. اما نور مستقیم آفتاب و تابیدن مداوم خورشید روی فرش، به‌مرورزمان از شفافیت رنگ فرش کم کرده و باعث رنگ‌پریدگی و آسیب‌دیدن الیاف ابریشمی فرش می شود.

بنابراین، اگر در منزل فرش ماشینی ابریشمی دارید، حتماً از پرده‌های مناسب استفاده کنید و اگر از دریچه‌ای نور یا باد شدید وارد خانه می‌شود، حتماً ورودی دریچه را بپوشانید. راه دیگر آن است که فرش را در محلی پهن کنید که از تابش مستقیم نور خورشید دور باشد.

 

5- جلوگیری از ساییدگی:

فرش ماشینی ابریشمی بسیار ریزبافت و ظریف است، الیاف آن نیز نازک بوده و به دلیل بافت با شانه و تراکم بالا، ارتفاع نخ خاب نیز کم است. این فرش لطیف و نازک در معرض ساییدگی است و اگر به‌درستی از آن مراقبت نشود، آسیب خواهد خورد. برای جلوگیری از ساییدگی فرش می‌توانید از یک زیر فرشی با رنگ مناسب استفاده کنید. زیراندازها نه‌تنها از سرخوردن فرش جلوگیری می‌کنند، بلکه به‌عنوان لایه محافظتی بین فرش و کف زمین عمل خواهند کرد. همچنین اگر محل مدنظر شما در منزل بسیار پرتردد بوده و رفت و آمد بسیاری دارد، از پهن کردن فرش ماشینی ابریشمی در آنجا بپرهیزید، چرا که به‌مرور زمان به دلیل پاخور داشتن زیاد، ساییده خواهد شد. برای چنین فضاهایی فرش کلاسیک بیشتر مناسب است تا فرش ابریشم. شما می‌توانید تمامی فرش‌های کلکسیون فرش کلاسیک را در این صفحه ببینید. 

 

6- لکه زدایی فوری:

طبیعی است که همه فرش‌ها از هر جنسی که باشند در معرض آلودگی و لکه هستند، اما مهم این است که در کمترین زمان ممکن لکه را برطرف کنید. اگر فرش ماشینی ابریشمی شما با ریختن مایعات دچار ایجاد لکه شد، بلافاصله با یک دستمال نرم و محلول آب و شامپو به‌آرامی لکه را پاک کنید.

 

7- جلوگیری از آسیب های فیزیکی

فرش ماشینی ابریشمی بسیار ظریف است. قرار دادن اشیای سنگین مانند کمد، میز و صندلی روی آن می‌تواند به بافت فرش فشار آورده و آن را تخریب کند. رعایت تمامی اصول نگهداری فرش ماشینی ابریشمی به شما کمک می‌کند تا مدت‌زمان طولانی‌تری بتوانید فرش را به همان شکل اولیه نگهداری کنید.

بعضی از مردم علاقه‌مند هستند که برای اتاق‌خواب نیز از فرش ماشینی ابریشمی استفاده کنند، اما ما استفاده از این جنس فرش را برای اتاق‌خواب پیشنهاد نمی‌دهیم. چرا که تخت، کمد و اشیای سنگین روی آن قرار گرفته و فرش را دچار آسیب می‌کند. شما می‌توانید برای انتخاب بهترین فرش برای اتاق خواب از سایر کلکسیون‌های فرش محتشم دیدن کنید.

 

8- چرخش منظم فرش:

بهتر است هر چند ماه یک‌بار، فرش را 180 درجه بچرخانید. این کار باعث می شود تا فشار و سایش به طور یکنواخت و مساوی در تمام قسمت های فرش وجود داشته باشد و فقط یک محل خاص را درگیر نکند.

 

9- بید فرش ابریشم:

حشرات و یا بیدها جزء آفت‌هایی است که به فرش ماشینی ابریشمی آسیب می‌زند. برای جلوگیری از بید فرش و یا از بین بردن آن می‌توانید به یک سری نکات توجه کنید.

فرش ابریشم را روی سطح گچی، خاکی یا آهکی پهن نکنید.

درزهای لابه‌لای موزاییک‌ها یا سنگ‌فرش‌ها را کاملاً بپوشانید تا آن راه بید وارد منزلتان نشود.

می‌توانید مقداری پودر نفتالین، نگزالت و یا تنباکو به پشت فرش بزنید تا از بیدخوردگی جلوگیری کنید. پس از شست‌وشو به‌خوبی فرش را خشک کنید. با این راه‌ها، فرش ابریشمی شما از بیدزدگی در امان خواهد بود.

 

10 – ترمیم و رفوی به موقع:

اگر گوشه ای از فرش دچار پارگی یا خرابی شد، به سرعت برای ترمیم آن اقدام کنید. این کار مانع گسترش آسیب به سایر قسمت های فرش ابریشم خواهد شد.

 

نگهداری فرش به مدت طولانی

بسیاری از طرف‌داران فرش ابریشمی دغدغه روش نگهداری فرش ابریشمی را دارند. با رعایت تمامی اصول نگهداری فرش ماشینی ابریشمی که در بالا گفته شد، می‌توانید سال‌های سال فرش ابریشمی را نگه داشته و درخشندگی و شفافیت اولیه آن را حفظ کنید.

همچنین می‌توانید برای دیدن انواع فرش مدرن کلاسیک از این صفحه دیدن کنید تا دیگر طرح‌های مجموعه محتشم را نیز ببینید. فرش طوسی نیز یکی از رنگ‌هایی است که در سال‌های اخیر بسیار ترند و پرطرف‌دار بوده است. از آنجا که رنگ طوسی خنثاست با تمامی دکوراسیون‌ها هماهنگ شده و جلوه زیبایی به فضای خانه می‌بخشد.

 

قیمت فرش ابریشم ماشینی

 

buying-silk-machine-carpet

 

قیمت فرش ابریشم ماشینی با توجه به نوع دستگاه بافندگی (فناوری ماشین دستبافت) و عملیات خاصی که روی آن انجام می‌شود، نسبت به فرش‌هایی که با الیافی چون اکریلیک یا پلی‌استر تولید می‌شوند، قیمت بالاتری دارند. برای اطلاع از قیمت فرش ابریشم ماشینی، می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

 

جمع‌بندی

اصول نگهداری از فرش ماشینی بیشتر مربوط به تمیزکردن و شست‌وشوی آن است. اگر به طور منظم جارو زدن نرم را انجام دهید و با نهایت دقت از فرش ابریشمی ماشینی نگهداری کنید، می‌توانید از زیبایی و درخشندگی آن سال‌های سال لذت برده و همان شکوه و جلوه روز اول را در فرش ببینید.

 




سوالات متداول


فرش‌های ابریشم محتشم با دو دستگاه تولید می‌شوند: کلاریس و ژاکارد. فرش ابریشمی کلاریس تولید شده با نخ ابریشم مصنوعی و فرش‌های ژاکارد ترکیبی از نخ‌های اکریلیک و ویسکوز هستند.

به دلیل نوسانات قیمت نخ و مواد اولیه، قیمت‌ها ثابت نیستند و شما می‌توانید زیر هر محصول در سایت، قیمت به‌روز شده را ملاحظه کنید.

بله خرید آنلاین فرش از وب‌سایت محتشم همراه با ضمانت 36ماهه است.
0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است