جستجو
فرش اکریلیک چیست ؟ آشنایی با فرش اکرلیک و ویژگی های آن

فرش اکریلیک چیست ؟ آشنایی با فرش اکرلیک و ویژگی های آن

تاریخ انتشار: 1401/07/17 نویسنده: سید یونس ساداتی

فرش‌های ماشینی انواع مختلفی دارند که یکی از مهم‌ترین و بهترین آنها فرش اکریلیک است. الیاف به‌کاررفته در فرش اکریلیک از مواد نفتی و پلیمری ساخته شده است که شباهت زیادی به نخ‌های پشم طبیعی دارند. نخ اکریلیک گرم و سبک هستند به همین منظور توانستند گزینه‌ای خوبی برای بافت فرش باشند. در زمان حال بهترین فرش که در بازار فرش کاشان وجود دارد، فرش اکریلیک است. نخ اکریلیک در برابر مشکلاتی مانند بیدزدگی فرش، تابش نور و مواد شیمیایی از مقاومت بالایی برخوردار است. به همین دلیل است که فرش‌های اکریلیک از طول عمر زیادی برخوردار هستند و شما می‌توانید سال‌های زیادی از آن استفاده کنید.

 

فرش اکریلیک چیست؟

اکریلیک یک الیاف مصنوعی است که به‌وسیلهٔ مواد نفتی و پلیمری که نام آن، پلی اکریلونیترل تهیه می‌شود. ایران جزو برترین کشورهای دارنده ذخایر نفتی است؛ اما عمده الیاف اکریلیک که برای تولید فرش ماشینی کاشان استفاده می‌شود از کشورهای خارجی وارد می‌شوند. همین موضوع باعث شده است که قیمت فرش ماشینی تا حد زیادی به قیمت ارز بستگی داشته باشد.

نخ اکریلیک از رنگ‌پذیری بسیار خوبی برخوردار است و قابل شست‌وشو است. همچنین به‌صورت کلی این الیاف ضد حساسیت است. فرش اکریلیک نزدیک به 50 سال است که وارد صنعت فرش ماشینی شده و توانسته محبوبیت خوبی بین افراد جامعه پیدا کند. همچنین محصولات اکریلیک برای اولین‌بار حدود 20 سال پیش وارد ایران شد. اکریلیک به پشم مصنوعی نیز شناخته می‌شود و جایگزین پشم طبیعی شده است. در میان محصولات متنوعی که در صنعت فرش ماشینی وجود دارد فرش‌های اکریلیک شباهت زیادی به فرش‌های دستبافت دارد.

مزایای فرش اکریلیک

 

Advantages of acrylic carpet

 

  • قیمت کمتر نسبت به فرش دستبافت
  • مقاومت بالا در برابر آلودگی، لکه و نور آفتاب
  • شستشوی راحت نسبت به دیگر فرش‌ها
  • مقاوم بودن در برابر بیدزدگی
  • مقاوم در برابر حرارت
  • ضد حساسیت
  • حالت‌پذیری بالا
  • رنگ‌پذیری بالا

انواع فرش اکریلیک

 

Types of acrylic carpets

 

فرش اکریلیک کاشان را می‌توان بر اساس شانه و تراکم یا نوع نخ دسته‌بندی کرد. عموماً در خانه‌های ایرانی ما شاهد فرش‌های اکریلیک هستیم؛ زیرا این محصولات باسلیقه ایرانی‌ها همخوانی بیشتری دارد. اما باتوجه‌به گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، طرح‌های مختلفی وارد بازار فرش ماشینی شده است. تنوع محصولات توانسته در سلیقه افراد تغییرات زیادی را ایجاد و امروزه شاهد این هستیم که افراد به سمت فرش مدرن نیز کشیده می‌شوند.

انواع فرش ماشینی اکریلیک برحسب شانه به شرح زیر است:

  • فرش اکریلیک 700 شانه کاشان
  • فرش اکریلیک 1200 شانه کاشان
  • فرش اکریلیک 1500 شانه کاشان

 

انواع فرش اکریلیک از نظر شانه

یکی از معیارهای اصلی برای انتخاب و خرید فرش، شانه فرش است. شانه به تعداد گره‌های افقی فرش در هر متر از آن گفته می‌شود. د ادامه به بررسی انواع فرش از لحاظ شانه می‌پردازیم:

  • فرش اکرولیک 500 شانه
  • فرش ماشینی 700 شانه اکریلیک
  • فرش اکریلیک 1000 شانه
  • فرش اکریلیک 1200 شانه
  • فرش اکرلیک 1500 شانه و بالاتر

قیمت هر یک از این فرش‌ها با توجه به شانه و تراکمی که دارند متفاوت خواهد بود. شما با توجه به نوع سلیقه و نیازتان می‌توانید فرش دلخواهتان را انتخاب کنید. اگر فرش ضخیم دوست دارید که ارتفاع نخ خاب آن بالا باشد، فرش‌هایی که شانه پایینی دارند برایتان مناسب هستند، اما اگر ظرافت و ریزبافتی فرش برایتان اولویت دارد، شانه فرش را بالاتر انتخاب کنید. برای مثال فرش ماشینی 1200 شانه.

 

فرش اکریلیک مدرن

 

Modern acrylic carpet

 

فرش‌های مدرن نه تنها جزئی از زیبایی‌های یک خانه هستند و رنگ و روح تازه‌ای به خانه می‌دهند، بلکه نمادی از تلفیق هنر و صنعت هستند. فرش‌های اکرولیک با طرح‌های جدید و مدرنی که دارند، سنت را با تکنولوژی به هم آمیخته‌اند و محصولاتی خاص را خلق کرده‌اند.

طرح های فرش مدرن جدید، پر از رنگ و نقش هستند و تنوع رنگ‌ها روی سطح فرش، افسون این هنر را چند برابر می‌کند. برای اجرای رنگ‌ها روی فرش، بهتر است جنس الیاف فرش رنگ‌پذیری بالایی داشته باشد، به همین دلیل در ایران فرش‌های مدرن بیشتر روی الیاف پلی‌استر یا پلی اوژن اجرا می‌شوند. اما بعضی از خریداران علاقه‌مندند که فرش اکریلیک مدرن داشته باشند و این جنس الیاف را ترجیح می‌دهند.

برای خرید مستقیم فرش از کارخانه می‌توانید وارد وب‌سایت رسمی فرش محتشم شوید و انواع فرش اکریلیک را با انواع شانه و تراکم ملاحظه کنید. همچنین با دیدن فرش‌ها به صورت حضوری و لمس آنها متوجه خواهید شد که فرش اکریلیک چیست؟

 

تفاوت فرش آکریلیک و فرش پلی استر

در حال حاضر در بازار فرش ماشینی دو نوع جنس نخ بسیار پرکاربرد و پرطرف‌دار هستند: نخ اکریلیک (فرش اکریلیک) و نخ پلی‌استر.

تفاوت‌های اصلی بین این دو نوع جنس نخ این موارد هستند: الیاف و مواد اولیه، استحکام، دوام، نرمی و لطافت، پرزدهی، نحوه نگهداری و قیمت.

اگر بخواهیم به سایر تفاوت‌ها اشاره داشته باشیم، باید بگوییم که فرش اکرولیک پاخور بسیار خوبی داشته و انعطاف و برگشت‌پذیری بالایی دارد. همچنین نسبت به اجسام داغ بسیار مقاوم است.

از طرفی رنگ‌پذیری فرش پلی استر بیشتر است، تنوع طرح بالایی دارد و نسبت به فرش ماشینی 1500 شانه اکریلیک قیمت ارزان‌تری دارد.

به طور کلی انتخاب جنس الیاف فرش ماشینی کاملاً بستگی به سلیقه و سبک زندگی شما دارد. معمولاً خریداران علاقه‌مندند که فرش کودک ارزان خود را از الیاف پلی استر تهیه کنند، چرا که بدون پرز و ایجاد حساسیت بوده و بسیار نرم و لطیف است.

 

فرش اکریلیک کاشان

 

Kashan acrylic carpet

کاشان از قدیم‌الایام به داشتن طرح فرش سنتی شهرت داشته است. در این شهر اصیل می‌توانید هم بافته‌های دستبافت را ببینید و هم انواع فرش تمام اکریلیک را.

کاشان از این لحاظ که قطب صنعت فرش در ایران است و می‌توان گفت بیش از 90 درصد کارخانه های تولید فرش ماشینی در این شهر هستند، به عنوان منطقه ای با رنگ و بوی اصالت و هنر فرش بافی شناخته می شود و شما با هر نوع سلیقه ای که داشته باشید، حتما فرش دلخواهتان را در این شهر پیدا خواهید کرد.

جدیدترین فرش آشپزخانه هم با طرح‌های منحصر به فرد ویژه فضای آشپزخانه و هم با طرح‌های کلاسیک در وب‌سایت محتشم پیش روی شما است.

 

فرش اکریلیک ترک

فرش های اکریلیک ترک هم به دلیل نوع خاص طراحی و تنوع نقش و هم به دلیل کیفیت بالا در سراسر جهان بسیار محبوب هستند. بخشی از صنعت پر رونق ترکیه از طریق فروش فرش اکرولیک ترک و بازاری که این فرش‌ها دارند تأمین می‌شود.

اما دلایل محبوبیت فرش اکریلیک ترک و نخ اکریلیک چیست؟

  • الیاف و مواد اولیه با کیفیت
  • تنوع طرح و نقش فرش اصیل
  • نرمی و لطافت
  • نگهداری و شست‌وشوی آسان
  • عمر و دوام بالای فرش ترک

 

فرش اکریلیک هیت ست شده چیست؟

هیت ست فرایندی است که باعث افزایش طول عمر و همچنین مقاومت فرش می‌شود. در این روش نخ پس از ریسیده شدن در دمای بالا، تثبیت می‌شود و به همین دلیل دوام زیادی دارد.

با پیشرفت تکنولوژی و آمدن دستگاه‌های به‌روز و افزایش سرعت بافت دستگاه‌ها، نخ‌ها باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند تا پاره نشوند. این نکته در فرش‌هایی که از تراکم بالاتری برخوردار هستند بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد. پاره شدن در هنگام بافت باعث درجه‌دار شدن فرش بافته می‌شوند و همچنین زمان زیادی را از خط تولید برای عیب‌یابی رفع مشکل پیش‌آمده می‌گیرد.

به همین دلیل است که امروزه فرایند هیت ست در بافت فرش ماشینی یک امر لازم و ضروری است. دستگاه‌های هیت ست روزانه بین 3 تا 12 تن نخ هیت ست شده تولید می‌کنند که این مورد به موارد مختلفی بستگی دارد.

 

نخ اکریلیک هیت ست چیست

نخ اکرولیک تحت فرایندی به نام Heat Setting یا هیت ستینگ قرار می‌گیرد. این فرایند به این صورت است که الیاف پس از ریسیده شدن در معرض دمای بالا قرار می‌گیرند تا مقاوم شده و به آسانی پاره نشوند.

در واقع هدف از این کار این است که نخ مقاوم‌تر شده و در برابر فشار، شست‌وشو، کوبیدگی و سایر آسیب‌ها مقاوم شود. این فرایند باعث می‌شود فرش تولید شده با نخ هیت ست، لطیف، یکنواخت، مقاوم و محکم بوده و رنگ‌پذیری بهتری داشته باشد.

فرش طرح ماهی 1200 شانه با نخ اکرولیک هیت ست تولید شده و هم از لحاظ کیفیت عالی است و هم از حیث طرح و نقش.

 

مزایای استفاده از نخ هیت ست شده:

  1. افزایش لطافت فرش
  2. یکنواخت شدن بافت فرش
  3. رنگ‌پذیری بهتر
  4. مقاومت در برابر حرارت
  5. افزایش حجم نخ
  6. طول عمر بالا

 

نحوه تشخیص فرش اکریلیک

یکی از مواردی که شما حتماً باید قبل از خرید فرش ماشینی به آن توجه کنید، اصل بودن فرش است. امروزه به دلیل اینکه برندهای متفرقه در بازار افزایش یافتن، پیداکردن و خرید فرش درجه یک می‌تواند یکم سخت باشد البته که برندهای بزرگی مانند فرش محتشم در بازار فرش ماشینی حاضر هستند که بهترین فرش ماشینی کاشان را می‌توانید به‌صورت آنلاین از آنها خریداری کنید.

 

زمانی که برای خرید به فروشگاهی مراجعه می‌کنید حتماً دست خود را روی فرش بکشید تا بتوانید جزئیات زیادی را درباره فرش اکریلیک تشخیص دهید.

  • اولین نکته: لطافت و نرمی فرش‌های اکریلیک اصلی‌ترین ویژگی آنها است که می‌تواند به شما در تشخیص فرش اکریلیک اصل کمک کند. فرش‌های که رنگ آن به نظر کدر و غیرشفاف می‌رسد اکریلیک نیستند.
  • دومین نکته: زمانی که دست خود را روی فرش می‌کشید اگر متوجه زبری خاصی شدید باید بدانید که این فرش اکریلیک نیست. در فرش اکریلیک دست به‌راحتی روی فرش سر می‌خورد.
  • سومین نکته: فرش اکریلیک اصلاً بوی ناخوشایندی ندارد. اگر هنگام خرید فرش با بوی موارد نفتی برخورد کردید بدانید که آن فرش اکریلیک نیست.
  • چهارمین نکته: نخ‌های اکریلیک درخشندگی و سرزندگی خاصی به فرش هدیه می‌دهند به شکلی که این محصولات نسبت به دیگر فرش‌های داخل بازار شکل شادتری دارند.
  • پنجمین نکته: فرش اکریلیک در برابر پاخوردن مقاومت بالایی دارد و همچنین خاصیت برگشت‌پذیری در این محصول بی‌نظیر است. در صورت استفاده زیاد از فرش اکریلیک به‌هیچ‌وجه خواب آن از بین نمی‌رود. نبود این ویژگی در دیگر محصولات باعث می‌شود فرش کهنه به نظر برسد.

 

فرش ماشینی اکریلیک

 

Acrylic machine carpet

 

فرش اکریلیک چیست؟ فرش ماشینی اکریلیک با نخ اکرولیک تولید و بافت می‌شود. این نوع الیاف مصنوعی بوده و دلیل شباهت ظاهری که با پشم دارند به‌عنوان پشم مصنوعی نیز شناخته می‌شوند.

برای تشخیص فرش ماشینی اکرولیک از دیگر فرش ها، معیارهایی وجود دارد که به آنها اشاره می‌کنیم:

با دست کشیدن روی فرش 1000 شانه کاشان با نخ اکرولیک متوجه خواهید شد که نرمی و لطافت بیشتری نسبت به سایر الیاف دارند. این فرش‌ها بوی مواد نفتی و پلاستیکی ندارند. فرش دارای پرز اولیه است و در صورتی که دستتان را روی فرش بکشید، دست شما سر نمی‌خورد. با دیدن فرش اکرولیک می‌توانید درک کنید که منظور از فرش کریلیک چیست.

 

معایب فرش اکریلیک

هر محصولی در کنار نقاط مثبتی که دارد، معایبی نیز خواهد داشت که هر خریدار با توجه به معیارهایی که دارد می‌تواند بهترین تصمیم را برای انتخاب بگیرد.

فرش‌های اکرولیک دارای پرزدهی اولیه هستند که البته این مورد با جارو کشیدن مداوم به مرور کمتر می‌شود.

همچنین این الیاف قابلیت بازگشت به طبیعت را نداشته و دوستدار محیط زیست نیستند. همین دلیل باعث شده تا بسیاری از اروپاییان علاقه‌مند باشند که از نخ پلی استر به جای اکرولیک استفاده کنند.

 

جمع بندی

فرش اکریلیک نسبت به دیگر محصولات ماشینی که با نخ‌های پلی‌استر یا الیاف مصنوعی بافته می‌شوند از کیفیت و طول عمر بالاتری بهره می‌برد همین نکته باعث شده طرف‌داران فرش اکریلیک کاشان نسبت به دیگر محصولات بیشتر باشد. فرش ماشینی اکریلیک در برابر نور آفتاب و شست‌وشوی زیاد مقاوم است و دچار تغییر رنگ، ساییدگی و تغییر سایز نمی‌شود. نکته‌ای جالبی که در مورد فرش اکریلیک وجود دارد این است که این محصول برای مدت کوتاهی می‌تواند دمای 150 درجه سانتی‌گراد را به‌صورت غیرمستقیم تحمل کند.

فرش اکریلیک کاشان در برابر چربی، رطوبت، گردوخاک و بید مقاوم است و با ویژگی‌های بسیاری زیادی که دارد می‌تواند گزینه‌ای بسیاری خوبی برای خرید باشد. البته که شما باید در نظر داشته باشید فرش اکریلیک اصل را از نمایندگی‌های معتبر خریداری کنید.

0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است