جستجو
انواع فرش ایرانی

انواع فرش ایرانی

تاریخ انتشار: 1402/04/03 نویسنده: سید یونس ساداتی

انواع فرش ایرانی از قدیم و الایام تا به امروز جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و هنر ایران داشته است. این فرش‌ها به دلیل طرح‌های متنوع، زیبایی و جذابیت خاصی را به فضای دکوراسیون داخلی ما می‌بخشند. از گذشتهٔ دور تاکنون تمام جهانیان ایران را با انواع فرش رنگارنگ شناخته‌اند و به‌جرئت خیلی کم پیش می‌آید که کسی آوازه فرش ایرانی را نشنیده باشد.

حتی قدیمی‌ترین قالی جهان هم توسط ایرانی‌ها بافته شده است البته که فرش پازیریک در روسیه پیدا شده و باتوجه‌به طرحی که داشت کارشناسان معتقدند که این فرش توسط ایرانیان تولید شده است. اکنون اگر می‌خواهید عکس انواع فرش جدید ایرانی را به‌صورت کامل مشاهده کنید و فرش موردنظر خود را به‌صورت اینترنتی خریداری کنید، کافیه به صفحه خرید فرش مراجعه کنید.

 

انواع فرش ایرانی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

به‌طورکلی انواع قالی ایرانی به دودسته دستبافت و ماشینی تقسیم می‌شوند که هر کدام خودشان دارای زیر مجموعه‌های زیاد هستند. معمولاً برای دسته‌بندی فرش‌ها جنس نخ، طرح و اندازه را به‌عنوان معیارهای دسته‌بندی مشخص می‌کنند. در ادامه می‌خواهیم به‌صورت مختصر به انواع فرش ایرانی بپردازیم؛ اما اگر می‌خواهید به‌صورت کامل در این باره اطلاعات داشته باشید حتماً به صفحه انواع فرش مراجعه کنید و با مطالعه مطالب آن آگاهی خود را در این موضوع افزایش دهید.

 

انواع فرش ایرانی دستباف

یکی از پارامترهای مهمی که در فرش دستبافت موردتوجه قرار می‌گیرد محل بافت فرش است. طبیعتاً تاکنون شما هم با این موضوع برخورد کرده‌اید که یک فرش را باتوجه‌به شهری که در آن بافته شده صدا می‌زنند مثل فرش کاشان... . همچنین در اکثر دانش نامه‌هایی که برای فرش تدوین شده، انواع فرش ایرانی را بر اساس محل بافت آن دسته‌بندی کردند.

اگرچه که این دسته‌بندی همچنان جوابگوی تنوع انواع فرش ایرانی نیست. زیرا کافیه در هرکدام از این دسته‌بندی‌ها دقیق شوید تا با دنیایی از طرح‌های متفاوت روبرو شوید. به طور مثال می‌توانید فرش عشایری را مورد بررسی قرار دهید.

فرش‌های ایرانی به‌طورکلی بر اساس طرح و جنس نخ هم قابل‌دسته‌بندی هستند؛ اما در این قسمت تصمیم ما بر این است که انواع فرش دستبافت را باتوجه‌به محل بافت آنها در دسته‌بندی‌های مختلف قرار دهیم. در ادامه فهرست اسامی انواع فرش دستباف را مشاهده خواهید کرد:  

 · فرش بافته شده در فلات مرکزی ایران (کاشان، قم، اصفهان، یزد و کرمان)

 · فرش‌های عشایری (قشقایی، بختیاری و افشاری)

 · فرش‌های خراسان و مشهد

 · فرش‌های کردی

 · فرش‌های بلوچی

 · فرش‌های آذربایجان (تبریز)

 

خرید فرش دستبافت

فرش های معروف ایرانی

از دیرباز فرش های دستبافت ایرانی شهرت جهانی داشته‌اند و نام و آوازه این فرش ها در سراسر جهان پیچیده است،اما معروف‌ترین فرش‌های دستبافت ایران متعلق به کاشان، قم، اصفهان، کرمان و تبریز هستند. این فرش‌ها دارای شهرت جهانی هستند و عمدتاً به فرش‌های شهری بافت معروف هستند. در فرش قم شاهد لچک ترنج، بته و درخت هستیم. فرش کاشان دارای گره‌های متقارن است و لچک ترنج گلدانی، شکارگاهی و محرابی به‌عنوان محبوب‌ترین نقشه‌های کاشان شناخته می‌شوند.

فرش‌های اصفهان در طراحی به استفاده از المان‌های نامتقارن شهرت دارد که یک سبک خاص از طراحی به‌حساب می‌آید. یکی دیگر از جذاب‌ترین نقوش فرش ایرانی متعلق به فرش کرمان است که به دلیل استفاده از طرح‌های گل، شکوفه، پرنده و حیوانات به‌عنوان یکی از خاص‌ترین انواع فرش ایرانی شناخته می‌شود. فرش یزد هم به دلیل نزدیکی به کرمان ویژگی‌های این نوع فرش را در خود جای داد و طرح‌های آن به شلوغی فرش کرمان است. ما در این قسمت فرش‌ها را با توجه شهری که آن را تولید کرده دسته‌بندی کردیم؛ اما اگر شما خواهید بدانید چگونه فرش‌ها را بر اساس ابعاد دسته‌بندی می‌کنند حتماً به مقاله ابعاد فرش مراجعه کنید تا در این مورد اطلاعات کافی را به دست بیاورید.

Famous Iranian carpets

هر طرح فرشی نام خاص خودش را داشته و اسامی انواع فرش دستباف و ماشینی با توجه به ویژگی‌ها و بعضی عوامل دیگر نام‌گذاری می‌شده است. در ادامه به معروف‌ترین فرش‌های ایرانی اشاره می‌کنیم.

  • نام‌گذاری بر اساس طرح و نقشه: طرح محرابی، طرح شاه‌عباسی فرش طرح افشان و یا طرح گل فرنگ، فرش ریز ماهی.
  • نام‌گذاری بر اساس ساختار و نوع بافت: گبه، گلیم، جاجیم.
  • نام‌گذاری بر اساس منطقه جغرافیایی یا شهر تولید: فرش تبریز، فرش کاشان، فرش اصفهان و فرش مشهد.
  • نام‌گذاری بر اساس مواد اولیه: فرش ماشینی ابریشمی، فرش اکریلیک. (برای مثال فرش شش متری اکریلیک)

در نتیجه می‌توانیم فرش‌های معروف ایرانی را فرش کاشان بدانیم یا فرش شاه‌عباسی، طرح شکارگاه بدانیم یا خطیبی. فرش ایرانی با هر پسوند و پیشوندی که داشته باشد، با نام ایران و هنرمندان و صنعتگرانش شناخته می‌شود.

 

اسم فرش های جدید

با پیشرفت تکنولوژی و از طرفی نیاز و درخواست بازار، هر روز طرح‌های جدید فرش با سبک‌های متنوع وارد بازار می‌شوند.

محتشم نیز به‌عنوان یکی از برندهای اصیل و خوشنام، سعی بر این دارد که تنوع محصولات و فرش‌های ایرانی خود را افزایش داده و سبد خرید متنوعی را برای خریداران تهیه کند.

  • فرش کلاسیک: فرش طرح باغ جان، گلفرنگ، گل و مرغ
  • فرش سنتی: فرش ترکمن، فرش طرح گبه، گلیم فرش سنتی
  • فرش مدرن: فرش طرح سنگ، فرش سه بعدی، فرش آشپزخانه و فرش گل
  • فرش کهنه‌نما: فرش پتینه، فرش وینتیج و فرش نوستالوژیا
  • فرش کودک: فرش کودک دخترانه و پسرانه

 

انواع سبک فرش

فرش به‌عنوان کف‌پوشی مناسب و  زیراندازی نفیس به دو دسته کلی تقسیم می‌شود: فرش دستبافت و فرش ماشینی.

برای شناخت انواع سبک فرش خوب است بدانیم که در هر یک از این دسته‌بندی‌ها، سبک‌های مختلفی وجود دارد.

سبک‌های مختلف فرش دستبافت شامل: تبریز، اصفهان، کاشان، قم، کرمان، بختیاری، گل ابریشم،  و... است.

سبک‌های فرش ماشینی نیز شامل: سنتی، مدرن، کهنه نما، کودک، کلاسیک، فرش تکه دوزی و نئوکلاسیک است.

 

انواع فرش ماشینی جدید

فرش های ماشینی جدید با بهره‌گیری از پیشرفت‌های تکنولوژی در تولید، تنوعی از طرح و نقش را وارد بازار می‌کنند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.تنوع فرش‌های ماشینی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و شما اکنون می‌توانید برای قسمت‌های مختلف خانه خود فرش‌های مناسب همان جا را نیز تهیه کنید. یکی از انواع فرش ایرانی، فرش اتاق کودک است. اگر صاحب فرزند هستید باید این را بدانید که اتاق کودک از اهمیت بسیاری برخوردار است و شما باید به آن توجه بسیاری داشته باشید.

همچنین استفاده از فرش مناسب این فضا می‌تواند در سلامت فرزند شما نیز تأثیرگذار باشد. به همین منظور توصیه می‌کنیم اگر برای سلامت و خلاقیت فرزند خود ارزش قائل هستید حتماً به صفحه فرش کودک مراجعه کنید و پس از دیدن طرح‌های مختلف، فرش موردعلاقه فرزند خود را به‌صورت اینترنتی خریداری کنید.

Types of new machine carpets

یک نوع دیگر از فرش ایرانی جدید، فرش محیط آشپزخانه است. از گذشته تا کنون یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بانوان ایرانی طراحی دکوراسیون آشپزخانه خود بوده است. اما اکنون با استفاده از فرش آشپزخانه کار برای خانم‌های خانه‌دار خیلی راحت‌تر از قبل شده است. اگر برای قلب خانه خود اهمیت زیادی قائل هستید حتماً به صفحه فرش آشپزخانه مراجعه کنید و طرحی که با دکوراسیون خانه شما هماهنگ است را به‌صورت اینترنتی خریداری کنید. همچنین اگر آشپزخانه شما دارای سایز استانداردی نیست می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های مختلف سایت فرش محتشم، فرش با ابعاد دلخواه خود را خریداری کنید.

اما جدیدترین فرش‌های ماشینی چگونه تولید می‌شوند؟

  • فرش ماشینی با الیاف طبیعی یا ترکیب طبیعی و مصنوعی: این نوع فرش‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست با الیاف طبیعی یا پشم و گاهی میکس و ترکیب الیاف بامبو و ویسکوز با اکریلیک تولید می‌شوند.
  • فرش 9 متری الیاف مصنوعی: الیافی چون اکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن و یا نایلون.
  • فرش ماشینی کلاریس: جدیدترین و مدرن‌ترین سبک بافت فرش است که به آن سیستم تولید هم روند یا هم‌زمان نیز می‌گویند. در این روش بافت، رول‌های خام فرش وارد دستگاه شده و نقشه یا طرح مدنظر از طریق دستگاه و رنگ روی رول خام اجرا می‌شود. رنگ به عمق فرش نفوذ کرده و 3 بار طی فرآیند تولید با قوی‌ترین مواد شوینده شسته می‌شود تا ثبات رنگ آن تأیید شود.
  • فرش ماشینی چاپی: این روش بیشتر برای تولید تابلوفرش های چاپی کاربرد دارد. عملکرد دستگاه فرش ماشینی چاپی به دستگاه پرینتر شبیه است.


در دکوراسیون های امروزی از چه نوع فرشی استفاده کنیم؟

باتوجه‌به اینکه امروزه دکوراسیون خانه دچار تغییر و تحولاتی زیادی شده است شما نمی‌توانید از سبک‌های که درگذشته مورداستفاده قرار می‌گرفته استفاده کنید. اکنون شما در انتخاب فرش نقشه تعیین‌کننده را دارید. توصیه ما بر این است که اگر دکوراسیون معمولی دارید و می‌خواهید با یک فرش زیبا آن را دیزاین کنید حتماً به صفحه فرش کلاسیک مراجعه کنید. زیرا این دسته از محصولات به دلیل شباهت بسیار زیادی که فرش‌های دستبافت دارند بهترین گزینه برای سالن‌های پذیرایی هستند و حس لوکس بودن را به شما منتقل خواهند کرد. همچنین اگر قصد خرید این محصول را دارید؛ اما اطلاعات کافی در مورد آن ندارید حتماً مقاله فرش اکریلیک را مطالعه کنید. در این صورت ویژگی‌ها و مزایای فرش کلاسیک به شکل کامل آگاه خواهید شد.

 

انواع فرش ایرانی

 

در چند ماه اخیر شرکت فرش محتشم با ایجاد تحول در صنعت فرش ماشینی از محصول جدیدی رونمایی کرد که به الیاف طبیعی بافته شده است. اسم این محصول به‌عنوان فرش ابریشم ماشینی شناخته می‌شود. این محصول به دلیل جذابیت بالایی که دارد بهترین گزینه برای سالن‌های شیک و مجلسی است. برای مشاهده این محصول و انواع فرش کلاریس می‌توانید به صفحه خرید فرش 1200 شانهمراجعه کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که فرش ابریشم ماشینی مانند فرش ابریشم دستبافت از قیمت بسیار زیادی برخوردار است و شاید هرکسی توانایی خرید آن را نداشته باشد. شما اگر می‌خواهید فرش‌های مشابه دستبافت داشته باشید می‌توانید از انواع فرش‌های کلاریس استفاده کنید.

 

انواع فرش ایرانی در کاشان

کاشان یکی از مراکز مهم تولید فرش نه‌تنها در ایران که در جهان است که با قالی ایرانی شناخته می‌شود. امروزه فرش‌های نفیس کاشان و همچنین فرش کلاسیک کاشان به سراسر جهان ارسال می‌شوند و بسیار محبوب و پرطرف‌دار هستند.

Types of Iranian carpets in Kashan

اما دلیل محبوبیت این فرش‌ها چیست؟

  • مرغوب بودن و کیفیت بالای مواد اولیه فرش‌های ایرانی
  • بافت بسیار دقیق و خوب انواع مدل فرش
  • تنوع طرح (کلاسیک و مدرن) فرش ایرانی
  • دستگاه‌های پیشرفته و جدید برای تولید انواع فرش
  • قیمت‌های متعادل و قابل قبول انواع قالی و فرش عشایری

از آنجا که شما می‌توانید در کاشان، فرش را بدون واسطه و مستقیم از خود کارخانه خرید کنید، می‌توانید به‌صورت دقیق و کامل بررسی کرده و انواع فرش ایرانی را با طرح دلخواهتان و با بهترین نوع الیاف تهیه کنید.

همچنین امکان دیدن عکس فرش ایرانی را از وب‌سایت رسمی فرش محتشم دارید و به‌راحتی می‌توانید تجربه خرید اینترنتی فرش ماشینی را بدون واسطه و مستقیم داشته باشید.

 

قیمت انواع فرش ایرانی

قیمت انواع فرش ایرانی باتوجه‌به جنس، متراژ، تراکم و شانه مشخص می‌شود. در نتیجه طبیعی است که یک فرش 12 متری قیمت بیشتری نسبت به فرش 6 متری داشته باشد. اما قیمت دلار تأثیر بسیار زیادی روی قیمت فرش ماشینی دارد؛ زیرا شرکت‌های تولیدکننده فرش ماشینی مواد اولیه خود را از خارج کشور وارد می‌کنند. در نتیجه قیمت دلار تأثیر زیادی بر قیمت فرش دارد. اما اگر می‌خواهید به‌صورت روزانه از قیمت محصولات ما باخبر باشید حتماً به صفحه قیمت فرش مراجعه کنید.

 

نتیجه‌گیری

کشور ما مهد فرش در جهان است به همین منظور ما شاهد تنوع چشمگیر در طرح و رنگ هستیم. انواع فرش ایرانی به دلیل ارزش بالایی که دارد به‌عنوان یک محصول لوکس به‌حساب می‌آید. در این مطلب به شما گفتیم که اگر دکوراسیون معمولی دارید بهترین گزینه برای شما خرید فرش کلاسیک است؛ زیرا این دسته از فرش ماشینی جذابیت بسیار زیادی را به خانه شما منتقل می‌کند و باعث می‌شود فضای خانه شما لاکچری شود. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر شما هم در مورد انواع فرش ایرانی اطلاعاتی دارید ممنون می‌شویم در بخش کامنت با ما در میان بگذارید.

 

سوالات متداول


قیمت فرش ایرانی با توجه به نوع الیاف مصرفی، شانه و تراکم آن متفاوت است.

فرش با طرح ریز ماهی، طرح شکارگاه و انواع فرش‌های لچک ترنج، افشان و خشتی از معروف‌ترین فرش‌های ایرانی هستند.

شهر کاشان مهد فرش ایران است که با مراجعه حضوری به این شهر و یا بررسی آنلاین آن می‌توانید فرش ایرانی دلخواهتان را دیده و خرید کنید.
0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است