جستجو
فرش پلی استر چیست و چه کاربردی دارد؟

فرش پلی استر چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار: 1399/08/27 نویسنده: محمدحسین کریمی

 

پلیمر وارد شده به واحد ریسندگی الیاف توسط 64 موضع ریسندگی، ریسیده و به شکل نوار یا TOW در ظرف‌هایی بنام کن نگهداری و سپس جهت تکمیل به قسمت‌های کشش، تثبیت، برش و عدلبندی ارسال می‌گردد.
در مورد الیاف پلی‌استر بیشتر بدانیم، مواد اولیه اصلی مورد نیاز کارخانجات پلی استر (دی میتل ترفتالات) و EG (اتیلن گلیکول) است که از منابع داخلی تأمین می‌گردند. واکنش‌های پلیمریزاسیون در مجاورت کاتالیست و حرارت، تکمیل و پلیمر تولید شده جهت استفاده به واحدهای ریسندگی پمپ می‌گردد.

 

فرش پلی استر چیست؟

 

What is a polyester carpet

حتماً برای انتخاب فرش، چیزی که در نگاه اول چشم شما را می‌گیرد، طرح و رنگ آن است. اما بعد از نگاه به نقش فرش و زیبایی آن، حتماً باید بررسی کنید که فرش دلخواهتان با چه الیافی بافته شده و جنس نخ آن چیست. چرا که این روزها در بازار، برندهای متفرقه الیاف درجه 2 و 3 را به نام درجه 1 به فروش می رسانند و اگر علم و تخصص لازم در این زمینه نداشته باشید، حتما متضرر خواهید شد.

نخ پلی استر یکی از نخ‌های مرغوب در بین الیاف مصنوعی است. این نوع نخ قابلیت رنگ‌پذیری بالایی دارد و نفوذ رنگ در آن بسیار زیاد است. شفافیت و درخشندگی فرش‌های بافته شده با این نوع الیاف چشم‌نواز و جذاب است.

اما پلی استر چیست؟ فرش پلی استر، با تنوعی از طرح‌ها و رنگ‌ها، حتی فرش ماشینی طرح سنتی کاشان، مطابق با انواع سلیقه در بازار موجود است که شما با توجه به نیازتان می‌توانید آن را در هر رنگی که بخواهید سفارش دهید.

 

خصوصیات پلی استر

الیاف پلی استر خواص و ویژگی‌های مطلوب بسیاری دارند. دوام و استحکام بالا، خاصیت برگشت‌پذیری، رنگ‌پذیری بسیار خوب، مقاومت در برابر نور و آفتاب، شفافیت و درخشندگی از جمله خصوصیات نخ پلی استر است. بهترین فرش 1500 شانه با نخ پلی استر نیز می تواند یکی از انتخاب های شما باشد.

مزیت پلی استر چیست؟ فرش پلی استر نیز نسبت به سایر الیاف ارزان‌تر بوده و به همین دلیل تمامی اقشار توانایی تهیه آن را دارند. ممکن است طول عمر این نوع الیاف در مقایسه با الیاف طبیعی کمتر باشد؛ اما در عوض نخ پلی استر، نخی است که دوستدار محیط زیست بوده و قابلیت بازیافت دارد. این مزیت برای کسانی که در صلح با طبیعت هستند و حفظ محیط زیست برایشان اهمیت دارد امتیاز بسیار مطلوبی است.

حتی فرش طرح بختیاری نیز با نخ پلی استر ظاهر بهتری دارد چرا که رنگ ها را بیشتر می توان روی این نوع نخ اجرا کرد.

 

نخ پلی استر چیست

شاید برای شما هم سؤال پیش بیاید که دلیل علاقه تولیدکنندگان فرش ماشینی به الیاف پلی استر چیست؟ یا به طور کلی نخ پلی استر چیست؟

قدیم‌ها فرش‌ها فقط به صورت دستبافت و با الیاف طبیعی تولید می‌شدند؛ اما همان‌طور که می‌دانید، تهیه، تولید و رنگرزی الیاف طبیعی بسیار سخت و زمان بر است و با توجه به اینکه فرش‌های ماشینی با حجم بالا و تعداد زیاد تولید می‌شوند، امکان استفاده از الیاف طبیعی در این سیستم تولید امری زمان بر و تقریباً ناممکن است.

بنابراین، تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند از نخ پلی استر استفاده کنند. نخ پلی استر چیست؟ نخی است شفاف، درخشنده، بدون پرز و ایجاد حساسیت و البته ارزان. انواع فرش 700 شانه ارزان قیمت کاشان را می توانید در وبسایت رسمی فرش محتشم ببینید.

 

الیاف پلی استر چیست

What are polyester fibers

به طور کلی الیاف مورد استفاده در بافت فرش به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • الیاف طبیعی: این الیاف منشأ گیاهی، حیوانی یا معدنی دارند. مانند پنبه، ابریشم، پشم و ذرت. (بافت فرش ماشینی ابریشمی با این نوع الیاف است)
  • الیاف مصنوعی: این الیاف منشأ شیمیایی دارند. مانند: پلی استر، پلی پروپیلن، اکریلیک.

الیاف پلی استر نیز یکی از انواع الیاف مصنوعی هستند  و کاربرد پلی استر برای تولید محصولات در صنعت پارچه و نساجی است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع نخ، سبکی، نرمی، لطافت، بدون حساسیت بودن، شست‌وشوی راحت و درخشندگی است و شما می توانید بهترین فرش ماشینی 1200 شانه را با نخ پلی استر به راحتی در بازار پیدا کنید.

استفاده از نخ پلی استر و انواع الیاف مصنوعی برای تولید فرش شگی یا پرز بلند در میان تولیدکنندگان بسیار رایج است. تولید و بافت فرش شگی با این نوع الیاف درخشندگی و شفافیت بسیاری به فرش می دهد که آن را منحصر به فرد می کند. فرش پرز بلند در رنگ های مختلف و با انواع طراحی تولید می شود که شما با توجه به نوع سلیقه تان می توانید آن را تهیه کنید.

 

عمر مفید فرش پلی استر

 

Useful life of polyester carpet

قبل از خرید فرش و انتخاب نوع الیاف از خودتان بپرسید انتظارتان از یک فرش چیست؟ آیا تنوع طرح و رنگ‌های خاص و متفاوت را بیشتر می‌پسندید یا دوام و استحکام را؟

مایلید حتی برای زمانی کوتاه‌تر  فرشی را داشته باشید که دلخواهتان است و با دیدنش به وجد می‌آیید و ذوق می‌کنید یا فرشی که طرح آن معمولی است؛ اما سال‌های سال دوام دارد؟

بعد از مشخص کردن علایق و اهدافتان، حالا می‌توانید تصمیم بگیرید که فرش پلی استر می‌خواهید یا فرش با الیاف دیگر. این امکان برای شما فراهم است که خرید انواع فرش 1000 شانه را هم به صورت حضوری و هم آنلاین از برند محتشم داشته باشید.

عمر مفید فرش پلی استر بین 5 تا 10 سال است. دوام و استحکام بیشتر بستگی به این دارد که برند انتخابی شما چه برندی باشد و چه موادی برای افزایش ماندگاری فرش به آن اضافه کند.

فرش پلی استر به دلیل نرمی و لطافت و بدون پرز و ایجاد حساسیت بودنش برای اتاق کودکان بسیار مناسب است. برای دریافت لیست قیمت فرش کودک با پشتیبانی وبسایت رسمی محتشم ارتباط بگیرید.

 

معایب فرش پلی استر

هر محصولی در کنار ویژگی‌های مثبتی که دارد، ممکن است معایبی هم داشته باشد. فرش پولی استر نیز در کنار خصوصیات و ویژگی‌های مطلوب و خوبی که دارد، معایبی نیز دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  • حساسیت به مواد شوینده
  • ضخامت کمتر نسبت به فرش کلاسیک اکریلیک
  • انعطاف و برگشت‌پذیری پایین
  • عدم مقاومت در برابر حرارت

 

مزایای فرش پلی استر

Advantages of polyester carpet

  • قیمت ارزان‌تر در مقایسه با الیاف طبیعی یا نخ اکریلیک
  • شفافیت، درخشندگی و زیبایی
  • بدون پرز بودن فرش پله پلی استر
  • عدم ایجاد حساسیت و آلرژی
  • لطافت و نرمی ( مناسب برای فرش مخصوص آشپزخانه)
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی

 

فرش اکریلیک بهتر است یا پلی استر؟

در پاسخ به این سؤال که تفاوت فرش کریلیک با پلی استر چیست باید گفت این بستگی به نوع نیاز و خواست شما و انتظاراتتان از یک فرش دارد.

اگر به دنبال فرشی هستید که مقرون‌به‌صرفه باشد، رنگ‌های درخشانی داشته باشد، تنوع در طرح‌هایش باشد و در برابر رطوبت مقاوم باشد می‌توانید فرش پلیستر را انتخاب کنید.

اما اگر ترجیحتان این است که فرشی نرم داشته باشید که دوام و استحکام بالایی داشته باشد، فرش اکریلیک انتخاب بهتری خواهد بود. برای فروش آنلاین فرش و داشتن تجربه ای لذتبخش از خرید آنلاین روی محتشم حساب کنید!

 

مشخصات محصولات تولیدی پلی استر

نخ کشیده شده (FDY: Full Draw Yarn): کاربرد در صنایع بافندگی جهت تولید پارچه‌های پرده‌ای، چادر زنانه، تور و پیراهن و…
نخ کشیده نشده (Pِ DY: Partial Draw Yarn): کاربرد در سیستم‌های تکسچرایزینگ جهت تولید جوراب، کشباف، رومبلی و. .
تاپس: جهت تولید پارچه‌های فاستونی و مانتویی
الیاف: در طول برشهای مختلف جهت استفاده در کارخانجات ریسندگی برای تولید نخهای مخلوط با پنبه یا ویسکوز و همچنین خالص در سیستم بی‌بافت نظیر انواع لایی و موکت مصرف می‌گردد.

 

ویژگی‌های الیاف پلی استر
 نرم، گرم، سبک
 بادوام
 بهداشتی و ضد آلرژی
 قابل شستشو با دست و ماشین
 رطوبت و بو نمی‌گیرد
الیافش در هم نمی‌پیچد


خواص فیزیکی الیاف پلی استر
خاصیت چروک ناپذیری:
الیاف پلی استر مقاومت فوق العاده‌‌ای در برابر چروک شدن دارند. واین به خاطر داشتن خواص الاستیسیته خوب این الیاف است.

شکل میکروسکوپی الیاف:
الیاف پلی استر دارای سطح صاف و بدون چین خوردگی هستند.
طول و قطر الیاف پلی استر به طور دلخواه بر حسب نوع مصرف تهیه می‌شود.
وزن مخصوص الیاف پلی استر بیشتر از نایلون و در حدود 38/1 است.
الیاف پلی استر استحکام خوبی دارند. استحکام این الیاف در حالت خیس تقریباً مساوی با حالت خشک است. استحکام الیاف کوتاه تقریباً 5/3 تا 4 و فیلامنت معمولی 5/2 تا 5/5 گرم بر دنیر است.

جذب رطوبت پلی استر بسیار کم و در شرایط استاندارد حداکثر 5/0 درصد است.
الیاف پلی استر در مقابل حرارت مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند. در حرارت 250 درجه سانتیگراد ذوب می‌شوند.
الیاف پلی استر در مقابل نور خورشید مقاومت خوبی دارند. اگر پلی استر برای مد تی طولانی در مقابل نور آفتاب قرار گیرد مقدار بسیار کمی از استحکام خود را از دست می‌دهد و رنگ آن تغییر نمی‌کند.

خواص شیمیایی الیاف پلی استر
این مواد به دلیل ساختمان شیمیایی خاص خود کریستالی است و به سبب نبود عوامل فعال در پلیمر آن و جذب رطوبت کم در مقابل بیشتر مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد.

اثر اسیدها
همچنین این الیاف در مقابل اسیدهای ضعیف در حالت جوش و در مقابل اسیدهای قوی و سرد مقاوم است.

اثر قلیایی‌ها
قلیایی‌های رقیق بر این الیاف اثر ندارند ولی قلیایی‌های گرم و قوی به آنها صدمه می‌زنند.

اثر مواد اکسید کننده
این گونه الیاف در مقابل مواد اکسید کننده و سفید کننده مقاومت خوبی دارند و به طور کلی اغلب الکلها، کتن‌ها، صابون‌ها، دترجنت‌ها و مواد مصرفی در خشک شویی بر پلی استر تاثیری ندارند.

مقاومت در مقابل عوامل بیولوژیک
عوامل بیولوژیک نظیر بید و کپک و باکتری به الیاف آسیبی نمی‌رسانند.


 

سوالات متداول


بله طرح‌های وینتیج قابلیت اجرا روی نخ‌های پلی استر و همچنین اکریلیک را دارند.

تنوع طرح و رنگ در فرش‌های تولید شده با نخ پلی استر قطعاً بیشتر است.

هر دو نوع جنس نخ خوب و کاربردی هستند. انتخاب هر یک از این الیاف بستگی به نوع کاربرد شما دارد.
0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است