جستجو
تفاوت فرش پلی استر با اکریلیک

تفاوت فرش پلی استر با اکریلیک

تاریخ انتشار: 1403/01/26 نویسنده: سید یونس ساداتی

امروزه، خرید یک فرش مناسب و کاربردی مورد‌توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. فرش از عناصر مهم در راحتی افراد و طراحی یک دکوراسیون جذاب است؛ بنابراین نیاز است تا هنگام انتخاب این محصول، دقت زیادی به خرج دهید.

در حال حاضر، فرش‌های پلی استر و اکریلیک به فرش‌های پر‌طرفدار تبدیل شده‌اند. هر کدام از آن‌ها از ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی برخوردار هستند که آن‌ها را از یک‌دیگر متمایز می‌کند. برای اینکه بتوانید یک انتخاب مناسب میان فرش اکریلیک یا پلی استر داشته باشید، باید با ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید.

 

تفاوت فرش ماشینی اکریلیک با فرش پلی استر

بسیاری از افراد از خود می‌پرسند، فرش آکریلیک بهتره یا پلی استر؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید تفاوت فرش ماشینی کاشان با الیاف‌های مختلف را بررسی کنید.

نرمی و لطافت

اگر نرمی و لطافت فرش برایتان اهمیت دارد، فرش‌های اکریلیک با لطافت و نرمی بیشتری بافته می‌شوند. این در‌حالی‌است که فرش‌های پلی استر، خشن‌تر هستند. حال اولین گام برای انتخاب از میان فرش آکریلیک یا پلی استر، برداشته شد.

مقاومت در برابر رطوبت

مقاومت در برابر رطوبت، یکی‌دیگر از فاکتور‌های مهم برای مقایسه این محصولات است. هر 2 این فرش‌ها از مقاومت مناسبی در برابر رطوبت برخوردار هستند؛ اما فرش‌های پلی استر، مقاومت بیشتری نشان می‌دهند.

مقاومت در برابر سایش

در‌صورتی که در منزلتان از لوازم سنگین یا تیز استفاده می‌کنید، باید فرشی مقاوم تهیه کنید. برای مثال آشپزخانه از فضا‌هایی است که باید دارای یک فرش مقاوم باشد. در‌صورتی که فرش در برابر سایش مقاوم باشد، احتمال پاره شدن آن کاهش می‌یابد.

برای انتخاب یک فرش آشپزخانه یا اتاق‌نشیمن مقاوم، می‌توانید از فرش‌های اکریلیک بهره بگیرید. این محصولات مقاومت بیشتری در مقایسه با فرش‌های پلی استر نشان می‌دهند.

عدم‌تاثیر‌پذیری از نور خورشید

برای اینکه بتوانید از میان فرش اکریلیک یا پلی استر یکی را انتخاب کنید، باید به تاثیر نور خورشید هم توجه کنید. معماری بسیاری از منازل دارای نورگیر‌های متعدد است. این امر می‌تواند موجب فرسایش فرش‌ها شود. در این زمان، فرش‌های اکریلیک مقاومت بالا‌تری دارند.

ضد‌حساسیت

یکی‌دیگر از فاکتور‌های مهم برای انتخاب از میان این 2 فرش، میزان حساسیت‌زا بودن آن‌ها است. فرش‌های اکریلیک ضد‌حساسیت هستند و برای اتاق کودکان مناسب خواهد بود. اگر قصد خرید یک فرش کودک ارزان را دارید، این فرش‌ها مناسب هستند.

 

خصوصیات الیاف پلی استر

 

Characteristics of polyester fibers

 

پلی استر از الیاف‌هایی است که برای بافت فرش مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. فرش ماشینی طرح ابریشم از فرش‌هایی است که با استفاده از این الیاف بافته می‌شود. در ادامه خصوصیات این الیاف را بررسی خواهیم کرد.

  • این ماده از چگالی متوسطی در‌میان سایر الیاف‌ها برخوردار است.
  • جزو الیاف‌های مستحکم است که امکان افزایش طول آن، تا 40 درصد وجود دارد. در‌صورتی که الیاف از این درصد بیشتر کشیده شود، پاره خواهد شد.
  • از دیگر خصوصیات آن، می‌توان به نفوذ آب اشاره کرد که انتخاب را میان فرش اکریلیک یا پلی استر راحت‌تر می‌کند. الیاف پلی استر دربرابر نفوذ آب، مقاوم هستند.
  • وجود این الیاف در داخل کشور ایران موجب شده است تا قیمت فرش‌های پلی استر مقرون‌به‌صرفه باشد.

 

خصوصیات الیاف اکریلیک

 

Properties of acrylic fibers

الیاف اکریلیک از دیگر الیاف‌های کاربردی برای بافت فرش است. این الیاف با ویژگی‌هایی که دارد، انتخاب را میان فرش اکریلیک یا پلی استر، سخت خواهد کرد. برای داشتن انتخابی مناسب باید با خصوصیات این الیاف نیز آشنا شوید.

  • برخلاف پلی استر، از برگشت‌پذیری مناسبی بهره می‌برد. 
  • می‌تواند عایق خوبی در برابر حرارت باشد؛ بنابراین، بهترین جایگزین برای الیاف طبیعی و گران‌قیمت پشم به‌شمار می‌رود.
  • از الیاف‌های مستحکم محسوب می‌شود که مقاومت بالایی تا حد پارگی دارد.
  • شما می‌توانید انواع فرش را از جمله فرش 700 شانه تراکم 2250 درجه یک، با این الیاف تهیه کنید.

 

تفاوت قیمت فرش اکریلیک با قیمت فرش پلی استر

هنگام انتخاب فرش اکریلیک یا پلی استر، باید به قیمت آن‌ها نیز توجه داشته باشید. به دلیل وجود الیاف پلی استر در کشور ایران، قیمت فرش‌های پلی استر بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

اگر قصد دارید تا برای پذیرایی یا اتاق خواب خود یک فرش مناسب انتخاب کنید، توصیه می‌شود از فرش‌های اکریلیک استفاده کنید. خرید فرش 1200 شانه کاشان تراکم 3600 به شما پیشنهاد می‌شود.

 

ویژگی های فرش اکریلیک

 

Features of acrylic carpet

فرش‌های اکریلیک از الیاف اکریلیک تولید می‌شوند و تفاوت قابل‌توجهی با فرش‌های پلی استر دارند. الیاف اکریلیک نیز از مواد نفتی تولید شده و ساختاری شبیه به الیاف پشمی دارد.

الیاف اکریلیک در کنار فرش سنتی ایرانی می‌تواند ترکیب منحصر‌به‌فردی با کاربری مناسب ایجاد کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های فرش‌های اکریلیک می‌توان به ترکیب آن‌ها با تمام الگو‌های فرش اشاره کرد.

 

ویژگی های فرش پلی استر

 

Characteristics of polyester carpet

با کسب اطلاعات درباره این نوع فرش‌ها، انتخاب میان فرش اکریلیک یا پلی استر بسیار آسان‌تر می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این فرش می‌توان به بافت نرم و بسیار زیبای فرش‌های پلی استر اشاره کرد. اگر قصد خرید فرش‌های پلی استر را دارید، فرش 1000 شانه تراکم 3000 کاشان به شما پیشنهاد می‌شود.

 

مزایا و معایب فرش اکریلیک

بررسی مزایا و معایب، آخرین گام برای داشتن بهترین انتخاب است. ابتدا به بررسی مزایا و معایب فرش اکریلیک می‌پردازیم.

  • اولین مزیت این فرش‌ها، نرم و لطیف بودن آن‌ها است.
  • مقاومت در برابر رطوبت، از دیگر مزیت‌های این نوع فرش‌ها است. این مورد در عمر مفید فرش اکریلیک نقش پر‌رنگی ایفا خواهد کرد.
  • این فرش‌ها در برابر سایش بسیار مقاوم خواهند بود.
  • ضد‌حساسیت بودن این فرش‌ها، از دیگر مزایای این محصولات است.

معایب آن‌ها عبارت‌اند از:

  • قیمت این محصولات، به‌نسبت بالا است. برای مثال قیمت فرش 1500 شانه تراکم 4500 با الیاف اکریلیک، گران‌تر است.
  • ممکن است که در برخی از مواقع، شاهد پرز دادن این فرش‌ها باشید. البته این مشکل برای تمامی محصولات دیده نمی‌شود.     

 

مزایا و معایب فرش پلی استر

در‌نهایت با بررسی مزایا و معایب فرش‌های پلی استر، می‌توانید بهترین انتخاب را از میان فرش اکریلیک یا پلی استر داشته باشید.

  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و سایش، از مزیت‌های این فرش به‌شمار می‌روند.
  • این فرش‌ها، با‌دوام هستند؛ بنابراین عمر مفید فرش پلی استر، طولانی است.
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه این محصولات، از دیگر مزایای آن‌ها هستند.

معایب این فرش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • احتمال از‌بین‌رفتن رنگ فرش‌ها در اثر تابش نور خورشید وجود دارد.
  • ممکن است که پرز دادن این فرش‌ها شما را اذیت کند.
  • ایجاد حساسیت و آلرژی در افراد، از دیگر معایب فرش‌های پلی استر هستند.
0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است