جستجو
چرا فرش پرز میدهد؟

چرا فرش پرز میدهد؟

تاریخ انتشار: 1403/02/08 نویسنده: سید یونس ساداتی

پرزدهی فرش همواره یکی از اصلی ترین مشکلات فرش ماشینی و دستبافت بوده است. پرز دادن فرش می تواند یک عامل آزار دهنده به حساب بیاید به طور مثال هنگامی فرش جدید خود را خریدید و می خواهید برای اولین بار  روی آن بنشینید تا حس لذت بخش لطافت و نرمی فرش احساس کنید، زمان بلند شدن متوجه دنیایی از پرزهای چسبیده به لباستان می شوید،البته این مشکل فقط برای فرش‌های نو نیست و ممکن است شما این مشکل را روی یک فرش شش متری کهنه نیز مشاهده کنید.

همین مورد باعث می شود شما دید منفی به کیفیت فرش خود پیدا کنید. بدون شک همه شما سوال چرا فرش پرز میدهد؟ در سرتان هست و می خواهید علت این مشکل را بدانید.

در این مقاله قرار است به شکل دقیق و کامل به علت پرزدهی فرش و روش های جلوگیری از این موضوع را بررسی کنیم. در بعضی از مواقع شما با دانستن علت پرز دادن فرش میتوانید به راحتی از این اتفاق جلوگیری کنید. اما گاهی اوقات علت اصلی پرز دادن فرش جنس نخ و کیفیت الیاف است که قابل درست کردن نیست. اما داشتن مقداری پرز روی فرش نو طبیعی است و شما نباید خودتان را نگران این موضوع کنید. همچنین اگر نیازمند فرش هستید، میتوانید با مراجعه به صفحه فرش جدید، از طرح های متنوع سال 1402 دیدن کنید. با ما همراه باشید تا در این مطلب برای همیشه از شر پرز فرش خلاص شوید.

 

پرز فرش چیست؟

پرز فرش، الیاف ریز و کوتاهی هستند که از سطح فرش جدا می‌شوند. پرز دادن فرش نو امری طبیعی است و به‌مرور زمان و با استفاده مداوم از فرش، کمتر می‌شود. این مشکلی رایج است که می‌تواند زیبایی و کارایی فرش را تحت تاثیر قرار دهد. این پرزها با گذشت زمان جمع شده و ظاهری نامناسب به فرش می‌بخشند. در زیر چند علت پرز دادن فرش ماشینی آمده است:

  • کیفیت پایین الیاف: استفاده از الیاف نامرغوب و نامناسب در بافت فرش، عاملی اساسی در پرزدهی آن است. الیاف مصنوعی، به‌خصوص آکریلیک، به دلیل بلندتر بودن و بافت شل‌تر، بیشتر پرز می‌دهند.
  • عیوب تولیدی: عدم تنظیم دقیق دستگاه‌های ریسندگی، استفاده ناکافی از آب و روغن در مرحله آماده‌سازی الیاف، و یا عدم آهارزنی مناسب فرش، همگی می‌توانند به پرزدهی بیشتر آن منجر شوند.
  • بلندی نامناسب نخ خاب: اگر طول نخ‌های خاب بیش از حد بلند باشد و به‌درستی تثبیت نشده باشند، احتمال جدا شدن آن‌ها و ایجاد پرز افزایش می‌یابد.
  • پاخوری زیاد: سایش و اصطکاک ناشی از رفت و آمد زیاد روی فرش، می‌تواند باعث جدا شدن الیاف و پرزدهی آن شود.

 

از بین بردن پرز فرش

همانطور که می‌دانید پرز دادن فرش علاوه بر مسائل ظاهری که دارد، بسیار آزاردهنده و ناخوشایند به نظر می‌رسد. اما نگران نباشید! ما در سایت محتشم برای حل مشکلات فرش مانند از بین رفتن پرز فرش در کنار شما عزیزان خواهیم بود. در ادامه مقاله روش‌های موثر برای از بین بردن پرز فرش را به شما آموزش می‌دهیم. هر کدام از این روش‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در از بین رفتن پرز های فرش داشته باشد. برخی از روش‌های عبارتند  از:

 

جارو کشیدن به صورت عمقی با مکش قوی

Removing carpet lint by sweeping the carpet

اگر فرش شما دچار پرز و وضعیت نامناسب ظاهری شده است، این روش می‌تواند برای شما کارساز باشد. در قدم اول از یک جاروبرقی با مکش قوی استفاده کنید. این روش می تواند تا حد بسیار زیادی پرز های فرش شما را جمع آوری کند.

در برخی از مکان های پر رفت و آمد منزل مانند اتاق کودک، فرش سریع تر دچار پرز دهی می‌شود. شما می‌توانید برای مشاهده، به صفحه فرش کودک بروید و از دیدن مدل‌های جدید لذت ببرید. در نظر داشته باشید روش جارو کشیدن در جهت از بین بردن پرز ها را به مدت 7 الی 8 روز انجام دهید.

 

شانه زدن صحیح فرش

روش بعدی برای پرز دادن فرش، شانه زدن صحیح آن است. معمولا این روش برای فرش‌های ماشینی مدرن مناسب هستند. اگر هنوز هم با این نوع فرش ها آشنایی کافی ندارید، به صفحه فرش ماشینی مدرن کلیک کرده و ظاهر و ویژگی‌های آن را به دقت ببینید.

لازم به ذکر است برای جلوگیری از آسیب به بافت فرش، شانه زدن باید به صورت ملایم و آرام انجام شود. از ابزار سفت و قوی برای شانه زدن استفاده نکنید؛ ابزار سخت و سفت می‌توانند الیاف فرش شما را دچار آسیب‌های جدی کنند.

 

استفاده از چسب

این روش جز روش‎‍‌های آسان و در دسترس است. در این روش با استفاده از چسب کاغذی پرزهای موجود در فرش را از آن جدا کنید.

 

استفاده از محصولات پاک کننده

Removing carpet lint with cleaning products

شامپو فرش یک یار قوی برای از بین بردن پرزهای اضافی فرش است. توصیه می کنیم در قدم اول محلول پاک کننده خود را روی دستمالی تمیز  ریخته و آن را به سطح فرش بکشید. این کار علاوه بر از بین بردن پرز ها، به تمیز شدن فرش نیز کمک می کند. به فرض مثال می توانید این روش را برای فرش هایی که در معرض کثیفی هستند استفاده کنید؛ فرش آشپزخانه جز فرش‌هایی است که در معرض کثیفی بیشتری است. برای دیدن این نوع فرش، به بخش فرش آشپزخانه رجوع کنید و در صورت تمایل سفارش خود را به ثبت برسانید.

حتما بخوانید:

6 روش تمیز کردن فرش بدون شستن

 

آیا فرش خوب پرز می‌دهد؟

فرش‌های ایرانی به‌دلیل استفاده از الیاف آکریلیک در تولیدشان، از دوام بالایی برخوردارند. با این حال، استفاده از این نوع الیاف پرزدهی فرش را نیز افزایش می‌دهد. کیفیت و جنس الیافی که در تولید فرش استفاده می‌شوند، بر میزان پرزدهی آن تاثیر دارند. به این نکته توجه کنید که پرزدهی در همه فرش‌ها، حتی فرش ماشینی ابریشمی (به مقدار خیلی کم) نیز وجود دارد و نیازی نیست نگران باشید. اما شدت، مدت زمان و نوع پرزدهی فرش شما مهم است.

یک علت پرز دادن فرش ماشینی، گذشت زمان و پاخوردن آن است. سایش و اصطکاک ناشی از رفت و آمد روی فرش، خاب الیاف را از بین می‌برد و باعث جدا شدن الیاف و افزایش پرزدهی شود. اگر پرزدهی فرش شما بیش از حد معمول (یک ماه) است، ممکن است نشان‌دهنده کیفیت پایین یا تقلبی بودن ‏آن باشد. بنابراین خرید از یک ‏مرکز فروش آنلاین فرش معتبر بسیار مهم است.

 

از بین بردن پرز فرش کهنه

در کنار روش‌های رایج مانند جاروبرقی و پرز جمع کن فرش، می‌توانید از روش‌های سنتی و خانگی نیز برای از بین بردن پرز فرش کلاسیک کهنه خود استفاده کنید. این روش‌ها به‌سادگی در منزل قابل اجرا هستند و می‌توانند تا حد زیادی به شما در تمیز کردن فرش و از بین بردن پرزهای آن کمک کنند. چند نمونه از این روش‌ها در زیر آمده است:

  • استفاده از سرکه: سرکه سفید علاوه بر خاصیت ضدعفونی کنندگی، می‌تواند به از بین بردن پرز فرش نیز کمک کند. برای این کار، یک فنجان سرکه سفید را با دو فنجان آب مخلوط کنید و با استفاده از یک دستمال مرطوب آن را روی فرش بکشید. سپس، فرش را با آب تمیز بشویید و بگذارید خشک شود.
  • استفاده از جوش شیرین: جوش شیرین، ماده‌ای جاذب است که می‌تواند گرد و غبار و پرز را به خود جذب کند. برای استفاده از این روش، جوش شیرین را روی فرش سنتی یا مدرن خود بپاشید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید. سپس، با جاروبرقی فرش را تمیز کنید.
  • استفاده از نمک: نمک می‌تواند به سفت شدن الیاف فرش و جلوگیری از پرزدهی آن کمک کند. برای این کار، نمک را روی فرش بپاشید و بعد از 15 دقیقه فرش را جاروبرقی بکشید.

 

از بین بردن پرز فرش نو

Remove lint from the new carpet

چرا فرش نو پرز می‌دهد؟ علت پرز دادن فرش‌های نو، به دلیل داشتن الیاف اضافی، در ابتدای پهن شدن، پرزدهی بیشتری دارند. این امر طبیعی است و در فرش‌های باکیفیت مانند فرش اصیل کاشان، با گذشت زمان و مراقبت صحیح، پرزدهی فرش به‌مرور کاهش می‌یابد. با این حال، شما می‌توانید با انجام برخی اقدامات، به کاهش پرزدهی فرش نو و افزایش طول عمر آن کمک کنید:

  • انتخاب فرش با تراکم بالا: فرش‌هایی با تراکم بالا، مانند فرش 1200 شانه و 1500 شانه، به دلیل ضخامت بیشتر و استحکام بافت، پرزدهی کمتری دارند. این فرش‌ها به دلیل تراکم بالای گره‌ها، از انسجام و استحکام بیشتری برخوردارند و در نتیجه الیاف آن‌ها کمتر جدا می‌شوند.

حتما بخوانید:

خرید فرش چند شانه خوب است؟ 6 نکته انتخاب بهترین شانه فرش

  • توجه به جنس الیاف: هنگام خرید فرش، به جنس الیاف آن توجه کنید. فرش‌هایی که از الیاف باکیفیت و مرغوب مانند پشم، ابریشم و یا اکریلیک هیت ست شده بافته شده‌اند، پرزدهی کمتری دارند. الیاف مصنوعی، به‌خصوص آکریلیک، به دلیل بلندتر بودن و بافت شل‌تر، بیشتر پرز می‌دهند.
  • شستشوی صحیح فرش: شستشوی فرش به‌طور مرتب با استفاده از شوینده‌های مناسب و ملایم، می‌تواند به از بین بردن الیاف اضافی و کاهش پرزدهی آن کمک کند. از شستشوی بیش از حد فرش خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند به الیاف فرش آسیب برساند و نتیجه عکس داشته باشد.
  • جلوگیری از ساییدگی فرش: تا حد امکان از قرار دادن اشیاء سنگین روی فرش خودداری کنید. همچنین، فرش را در مکآن‌هایی که تردد زیاد است، مانند ورودی منزل، قرار ندهید. سایش و اصطکاک، از عوامل اصلی پرزدهی فرش هستند.
  • استفاده از محافظ فرش: استفاده از پد زیر فرش، می‌تواند از ساییدگی و پرزدهی فرش جلوگیری می‌کند. این پدها، مانند یک لایه محافظ بین فرش و زمین عمل می‌کنند و از سایش مستقیم الیاف فرش جلوگیری می‌کنند. شما این پدها را می‌توانید در مکآن‌هایی مانند زیر فرش اتاق خواب کودک یا غیره قرار دهید.

 

فیلم از بین بردن پرز فرش

اگر با روش از بین بردن پرز فرش آشنایی کاملی ندارید، فیلم درج شده را مشاهده نمایید. با مشاهده این ویدئو مهارت شما برای از بین بردن پرز های فرش افزایش می‌یابد. در صورت تمایل می توانید به صفحه فرش مراجعه کنید و ویژگی های هر فرش را به دقت بخوانید؛ شناخت فرش ها باعث می شود بتوانید تمیز کردن و نگهداری آن را بهتر و اصولی‌تر انجام دهید.

 

علت پرز دادن فرش دسباف چیست؟

یکی از دغدغه‌های اصلی برای افراد پرز دادن فرش دسباف و در نتیجه از دست رفتن ظاهر فرش دسباف است. به نظر می‌رسد علت ایجاد این مسئله، نو بودن الیاف فرش است. شما بهتر است در روزهای ابتدایی استفاده از فرش، به صورت مرتب جارو کشیده تا پرز های نو از بین بروند. همچنین استفاده از شامپو فرش می تواند در از بین رفتن پرز فرش دسباف مناسب باشد؛ اما دقت داشته باشید شامپو فرش استفاده شده باید مخصوص فرش دسباف باشد تا بافت فرش را دچار صدمه نکند.

فرش های پرز بلند نیز همانند فرش های دسباف در روزهای اول دچار پرز دهی فراوانی می‌شوند. برای شناخت بهتر به صفحه فرش پرز بلند بروید و از نزدیک مدل های این نوع فرش را مشاهده کنید.

حتما بخوانید:

اصول نگهداری فرش ماشینی ابریشمی

 

پرز فرش دسباف

پرز دادن فرش دسباف علت های زیادی را به همراه دارد. از علت های متداول می‌توان به تنظیم نبودن دستگاه بافندگی و ریسندگی، دمای بسیار ناخوشایند،پایین بودن کیفیت مواد استفاده شده و ... اشاره کرد. برای جلوگیری از چنین مشکلی در زمان خرید مواد به کار رفته و شیوه بافت را به دقت بررسی کنید.

حتما بخوانید:

اصول مراقبت از فرش ماشینی

 

علت پرز دادن فرش دسباف بعد از شست و شو

اغلب ما بعد از شستن فرش، پرز دادن آن را تجربه کرده ایمم طبق تحقیقات این مسئله به دلیل ترکیبات شیمیایی در زمان شست و شوی فرش رخ می‌دهد. برای پیشگیری از فرش هایی استفاده کنید که کیفیت مواد آن ها استاندارد لازم را داشته باشد.

در اغلب فرش های وینتیج این اتفاق رخ می دهد. کهنه بودن مواد و الیاف موجود سهم زیادی در به وجود آمدن پرز ها خواهد داشت. برای درک بهتر این موضوع به صفحه فرش وینتیج مراجعه کنید و با ظاهر و بافت آن آشنا شوید.

 

پرز دادن فرش نو

در ابتدای مقاله علت پرز دادن فرش را به صورت کامل توضیح دادیم. برخی دلایل مانند مواد بی کیفیت، تنظیم نکردن دما و دستگاه می تواند نقش موثری در ایجاد پرز دهی داشته باشد. هرچقدر کیفیت مواد و بافت فرش بالاتر باشد، احتمال پرز دهی نیز کمتر خواهد بود.

برای مثال در زمان خرید فرش نو گل برجسته متوجه پرز دادن نقش و نگارهای فرش می شوید؛ در این زمان نیازی به نگرانی و درگیری ذهنی نیست؛ بهتر است با یک جارو برقی با صبر و حوصله نسبت به جارو زدن پرز ها اقدام نمایید. توصیه می کنیم به صفحه فرش گل برجسته مراجعه کنید و با آن بهتر آشنا شوید.

 

پرز جمع کن فرش

چنانچه روش های ذکر شده برای از بین بردن پرز فرش مناسب نبودند، از دستگاه های مخصوص برای از بین بردن آن ها استفاده کنید. فروشگاه های آنلاین و حضوری این ابزار ها را برای فروش در اختیار شما قرار می دهند.

در آخر نیز لازم می دانیم یادآور شویم در فروشگاه فرش محتشم خرید قسطی برای کاربران و خریداران عزیز مهیا شده است. برای اطلاع از شرایط و قوانین به صفحه خرید فرش اقساطی مراجعه و مطالب مربوط به آن را بخوانید.

0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است