جستجو
تأثیر فرش عشایری در دکوراسیون خانه

تأثیر فرش عشایری در دکوراسیون خانه

تاریخ انتشار: 1402/11/11 نویسنده: سید یونس ساداتی


اغراق نیست اگر بگوییم فرش عشایری روایتی است از رنگ، زندگی و داستان! چرا که با ورودی به دنیای فرش عشایری، تنها در حال بررسی یک فرش نخواهیم بود، بلکه ما به دنیایی از داستان‌ها، سبکی از فرهنگ و تاریخ وارد می‌شویم که سرشار از حرف است و هیجان.

 

فرش عشایری که با دستان هنرمندانه عشایر بافته شده، چیزی فراتر از یک فرش معمولی است. این فرش‌ها روایتگر سنت‌ها، باورها، آداب و رسوم و زندگی روزمره بخشی از مردم هستند که از دل طبیعت و بطن تاریخ با شما حرف می‌زنند.

 

در گذشته، فرش عشایری توسط عشایر هنرمند کشور با دست بافته می‌شد، اما با پیشرفت تکنولوژی و ورود ماشین‌های بافندگی به ایران، در حال حاضر فرش عشایری ماشینی با بهترین کیفیت و زیباترین طرح‌هاتولید می‌شود. رنگ‌بندی خاص و زنده نقشه های فرش عشایری، روح زندگی را در خانه جاری کرده و به دکوراسیون شما زندگی و حیات می‌بخشد.

 

اما فرش عشایری چیست و تأثیر فرش عشایری در دکوراسیون به چه صورت است؟

در ادامه با ما همراه باشید تا از این بافته‌های پر از رنگ و نقش بیشتر بدانید!

 

فرش عشایری طرح قشقایی

طرح‌های فرش عشایری، همگی با الهام از محیط اطراف و تجربیات زندگی ترسیم شده‌اند. با تلفیق هنر و صنعت، رنگ‌های درخشان و نقوش سنتی با هم آمیخته می‌شوند و داستان‌هایی از طبیعت، مراسم سنتی، دنیای اسطوره‌ها و افسانه‌ها و حیوانات و پرندگان را برای ما می‌گویند.

 

فرش‌های عشایری با طرح قشقایی از زیباترین و معروف‌ترین انواع فرش هستند که در گذشته نقشه‌های آن توسط قبایل قشقایی بافته می‌شده است. فرش‌های دستبافت قشقایی هم به دلیل زیبایی و کیفیت و هم به دلیل حفظ سنت‌ها و فرهنگ عشایری بسیار ارزشمندند. به دلیل تأثیر فرش عشایری در دکوراسیون، همواره این سبک طرح، محبوبیت خود را داشته و مردم از آن استقبال کرده‌اند. محتشم هر ساله با به‌روز کردن محصولات خود و اضافه کردن طرح‌ها و کلکسیون‌های مختلف، تلاش می‌کند تا در حوزه صنعت فرش ماشینی پیشرو باشد. شما می‌توانید انواع فرش 700 شانه و 1000 شانه با طرح عشایری و جدیدترین نقش‌های سنتی را در وب‌سایت محتشم ببینید.

 

 فرش عشایری ماشینی

فرش عشایری ماشینی از لحاظ الگوی بافت و طراحی بسیار به فرش عشایری دستبافت شبیه است. طرح‌هایی چون نقوش چهارخانه، گل‌ها، شکل‌های هندسی و نقش‌های هندی در کنار رنگ‌های جذاب و درخشنده‌ای که در فرش عشایری دستباف دیده می‌شود، با دقت تمام روی فرش ماشینی نیز اجرا شده است. به دلیل تأثیر فرش عشایری در دکوراسیون، نوع ماشینی آن با کیفیت بسیار بالا و رنگ‌های زنده وارد بازار شد.

 

Machine nomadic carpet

یکی از مزیت‌های بسیار خوب فرش عشایری ماشینی، سرعت تولید آن است. تولیدکنندگان فرش ماشینی قادرند در کمترین زمان، پیچیده‌ترین نقشه‌ها را با تنوعی از رنگ تولید کنند. از طرفی این فرش‌ها به دلیل قیمتی که دارند، نسبت به فرش دستبافت مقرون به‌صرفه هستند. خوب است بدانید پیشرفت تکنولوژی و ظهور انواع ماشین آلات بافندگی باعث شده تا امکان بافت و تولید فرش عشایری با شانه‌ها و تراکم‌های مختلف به وجود بیاید. شما می‌توانید انواع فرش 1200 شانه را با طرح‌های مختلف و قیمتی منصفانه در وب‌سایت محتشم ببینید.

 

فرش عشایری کاشان

فرش عشایری کاشان یکی از نمادهای هنری و فرهنگی ایران است که در شهر کاشان، قطب صنعت فرش ماشینی ایران، تولید می‌شود. کاشان یکی از مراکز مهم تولید و بافت فرش در ایران است که کیفیت و نوع بافت فرش‌های آن در جهان شهرت دارد. از آنجا که تأثیر فرش عشایری در دکوراسیون بسیار احساس می‌شود، طراحان متخصص و خوش‌ذوق کاشانی، تلاش کرده‌اند تا نقشه‌هایی ترسیم کنند که بیشترین نزدیکی را با فرش عشایری سنتی داشته باشد. با دیدن انواع فرش جدید با طرح فرش عشایری کاشان که توسط مجهزترین ماشین‌ها تولید می‌شود، در نگاه اول به‌سختی متوجه ماشینی بودن آن خواهید شد و این دلیلی ندارد جز ظرافت و زیبایی و رنگ‌بندی جذاب و خاص این فرش‌ها!

 

بعضی از خانم‌ها، ترجیح می‌دهند برای فرش آشپزخانه از طرح‌های عشایری استفاده کنند. رنگ‌بندی شاد و زنده این فرش‌ها، دست شما را در انتخاب باز گذاشته تا برای هر فضایی در خانه آن را استفاده کنید.

 

انواع فرش‌های عشایری

 

kinds-nomadic-carpets

 

تأثیر فرش عشایری در دکوراسیون بسیار است. فرش‌های عشایری باتوجه‌به نقش‌هایی که روی هر یک کار شده است، به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند و غالباً بیانگر فرهنگ و هنر یک قوم خاص هستند. در ادامه با انواع فرش عشایری بیشتر آشنا می‌شویم:

 

  • فرش لری: طرح‌های لری بافت درشتی دارند. این طرح‌ها الهام گرفته از نقش‌های تاریخی و صحنه‌هایی از طبیعت هستند. سبک فرش عشایری لری بیشتر در ایلام و شهرهای لرنشین استان فارس دیده می‌شود.

 

  • فرش بختیاری: فرش‌های سبک بختیاری غالباً روشن بوده و طرح‌های شلوغی دارند. این فرش‌های اصیل، طرح خشتی داشته و بیشتر در چهارمحال‌وبختیاری، خوزستان و اصفهان دیده می‌شوند. انواع فرش خشتی جدید با سبک بختیاری قابل اجرا هستند.

 

  • فرش قشقایی: شیوه بافت فرش عشایری طرح قشقایی، ترکی است. هم نقوش سنتی عشایری با کمی تغییرات و هم نقش‌های هندسی متقارن، در این دسته جای می‌گیرند.

 

  • فرش ترکمن: به فرش ترکمن، فرش بخارا نیز می‌گویند. این سبک فرش با نقش‌های هندسی و خطوط شکستگی مشخصمی شود. در گذشته فرش ترکمن بیشتر ذهنی بافت و بدون نقشه بافته می‌شده است. فرش 1500 شانه ترکمن، بسیار پرطرف‌دار بوده و در بازار مورد استقبال قرار گرفته است.

 

  • فرش شاهسون: فرش‌های سبک شاهسون، شامل طرح‌های هندسی زیبا و خاص هستند.

 

  • فرش افشاری: این سبک فرش الهام گرفته از طرح‌های بومی و سنتی است که شامل نقش‌های هندسی، تصاویر گیاهان و حیوانات است.

 

  • فرش بلوچی: طرح‌های بلوچ ترکیبی از نمادهای قومی و قبیله‌ای همراه با الگوهای هندسی است. معمولاً فرش‌های بلوچی با رنگ‌های تیره و گرم بافته می‌شوند. رنگ هایی چون سرمه ای، لاکی، حنایی و قرمز از اینگونه رنگ ها هستند.

 

  • فرش بیجار: فرش بیجار یا گروس با رنگ‌های ناب و شادی که بافنده‌های کرد برای آن انتخاب می‌کنند شناخته می‌شود. نقشه فرش شامل طرح‌های منظم و خطوط ملایم و طبیعی است.

 

  • فرش سلطان آباد: نوع بافت فرش سلطان آباد درشت است. طرح‌هایی اصیل چون لچک، اسلیمی، ماهی، ختایی و شاه عباسی از جمله نقشه‌های زیر مجموعه سلطان آباد هستند. بعضی، فرش ساروق را نیز یکی از انواع فرش سلطان آباد می دانند، اما این دو سبکی متفاوت داشته و تنها در یک سری المان ها با هم اشتراک دارند.

 

نتیجه‌گیری:

تأثیر فرش عشایری در دکوراسیون هر خانه به‌اندازه‌ای است که بسیاری از افراد که خانه‌های لوکس و مدرن دارند، ترجیح می‌دهند از فرش عشایری به‌عنوان یک فرش ماشینی مدرن استفاده کنند. فرش عشایری انواع مختلف دارد که با توجه به رنگ‌بندی خانه و نوع چیدمان منزلتان می‌توانید فرش دلخواهتان را انتخاب کنید. فرش‌های عشایری چیزی بیش از یک المان تزیینی برای خانه هستند، هر فرش قشقایی و یا ترکمن، نمادی از فرهنگ، تاریخ و هنر ایران است.

 

 

buying-nomadic-carpets

 

شما می‌توانید انواع فرش‌های عشایری را در وب‌سایت رسمی محتشم ببینید و به‌صورت آنلاین ثبت سفارش کنید.

برای خرید مستقیم فرش از کارخانه فقط کافیست کلیک کنید!

 

سوالات متداول


بله؛ کلکسیون فرش سنتی محتشم، انواع طرح فرش عشایری را با تنوعی از رنگ به شما عرضه می‌کند.

خیر، در حال حاضر مجموعه فرش محتشم، زیباترین و با کیفیت ترین طرح از انواع فرش عشایری را با قیمتی متعادل به‌صورت ماشینی تولید می‌کند.

بله، شما می‌توانید فرش عشایری را از تمامی نمایندگی‌های محتشم در سراسر کشور به‌صورت نقد و اقساط تهیه کنید.
0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است