جستجو
راهنمایی کامل برای پاک کردن لکه‌های رایج از فرش!

راهنمایی کامل برای پاک کردن لکه‌های رایج از فرش!

تاریخ انتشار: 1402/05/02 نویسنده: سید یونس ساداتی

در اغلب مواقع پاک کردن لکه ­های رایج فرش می‌تواند چالش‌های زیادی را برای اعضای خانواده ایجاد کند. خصوصاً اگر پای لکه‌های سمج و مقاوم در میان باشد. به‌طورکلی وجود لکه روغن، خون، نوشیدنی و غیره در فرش‌های آشپزخانه و سالن پذیرایی امری رایج است که باید برای محو یا پاک‌سازی آن چاره‌ای اندیشید. به‌طورکلی پاک کردن لکه ­های رایج فرش نیاز به یادگیری دستورالعمل‌های خاصی دارد که در این مقاله سایت محتشم به‌طور مختصر و مفید این دستورالعمل‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

چگونه لکه‌های روغنی را از فرش حذف کنیم؟

معمولاً برای پاک کردن لکه­ های رایج روغن بر روی فرش دو راهکار وجود دارد و شما می‌توانید وابسته به نوع لکه روغن از دو راهکار زیر استفاده کنید.

 

لکه روغن پخت‌وپز

بهترین ماده برای پاک کردن روغن پخت‌وپز از روی فرش‌های ماشینی جوش‌شیرین است. برای جذب روغن بهتر است یک قاشق چای‌خوری از جوش‌شیرین را روی لکه روغن بریزید و برای چند ساعت صبر کنید. پس از چند ساعت جوش‌شیرین را با جاروبرقی از روی لکه پاک‌کنید. اکنون می‌توانید از محلول آب و مایع ظرف‌شویی برای شستشوی فرش استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که برای ساخت محلول آب و مایع ظرف‌شویی به این نکته توجه کنید که مایع ظرف‌شویی مورداستفاده شما باید فاقد لانولین یا سفیدکننده باشد. در انتهای این بخش لازم به ذکر است بگوییم: پاک کردن لکه فرش با جوش شیرین یک روش بسیار کاربردی برای انواع فرش‌های ماشینی محسوب می‌شود که از آن می‌توان برای لکه‌های حاوی چربی مانند لکه غذا، لکه لوازم‌آرایشی و غیره استفاده کرد.

آیا تصمیم به خرید فرش آشپزخانه دارید؟ برای مشاهده انواع فرش آشپزخانه و بررسی قیمت و کیفیت فرش‌ها توصیه می‌کنیم، قبل از هر اقدامی حتماً از صفحه فرش آشپزخانه فروشگاه ما دیدن کنید.

 

پاک کردن لگه روغن از روی فرش

 

لکه روغن‌موتور

هیچ‌چیز بدتر از قربانی شدن یک فرش جدید پس از خرید نمی‌تواند افراد خانواده را کلافه کند. در برخی موارد لکه روغن‌موتور می‌تواند به هر دلیلی بر روی فرش مشاهده شود که در چنین شرایطی بهتر است ابتدا روغن اضافی را با کاردک بردارید و سپس از جوش‌شیرین یا نشاسته ذرت برای محو سازی لکه استفاده کنید. دقت کنید که جوش‌شیرین یا نشاسته ذرت را به‌طور مستقیم روی لکه بریزید و برای مدتی صبر کنید، سپس محل لکه روی فرش را جارو کنید و از محلول آب و صابون استفاده کنید.
درصورتی‌که پس از استفاده از این محلول لکه هنوز هم بر روی فرش باقی‌مانده است، بهتر است دو فنجان آب گرم را با یک قاشق غذاخوری سرکه سفید و یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی فاقد مایع سفیدکننده ترکیب کنید و آن را روی محل لکه اسپری کنید و با دستمال خشک سطح لکه ماساژ دهید تا زمانی که لکه روغن‌موتور از روی فرش کلاسیک و یا مدرن شما محو شود. پس از محو سازی بهتر است محل لکه را با آب سرد شستشو دهید. مخاطب عزیز برای بازدید از جدیدترین و باکیفیت‌ترین فرش‌های ما حتماً به صفحه فرش جدید مراجعه کنید. مقایسه قیمت و آشنایی با فرش‌ها ازجمله مهم‌ترین مزیت بازدید از این صفحه محسوب می‌شود.

 

چگونه لکه خون را از روی فرش پاک‌ کنیم؟

معمولاً این سؤالی است که شاید اغلب بانوان دغدغه مند برای رسیدن به یک پاسخ قطعی بسیاری از روش‌های مختلف را امتحان کرده‌اند اما در بسیاری از موارد به یک نتیجه مطلوب نرسیده‌اند. متأسفانه انواع فرش گل برجسته، ساده، دستبافت و غیره در معرض خطر لکه خون هستند. ازآنجایی‌که لکه خون وجهه خوبی روی فرش ندارد، پس بهتر است در اولین فرصت به فکر راه چاره بود.

اگرچه لکه خون نیز مانند لکه‌هایی نظیر لکه چای، جوهر و غیره جزء لکه‌های سمج و مقاوم محسوب می‌شود، اما همواره راهکارهایی برای پاکسازی لکه­ های خون از فرش وجود دارد. در اولین گام برای پاک کردن لکه­های رایج ازجمله لکه خون یا لاک سرعت عمل است هرچه سریع‌تر برای پاک کردن لکه­های رایج روی فرش اقدام کنید زودتر به نتیجه خواهید رسید.

ازاین‌رو برای پاک کردن لکه خون ابتدا از محلول آب سرد و مایع ظرف‌شویی استفاده کنید، این محلول را روی لکه اسپری کرده و با اسفنج یا دستمال تمیز ماساژ دهید تا جایی که لکه محو شود. سپس یک‌بار دیگر سطح را با آب سرد و اسفنج ماساژ دهید. دقت کنید که برای محو سازی لکه خون هیچ‌گاه به آب گرم متوسل نشوید چراکه آب گرم نتیجه عکس خواهد داد.

باوجوداین محلول معرفی‌شده برای پاک کردن لکه­ های رایج، اگر لکه خون از روی فرش محو نشد، می‌توانید از ترکیب یک قاشق غذاخوری آمونیاک و 2 فنجان آب گرم استفاده کنید. به این صورت که محلول را روی لکه اسپری کنید و با دستمال تمیز روی سطح لکه را ماساژ دهید. در برخی موارد نیز استفاده از آب‌اکسیژنه برای پاک کردن لکه ­های رایج ازجمله لکه خون پیشنهاد می‌شود که بهتر است قبل از هر اقدامی مقدار کمی از آن را روی گوشه‌ای از فرش به کمک یک گوش پاک‌کن تست کنید، اگر رنگ فرش ثابت ماند، می‌توانید از آن استفاده کنید.

در انتهای این بخش بهتر است بدانید که اگر لکه خون خشک‌شده ابتدا رسوبات لکه را به کمک کاردک یا برس جدا کنید و سپس از محلول‌های معرفی‌شده استفاده کنید. برای مشاهده متنوع‌ترین فرش‌های ماشینی مدرن حتماً از صفحه فرش ماشینی مدرن بازدید کنید و پس بررسی طرح‌ها و قیمت‌ها فرش مدنظر خود را به‌صورت اینترنتی با ارائه گارانتی 5 ساله خریداری کنید.

 

نکاتی برای پاکسازی لکه‌های قلمهای رنگی از فرش

قلم‌های رنگی نیز یک معضل بزرگ برای خانه‌هایی هستند که در آن‌ها یک هنرمند کوچک زندگی می‌کند. باوجوداینکه پاک کردن لکه جوهر از روی فرشتا حدودی دشوار است اما رعایت برخی نکات می‌تواند به پاک‌سازی هرچه بهتر لکه جوهر کمک کند. با توجه به اینکه پاک کردن لکه­ های رایج از روی باید باظرافت خاصی انجام شود در ادامه این بخش نظر شمارا به نکات لازم برای پاک‌سازی لکه‌های قلم‌های رنگی جلب می‌کنیم. همچنین برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله پاک کردن لکه جوهر از روی فرش مراجعه کنید تا به راحتی بتوانید مشکل خود را برطرف کنید.

1-    داشتن سرعت عمل برای پاک کردن لکه‌های مداد رنگی

2-    استفاده از شامپو فرش برای محو سازی لکه قلم‌های رنگی

3-    استمرار در ماساژهای پی‌درپی برای پاک کردن لکه­ های رایج

4-    استفاده از کاردک برای برداشتن اضافات و رسوبات لکه‌های ناشی از مداد شمعی

5-    استفاده از تکه یخ برای منجمدسازی لکه مداد شمعی

اگر قصد دارید قیمت و کیفیت فرش‌های گل برجسته را موردبررسی قرار دهید، پیشنهاد می‌کنیم از صفحه فرش گل برجسته دیدن کنید. متنوع‌ترین و زیباترین طرح و نقش‌های قالی در این صفحه هستند.


چگونه لکه لاک را از روی فرش پاک کنیم؟

متأسفانه پاک کردن لکه­ لاک امری نسبتاً دشوار است که برای بازدهی هرچه بیشتر، بهتر است ابتدا نوع مواد اولیه و الیاف سازنده فرش تشخیص داده شود. پس‌ازاینکه الیاف سازنده فرش را شناختید، از یکی از دو راه‌های معرفی‌شده در ادامه این بخش برای پاک کردن لکه­ لاک استفاده کنید.

الیاف مصنوعی

نخستین گامی که باید برای پاک کردن لکه های رایجی مانند لاک باید انجام دهید، خراشیدن لکه است. با خراشیدن لکه می‌توانید تا حد قابل‌توجهی لکه را محوکنید. پس از خراشیدن می‌توانید از حلال خشک‌شویی یا محلول دست‌ساز آب و الکل سفید رقیق برای محو سازی لکه استفاده کنید.

الیاف طبیعی

خوشبختانه پاک کردن لکه­ های رایج فرش‌های بافته‌شده از الیاف طبیعی مانند پشم، پنبه و غیره بسیار آسان‌تر است. برای پاک کردن لکه لاک در فرش‌های الیاف طبیعی ابتدا لکه را به کمک هر وسیله‌ای که در دسترس هست، بخراشید. پس از خراشیدن مقدار کمی استون را روی لکه ماساژ دهید تا در کمترین زمان لکه محو شود. پس از محو سازی لکه بهتر است مجدداً لکه و اطراف آن را با آب سرد بشویید و فرش را برای خشک شدن در معرض نور خورشید قرار دهید.

اگر به دنبال بهترین و متنوع‌ترین فرش‌های کلاسیک هستید، حتماً از صفحه فرش کلاسیک فروشگاه ما دیدن کنید و پس از بررسی انواع فرش‌ها متناسب باسلیقه خود به‌صورت اینترنتی فرش خریداری کنید.

 

پاک کردن سخت لکه ها از روی فرش


چگونه لکه قهوه را از روی فرش پاک کنیم؟

لکه‌های قهوه و چای ازجمله لکه‌های رایجی هستند که می‌تواند فرش را در هر شرایطی آلوده کنند. برای پاک لکه قهوه از روی فرش بهتر است 1/2 قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی یا صابون مایع، 1/2 قاشق چای‌خوری سرکه سفید و 2 فنجان آب گرم را باهم مخلوط‌کنید و این محلول را روی اسفنج یا پارچه تمیز اسپری کنید و روی لکه ماساژ دهید. پس‌ازاینکه لکه محو شد، محل لکه را با آب سرد بشویید. در انتهای این بخش نیز لازم به ذکر است که بگوییم: برخی منابع استفاده از خمیردندان را برای از بین بردن لکه قهوه پیشنهاد می‌کنند.

برای کسب اطلاعات هر چه بیشتر درزمینه خریدوفروش انواع فرش حتماً از صفحه فرش سایت بازدید کنید و در کنار آشنایی با فرش‌ها متناسب باسلیقه و بودجه خود فرش خریداری کنید.

 

جمع‌بندی

پاک کردن لکه­ های رایج فرش یک دغدغه بزرگ برای خانه‌هایی با فرش‌های زمینه روشن است؛ اما خوشبختانه اگر به‌موقع برای پاک کردن لکه‌ها اقدام شود این مشکل به‌راحتی حل خواهد شد. به‌طورکلی برای محو سازی لکه‌ها بهتر است از حلال آن‌ها استفاده کرد. استون، الکل و صابون تعدادی از حلال‌های در دسترس هستند که می‌توان برای پاک کردن لکه های رایج فرش از آن‌ها استفاده کرد. از اینکه سایت محتشم را برای نحوه پاک‌سازی لکه‌های مقاوم انتخاب کردید، بسیار سپاسگزاریم و امیدواریم تا این مقاله هرچند کوتاه بتواند نقش مؤثری را درزمینه نظافت فرش و لبخند رضایت شما داشته باشد.

سوالات متداول


برس یا مسواک، اسفنج، دستمال تمیز، آب گرم و سرد وابسته به نوع لکه، استون، جوش‌شیرین و سرکه تنها بخشی از ابزار و تجهیزاتی هستند که برای پاک کردن لکه¬های رایج به آن‌ها نیاز داریم.

در اغلب مواقع اگر در پاک کردن لکه¬های رایج سرعت عمل به خرج دهید و در اولین فرصت برای پاک‌سازی آن‌ها اقدام کنید. عموم لکه‌ها به‌راحتی از روی فرش حذف می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد فرش‌هایی که الیاف طبیعی مانند پشم تهیه‌شده باشند، نسبت به لکه‌ها مقاوم‌تر هستند.

به‌طورکلی از جوش‌شیرین می‌توان برای پاک کردن اغلب لکه¬های رایج استفاده کرد؛ اما تنها نکته‌ای که باید در هنگام استفاده از جوش‌شیرین برای پاک کردن لکه¬های رایج دانست این است که بهتر است جوش‌شیرین چندساعتی روی لکه بماند و پس‌ازآن از روی لکه به کمک جاروبرقی برداشته شود. درصورتی‌که لکه محو نشده باشد، بهتر است از محلول‌های معرفی‌شده در مقاله استفاده شود.
0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است