جستجو
لیز خوردن فرش و راه‌ حل‌های آن

لیز خوردن فرش و راه‌ حل‌های آن

تاریخ انتشار: 1403/02/10 نویسنده: محمدحسین کریمی

لیز خوردن یا سر خوردن فرش یکی از مسائل روزمره در خانه‌ها است که باعث مشکلات فراوانی می‌شود. وقتی فرش بر روی سطوح مختلف سر می‌خورد، ظاهر منزل زشت می‌شود؛ همچنین لیزخوردن ناشی از حرکت فرش روی سرامیک و زمین‌خوردن می‌تواند سلامت اندام‌های افراد را نیز تهدید کند. همچنین احتمال دارد بعد از سر خوردن‌های مکرر، فرش نیز آسیب ببیند.

برای رفع تمامی این مشکلات، راهکار‌هایی وجود دارند. با ‌استفاده از این روش‌ها دیگر نگران سر خوردن فرش نخواهید بود. در ‌ادامه به راهکار‌های جلوگیری از لیزخوردن فرش بر روی سطح‌های مختلف خواهیم پرداخت.

 

اهمیت لیز نخوردن فرش چیست؟

The importance of not slipping the carpet

ممکن است فکر کنید که ضخامت فرش مانع از سر خوردن آن شود اما با این وجود باز هم فرش سر می‌خورد.

سر نخوردن فرش زمانی اهمیت زیادی پیدا می‌کند که افراد آسیب پذیر یعنی افراد سالمند و یا کودکان نیز در خانه زندگی کنند. در این صورت سر خوردن فرش خطرناک بوده و ممکن است آسیب جدی به افراد وارد کند که قابل جبران نباشد.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود فرش لیز بخورد، دور دوزی نشدن فرش است. برای جلوگیری از سر خوردن فرش اغلب موقع آهار زدن، به دور لبه های فرش نوارهای چرمی می دوزند که کمک می‌کند فرش بر روی زمین سر نخورد.    

جنس ن فرش نیز از دلایل دیگر سر خوردن فرش است. بهترین جنس نخ فرش، نخ اکرلیک است. اما اگر جنس نخ فرش شما اکرلیک نیست نگران نباشید. با استفاده از روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شود می توانید از لیز خوردن فرش جلوگیری کنید.

 

کدام فرش ها بیشتر سر می خورند؟

فرش‌ها وسایلی هستند که در کف اتاق، پذیرایی، آشپزخانه و... انداخته می‌شوند. فرش سنتی جدید افزون بر داشتن ظاهری زیبا، راه‌رفتن را نیز برای انسان‌ها راحت‌تر خواهد کرد. سر خوردن فرش یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به این محصول است؛ اما کدام فرش‌ها ممکن است بیشتر سر بخورند؟ در ‌ادامه این موضوع مهم را بررسی خواهیم کرد.

ابعاد کوچک، مسئله‌ ای دردسر ساز

فرش‌ها ابعاد مختلفی دارند. هر چقدر این ابعاد کوچک‌تر شوند، امکان لیزخوردن برای آن‌ها بیشتر خواهد شد. قالیچه اتاق کودک یا پادری‌هایی با سایز متوسط، ممکن است بیشتر از فرش‌های 12 متری لیز بخورند؛ بنابراین اگر دوست دارید از لیزخوردن قالیچه اتاق‌تان جلوگیری کنید، بهترین ابعاد را انتخاب کنید.

حتما بخوانید:

ابعاد فرش های مختلف چقدر است؟

 

تراکم بالا تر، سر خوردن کم تر!

تراکم برای فرش یک فاکتور بسیار تاثیر‌گذار است. اگر فرش شما دارای بافت و تراکم مناسبی باشد، احتمال لیزخوردن یا سر خوردن آن به‌شدت کاهش خواهد یافت. در این زمینه بهتر است بدانید فرش شگی به‌دلیل تراکم پایین، بیشتر از سایر مدل‌ها سر می‌خورد و باعث آزار شما می‌شود.

حتما بخوانید:

خرید فرش چند شانه خوب است؟ 6 نکته انتخاب بهترین شانه فرش

 

ظرافت فرش، احتمال سر خوردن را افزایش خواهد داد!

شاید ظاهر فرش برای شما اهمیت ویژه‌ای داشته باشد. ممکن است دوست داشته باشید فرش شما از جنس ابریشم باشد. در این زمینه باید مراقب سر خوردن فرش خودتان باشید. فرش مدرن کلاسیک یا فرش‌هایی با ظرافت زیاد، ممکن است بیشتر از دیگر فرش‌ها لیز بخورند؛ به‌همین دلیل در زمان خرید فرش، باید به این نکته مهم به‌شدت دقت کنید.

حتما بخوانید:

فرش نازک بهتره یا ضخیم

 

جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک

Prevent carpet from sliding on ceramic

سر خوردن فرش روی سرامیک یکی از رایج‌ترین مشکلات در زمینه فرش محسوب می‌شود؛ بنابراین ممکن است پاسخ دادن به این سوال که چیکار کنیم فرش روی سرامیک سر نخورد، برای شما نیز کاربردی باشد. شاید بتوانید پاسخ این سوال را در بررسی اطلاعات فروشگاه آنلاین فرش نیز پیدا کنید؛ اما برای راحتی شما در‌ ادامه چند راهکار مناسب برای رفع این مشکل را معرفی خواهیم کرد.

جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک به کمک سلفون!

ممکن است برای حفظ فرش و جلوگیری از حرکت‌‌کردن آن، راهکار‌های سخت و پیچیده‌ای وجود داشته باشد؛ اما سلفون در این زمان بسیار کاربردی‌تر خواهد بود. این راهکار بر روی فرش سنتی جدید بهتر از سایر فرش‌ها خواهد بود.

بهتر است ابتدا مقدار مشخصی از سلفون را با چاقو ببرید و سپس، گوشه‌های فرش را بلند کنید و سلفون را بر روی سرامیک قرار دهید. سپس فرش را سر جای خودش قرار دهید. پس از انجام این راهکار آسان، احتمال سر خوردن قالیچه یا فرش شما برای همیشه از ‌بین خواهد رفت.

چسب ‌های 2 لایه، یک انتخاب قدرتمند!

برای اینکه بتوانید فرش را ثابت نگه‌دارید، می‌توانید از چسب استفاده کنید. چسب‌های 2 لایه در این زمینه، عملکرد بهتری خواهند داشت. این چسب‌ها برای فرش ماشینی آشپزخانه نیز به‌ شدت مناسب هستند. یک لایه از این چسب به فرش و لایه‌ دیگر آن به سرامیک می‌چسبد؛ در‌ نتیجه حرکت فرش بر روی سرامیک محدود می‌شود.

کش پول یک راهکار موقت!

اگر سر خوردن فرش در زمان نا‌مناسب باعث آزار شما می‌شود، می‌توانید با کمک‌گرفتن از کش پول، مشکل را به‌صورت سطحی حل کنید تا در زمانی مناسب‌تر، به رفع کامل موضوع بپردازید. این راهکار برای فرش‌های کوچک‌تر مثل فرش 6 متری بسیار مناسب است و می‌تواند برای مدتی لیز خوردن قالیچه یا فرش را محدود کند.

 

جلوگیری از سر خوردن فرش روی فرش

Prevent the carpet from sliding on the carpet

وقتی صحبت از سر خوردن فرش می‌شود، اغلب افراد فکر می‌کنند سطح زیرین فرش، پارکت یا سرامیک است. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که فرش ممکن است حتی روی فرش و موکت نیز لیز بخورد. به همین دلیل جلوگیری از سر خوردن فرش روی فرش یا موکت نیز، یک مسئله‌ مهم است.

حتی اگر فرش شما یک فرش طرح اصیل باشد و ظاهر زیبایی نیز داشته باشد، در صورت لیز خوردن، ممکن است خراب شده یا به ‌اصطلاح بشکند. برای جلوگیری از این اتفاق راهکار‌های مختلفی وجود دارد؛ اما یکی از آسان‌ترین و بهترین روش‌هایی که می‌توانید از آن استفاده کنید، انتخاب درست قالی است.

بهتر است در زمان خرید فرش و موکت به جزئیات این محصولات دقت کنید؛ همچنین باید بدانید که جنس موکت مورد نظر شما مرغوب یا نامرغوب است؛ در‌واقع اگر کیفیت موکت شما مناسب باشد، امکان لیز خوردن فرش بر روی آن کاهش خواهد یافت. از دیگر روش‌ها برای حفظ جایگاه فرش، کمک گرفتن از مبل و میز تلویزیون است.

 

سر خوردن فرش روی پارکت

Slipping the carpet on the parquet

سر خوردن فرش روی پارکت نیز ممکن است رخ دهد. جلوگیری از سر خوردن فرش در این سطوح نیز بسیار مهم است. اگر هنگام حرکت فرش بر روی پارکت لیز بخورد، ممکن است زمین بخورید؛ در‌نتیجه سلامت شما به خطر خواهد افتاد. احتمال سر خوردن فرش 9 متری روی پارکت نسبت‌ به دیگر فرش‌ها بسیار بیشتر است.

تمام راهکار‌های معرفی شده در بخش‌های قبلی در این قسمت نیز موثر هستند. افزون بر موارد گفته شده، پد‌های لغزش‌گیر نیز می‌توانند گزینه خوبی برای جلوگیری از سر خوردن فرش بر روی پارکت محسوب شوند.

چسب‌های مخصوصی نیز برای این شرایط طراحی شده‌‌اند. با کمک‌گرفتن از این چسب می‌توانید گوشه‌های فرش را به پارکت محکم کنید. این کار می‌تواند سر خوردن فرش را محدود کرده و آن را سر جای خودش نگه‌دارد.

 

نکات مهم برای جلوگیری از سر خوردن فرش

در این مطلب راهکارهای جلوگیری از سر خوردن فرش بر روی سرامیک، موکت و پارکت را معرفی کردیم. این راهکار‌ها می‌توانند برای شما بسیار مفید باشند.

در زمینه لیز خوردن قالیچه یا فرش باید بدانید اولین نکته‌، انتخاب قالی مناسب در زمان خرید است (با مراجعه به فروشگاه آنلاین فرش می‌توانید انواع فرش طوسی رنگ، طرح افشان فرش کاشان، فرش اتاق کودک، فرش آشپزخانه و... را با جنس‌های بسیار با کیفیت و مرغوب و در اندازه‌های متنوع تهیه کنید). ابعاد مناسب و تراکم بالا برای این وسیله می‌تواند از سر خوردن فرش جلوگیری کند؛ همچنین بهتر است با‌توجه به سطح موجود، مطمئن‌ترین راهکار را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید.

0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است