جستجو
علت زردی فرش بعد شستن چیست؟

علت زردی فرش بعد شستن چیست؟

تاریخ انتشار: 1402/04/26 نویسنده: سید یونس ساداتی

همه ما برای یکبار هم که شده زرد شدن فرش را بعد از شستن تجربه کرده‌ایم. این موضوع می‌تواند برای همه ناخوشایند و آزاردهنده باشد. در این مقاله درباره این موضوع و روش‌های مناسب رفع آن با شما عزیزان صحبت می‌کنیم. چنانچه شما نیز درگیر چالش‌های این چنینی هستید، تا پایان ما را همراهی کنید. البته قبل از هر چیز شما می‌توانید به صفحه فرش مراجعه کرده و از مدل‌های موجود دیدن کنید.

 

علت زرد شدن فرش بعد از شستن

زرد شدن فرش و ایجاد لکه‌های مختلف بعد از شستن فرش جز رایج‌ترین مشکلات است. زرد شدن بیشتر برای مواقعی رخ می‌دهد که فرد در منزل خود با مواد شوینده نامناسب اقدام به تمیز کردن و شست و شوی فرش می‌کند. در ادامه علت‌های مهم را برای شما توضیح می‌دهیم.


باقی مانند آب کثیف در داخل فرش

طبیعتا خارج نکردن آب آلوده از فرش باعث زرد شدن و لک زدن فرش شما می‌شود. برای پیشگیری از این کار باید حدالامکان تمامی آب فرش را با وسیله‌های مقاوم مانند پارو خارج کنید. در صورت خارج نشدن آب کثیف، فرش و ریشه‌های فرش دچار لکه‌های زرد می‌شوند.

 

استفاده از ترکیبات و شوینده‌های نامرغوب

در قدم اول توصیه می‌کنیم نسبت به ترکیبات و مواد شوینده دقت و توجه لازم را داشته باشید؛ چرا که ترکیبات اسیدی و قوی در شوینده‌ها به بافت فرش آسیب جدی وارد می‌کند. بهتر است از موادی که دارای آنزیم‌های قوی هستند، استفاده نکنید. تمامی این ترکیبات نامناسب و غیرسازگار سبب زرد شدن فرش و ریشه‌های آن می‌شوند. در مواقعی دیده شده افراد برای پاک کردن لکه‌های غذا از روی فرش آشپزخانه از پودر لباسشویی یا دستی استفاده می‌کنند؛ یادتان باشد این گونه مواد برای پاک کردن فرش ساخته نشده و سبب ایجاد لکه‌های عمیق‌تری می‌شوند. شما می‌توانید برای خرید و ثبت سفارش به صفحه خرید فرش آشپزخانه بروید و مدل‌های مدرن و کلاسیک را تماشا کنید.

 

جارو کشیدن فرش

 

عدم جارو کشی مرتب فرش

زمانی که شما به صورت مرتب و دقیق فرش خود را جارو نزنید، بستری برای گرد و غبار روی فرش ایجاد می‌کنید. این گرد و غبار‌ها در گذشت زمان تبدیل به لکه‌های زرد و قهوه‌ای روی فرش شما خواهند شد. شما می‌توانید در مواردی که گرد و خاک عمیق و زیاد است، از روش تکاندن فرش استفاده کنید. سعی کنید در زمان خرید فرش ابعاد مناسب و استانداردی انتخاب نمایید تا فرایند شستن و غبارگیری آسان‌تر باشد. برای آشنایی بیشتر به صفحه ابعاد فرش مراجعه کنید و با سایز و ابعاد فرش بهتر آشنا شوید.

 

آویزان کردن فرش بلافاصله بعد از شستن

زمانی که فرش خود را به صورت خیس آویزان می‌کنید، تمامی آب اضافی موجود در فرش روی ریشه فرش باقی خواهد ماند؛ این موضوع یکی از دلایل اساسی زرد شدن فرش است. همچنین توجه داشته باشید طبق نوع فرش و بافت آن روش صحیحی برای خشک کردن آن در نظر بگیرید. توصیه می‌کنیم به مقاله انواع فرش مراجعه کنید تا با انواع فرش و ویژگی‌های هرکدام آشنا شوید.

 

رفع زردی فرش شسته شده

تا به اینجای مقاله با دلایل زردی فرش آشنا شده‌اید. در ادامه روش‌های گوناگون برای حل این مشکل را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. برخی از این روش‌ها به شرح زیر است:

- شست و شوی مجدد فرش: شاید انجام مجدد شست و شوی فرش کاری سخت و طاقت‌فرسا باشد. اما اگر فرش شما بر اثر آب کثیف و آلودگی زرد شده است، می‌بایست مجدد نسبت به شست و شوی آن اقدام کنید. بعد از شستن اجازه دهید آب فرش خارج شده و سپس آن را آویزان کنید.

 

استفاده از ترکیباتی مانند سرکه

این مواد به دلیل خاصیت اسیدی که دارد، قادر است لکه‌های زرد فرش را تا حد قابل قبولی پاک کند. سرکه علاوه بر سطح فرش برای ریشه‌ها نیز مناسب است.

 

استفاده از یک پارچه نخی مرطوب

چنانچه لکه‌های ایجاد شده روی فرش کم رنگ هستند می‌توانید با پارچه مرطوب به صورت چرخشی سطح فرش را تمیز کنید. توجه داشته باشید اگر رنگ فرش شما روشن است، روش‌های نام برده را با احتیاط و حساسیت بیشتری انجام دهید تا به ظاهر و رنگ‌بندی فرش آسیبی وارد نشود.

لازم به بیان است در فروشگاه محتشم انواع رنگ‌بندی فرش‌ها برای اتاق نشیمن و پذیرایی موجود کرده‌ایم. در صورت تمایل به انتخاب رنگ‌بندی مناسب، به صفحه بهترین رنگ فرش برای پذیرایی مراجعه کنید تا با نحوه انتخاب رنگ و ترکیب آن‌ها آشنا شوید.

در آخر اگر روش‌های بالا برای لکه‌های فرشتان کارساز نبود، از یک قالیشویی برای شستن فرش خود کمک بگیرید. این کار هم سبب حفظ بافت فرش شده و هم بدون دردسر مشکل فرش شما حل می‌شود.

 

زردی فرش دستبافت

 

علت زرد شدن فرش دستباف

همانطور که در ابتدای مقاله صحبت کردیم، زرد شدن فرش یک چالش آزاردهنده محسوب می‌شود. ما سعی کردیم علت زردی فرش بعد شستن را به صورت کامل توضیح دهیم. گاهی فرش‌های دسباف نیز همانند فرش‌های مدرن و ماشینی دچار لکه‌های زرد و تیره‌ایمی‌شوند. به نظر می‌رسد علت زرد شدن فرش‌های دسباف مربوط به نحوه شست و شو و خشک کردن فرش باشد. برای پیشگیری از زرد شدن فرش دسباف بهتر است تمامی آب موجود در تار و پود فرش را خارج کنید و برای خشک کردن آن شیوه صحیحی در نظر بگیرید.

 

پیشگیری از زرد شدن فرش بعد از شستن

Prevention of carpet yellowing after washing

اگر می‌خواهید بعد از شست و شو، به دنبال روش‌های از بین زردی فرش خود نباشید به این نکات توجه کنید.

  • اول از همه اطمینان حاصل کنید که فرشتان رنگ نمی‌دهد. برای اینکار یک پارچه خیس را روی فرش بکشید و ببینید آیا پارچه رنگی می‌شود یا خیر که اگر دیدید که پارچه رنگی شد، تحت هیچ شرایطی خودتان فرش را نشویید.
  • فرش را روی زمینی بشوئید که شیب دار است و تخلیه آب به خوبی انجام می‌شود.
  • فرش را از قبل خیس نکنید.
  • از مواد شوینده بازی در شستن فرش استفاده نکنید. مواد شوینده فرش باید اسیدیته خنثی باشند. برای مثال پودر دستی، شامپو فرش، صابون و ….
  • با استفاده از پارو یا طی، به خوبی فرش را آبگیری کنید.

 

علت زرداب فرش

زرد شدن فرش و خارج شدن زرداب از آن پس از شست و شو و علت زرد شدن فرش بعد از شستن دلایل مختلفی دارد. در اینجا به برخی از این عوامل اشاره می کنیم و با هم در مورد رفع زردی فرش شسته شده بیشتر می آموزیم:

  • آبکشی اشتباه: مهم ترین و شایع ترین علت زرد شدن فرش بعد از شستن، آبکشی فرش با روشی اشتباه و باقی ماندن زرداب در میان تار و پور فرش است. اگر پس از شست و شو زرداب ها در فرش باقی بمانند، خشک شده و دیگر پاک نمی شوند. پس بهتر است موقع شست و شوی فرش لاکی کاملا آبکشی نموده و آن را خشک کنید.
  • شوینده نامناسب: استفاده و به کار بردن شوینده های نامناسب نیز دلیلی دیگر برای زرد ماندن فرش است. شوینده های غیراستاندارد لکه زرد فرش را ایجاد کرده و باعث آسیب رسیدن به فرش می شوند.
  • نور خورشید: قرار دادن فرش در معرض نور مستقیم آفتاب باعث زردی و رنگ پریدگی فرش ماشینی ابریشم می شود. علت زرد شدن فرش دستباف نیز می تواند همین باشد.
  • خشک نشدن پس از شست و شو: لازم است فرش را پس از شست و شو به طور صحیح خشک کنید. آلودگی های بین گره و تار و پود را به خوبی و کامل خارج کرده و سپس برای خشک شدن فرش را در محل مناسب آویزان کنید تا گرفتار زردی فرش بعد از شستن نشوید.

از بین بردن زرداب فرش

 

Remove carpet wax

فرش شستم زرد شده چیکار کنم؟ اگر فرش ما پس از شست و شو زرد شده، می توانیم برای از بین بردن زردی فرش با استفاده از چند روش زردی آن را رفع کنیم و  بدانیم چیکار کنیم فرش بعد از شستن زرد نشود. اما چگونه زردی فرش های مدرن را رفع کنیم؟

  • شستن مجدد فرش: گاهی اوقات آبکشی نامناسب باعث زردی فرش می شود که می توانید در این مواقع فرش زرد را مجدد بشویید تا زردی آن از بین برود. دقت داشته باشید که پس از شست و شو و قبل از خشک کردن فرش ماشینی 700 شانه، کثیفی و آلودگی ها را کاملا از فرش خارج کنید.
  • استفاده از محلول سرکه و آب: می توان گفت این محلول معجزه می کند! شما می توانید 1.5 لیتر آب را با 2 قاشق چای خوری نمک و 2 قاشق سرکه مخلوط کنید و سپس با دستمالی نازک روی سطح فرش و نقاطی که زرد شده بکشید.
  • استفاده از محلول جوش شیرین و سرکه: ترکیب آب، جوش شیرین و سرکه هم برای برطرف کردن  زرد شدن فرش بعد از شستن بسیار اثرگذار خواهد بود.
  • استفاده از شوینده هایی با اسید کم: برای زردی فرش چه کنیم؟ انواع صابون، پود و مواد شوینده ای که خاصیت اسیدی پایینی دارند برای رفع زردی فرش ماشینی 1200 شانه موثر هستند.
  • به کار بردن پارچه خیس: گاهی میزان زردی فرش بسیار کم است و با یک دستمال مرطوب معمولی رفع می شود.

جدیدترین فرش کودک را تنها در وبسایت محتشم می بینید!

 

چگونه فرش سفید را بشوییم که زرد نشود

 

How to wash the white carpet so that it does not turn yellow

ظاهر فرش سفید و همچنین فرش کرم روشن به صورتی است که حتی یک لکه کوچک روی آن نیز بسیار نمود دارد. بنابراین برای شستن فرش سفید نیاز است که نهایت دقت و توجهتان را به کار ببندید. چرا بعد از شستن فرش زرد میشود؟

چطور فرش سفید را بشوییم که زرد نشود؟

  • انتخاب مواد شوینده مناسب: شوینده های بدون کلر و اسید برای شستن فرش مناسب تر هستند.
  • تست شوینده: قبل از اینکه ماده شوینده را به کل فرش بزنید، بهتر است یک گوشه فرش را انتخاب کرده و ماده را روی فرش تست کنید تا از نداشتن واکنش منفی آن مطمئن شوید.
  • شستن با آب سرد: همیشه فرش سفید را با آب سرد بشویید تا تغییری در شفافیت و درخشندگی رنگ آن به وجود نیاید.
  • به کار بردن سرکه: استفاده از سرکه برای شستن فرش ماشینی 1500 شانه می تواند به حفظ رنگ سفید کمک کرده و باقی مانده مواد شوینده را نیز از میان تار و پود فرش بیرون بیاورد.
  • خشک کردن فرش: پس از شستن فرش آن را در محل مناسب قرار دهید و از پهن کردن فرش در مقابل نور مستقیم خورشید بپرهیزید.
  • پاک کردن فوری لکه ها: به محض ایجاد شدن لکه روی فرش آن را از بین ببرید چرا که باقی ماندن لکه باعث زرد شدن فرش طرح سنتیمی شود.

با توجه به این نکات و رعایت آنها می توانید این شانس را داشته باشید که فرش سفید شما بدون زردی و لکه بوده و جذابیت و زیبایی اولیه خود را داشته باشد.

برای دیدن فرش آشپزخانه متری تنوعی از طرح و رنگ های مختلف در وبسایت محتشم پیش روی شما هستند.

 

علت زرد شدن ریشه فرش بعد از شستن

علت اصلی زرد شدن ریشه فرش یا گلیم فرش این است که بعد از شستن فرش، ذرات آلودگی و گرد و غبار به ریشه فرش چسبیده و پاک نمی شوند.

از بین سایر دلایل نیز می توان به باقی ماندن زردآب در بین تار و پود فرش و ریشه ها، شستشوی غیراصولی، خشک کردن نامناسب و  استفاده از مواد شوینده نامناسب اشاره کرد.

برای خرید اینترنتی فرش ماشینی می توانید به وبسایت رسمی فرش محتشم مراجعه کنید.

 

جمع‌بندی

شستن فرش دارای اصول و قوانین خاصی است. اگر به صورت شستن و خشک کردن فرش را انجام ندهید، لکه‌های زرد و قهوه‌ای روی فرش شما پدیدار می‌شوند. در مباحث قبلی کلیه روش‌های مؤثر برای پاک کردن لکه‌ها را توضیح دادیم. در صورتی که سؤالی داشتید، می‌توانید برای ما ارسال کنید. همچنین اگر کاربران عزیز سایت محتشم تجربه‌ای درباره پاک کردن لکه‌های زرد فرش داشته‌اند، برای ما بازگو کنند. از همراهی همیشگی شما ممنونیم.

سوالات متداول


بنظر می‌رسد علت اساسی زرد شدن مربوط به آب‌های اضافی و کثیف در بافت فرش باشد.

برای پاک کردن لک‌ها می‌توانید از روش‌هایی مانند پارچه مرطوب، محلول‌های اسیدی مانند جوش شیرین و سرکه استفاده کنید.

چنانچه با انجام روش‌ها تغییری در لکه فرشتان ایجاد نشد، برای شست و شوی مجدد آن را به یک قالیشویی بسپارید.

اصلی‌ترین علت زرد شدن فرش دسباف، مانند زردآب و مواد شوینده در تار و پود فرش است.
0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است