جستجو
جستجو
اصول مراقبت از فرش ماشینی

اصول مراقبت از فرش ماشینی

فرش در خانه‌های ایرانی جزو ارکان اصلی دکوراسیون داخلی به حساب می‌آید و  سهم بسیاری زیادی در زیبایی منزل هر دوستدار هنر دارد. از گذشته تا به امروز فرش جایگاه همیشگی خود را حفظ کرده و کنار گذاشتن آن تقریباً غیرممکن است. فرش، هنری اصیل است که از گذشته تا کنون ایرانیان در تولید آن پیش قدم بوده‌اند. به همین منظور اصول نگهداری فرش از جمله نکاتی است که شما باید به آن توجه داشته باشید تا سلامت کالای ارزشمند خود را تأمین کنید.

ممکن است لازم باشد در شرایطی نگهداری فرش به مدت طولانی را انجام دهید. نگهداری فرش در مدت زمان طولانی اگر به شیوه اصولی انجام نشود، می‌تواند فرش را خراب کند. بهترین شرایط حفظ فرش در یک محل مناسب است.

اصولی‌ترین حالت برای فرش نیز، پهن‌کردن آن در محیطی باز است؛ اما اگر مجبور هستید فرش را در محیطی محدود نگهداری کنید، بهتر است با اصول نگهداری فرش آشنا شوید و آن‌ها را به دقت انجام دهید تا سلامت فرش شما در هر شرایطی تضمین شود.

در این مطلب از سایت فرش محتشم قصد داریم در کنار کارشناسان این مجموعه به بررسی نکات مختلف درباره مراقبت و نگهداری از فرش بپردازیم تا شما هم به راز سلامت و طول عمر آن آگاه شوید. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

برای نگهداری از فرش ماشینی چه کاری باید کرد؟

در سال‌های اخیر ما شاهد پیشرفت در صنعت فرش ماشینی بوده‌ایم که توانسته پاسخگوی انواع سلیقه‌ها باشد. تنوع و رنگ فرش‌های ماشینی بسیار زیاد شده است و این مدل فرش نسبت به فرش دستبافت از لحاظ قیمت تفاوت بسیاری دارد. با توجه به قیمت بالای محصولات دستبافت، اکثر مردم به سراغ فرش ماشینی می‌روند. فرش‌های ماشینی با تنوعی از طرح و رنگ، برای هر دکوراسیونی می‌توانند انتخابی خاص و متفاوت باشند.

  1. لکه های روی فرش را با اشیای تیز نتراشید!

    اگر مایعات روی فرش بریزد شما باید سریع آن را خشک کنید، در غیر این صورت ماندن بعضی مایعات روی فرش در درازمدت باعث پوسیدگی فرش و آسیب به آن خواهد شد. زمانی که لکه‌ای روی فرش به وجود می‌آید و به راحتی تمیز نمی‌شود، با چاقو به جان فرش نیفتید زیرا این کار باعث می‌شود تا بافت فرش آسیب ببیند. شما قبل از بین بردن لکه‌ای روی فرش باید تحقیق کنید تا بتوانید در مورد روش اصولی از بین بردن آن بدانید. یا اگر خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید لازم است که به قالیشویی‌های معتبر مراجعه کنید.

  2. قالی را هرگز تا نکنید!

    اگر می‌خواهید فرش خود را جمع کنید هرگز نباید آن را تا کنید. بهترین روش جمع کردن فرش لول کردن آن است. این‌گونه به بافت فرش هیچ آسیبی وارد نمی‌شود و تار و پود آن دچار صدمه نمی‌شود. این نکته مهم در  مورد نگهداری فرش دستبافت و فرش‌های ماشینی که از شانه بالایی برخوردار هستند، مشترک است.

  3. به سمت خاب فرش جارو بزنید

    اغلب برای راحتی کار خودمان جار و برقی را به صورت رفت و برگشت روی سطح فرش حرکت می‌دهیم، در صورتی که این کار اشتباه است. شما باید هر بار که جارو را به سمت جلو حرکت می‌دهید، تماس آن را با سطح فرش قطع کنید و دوباره در جهت خواب فرش به کار خود ادامه دهید. همچنین شما نباید در تعداد دفعات جارو زدن افراط به خرج دهید. بهترین حالت ممکن هفته‌ای یکبار است.

  4. به وجود آمدن باکتری در فرش

رطوبت، اصلی‌ترین عامل به وجود آمدن باکتری در فرش است که علاوه بر باکتری می‌تواند باعث پوسیدگی قالی هم شود. همچنین اگر هوا در سطح فرش جریان نداشته باشد شما شاهد کپک زدن فرش خواهید بود؛ بنابراین باید به این دو نکته توجه بسیاری داشته باشید تا چنین مشکلی برای شما پیش نیاید. بهتر است که فرش روی مواد پلاستیکی پهن نشود زیرا در این موقعیت، حشرات فرش، فضای بهتری برای رشد کردن خواهند داشت. تابش مناسب نور خورشید به فرش می‌تواند تا حد زیادی به سلامت فرش شما کمک کند، همچنین باعث جلوگیری از رشد حشرات و کپک‌ها خواهد شد. اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که تابش بیش از حد نور آفتاب به فرش، سبب رنگ پریدگی آن خواهد شد.

حتما بخوانید:

نکات کلیدی خرید فرش ماشینی

برای جلوگیری از بید زدن فرش چه باید کرد؟

جلوگیری از بید زدن فرش از جمله نکات مهم در نگهداری فرش است. بیدها به جان قسمت‌های پشمی فرش می‌افتند و بعد از مدتی قسمتی از الیاف فرش ناپدید می‌شود. بیشتر اوقات زمانی که شما تصمیم به جمع کردن فرش می‌گیرید، سروکله بیدها پیدا می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق شما باید قبل از بسته بندی و گذاشتن در انبار، از نفتالین استفاده کنید و سپس قالی را لول کنید. در آخر شما باید فرش لول شده را در پلاستیک بپوشانید تا گاز نفتالین در بافت فرش باقی بماند.

خیس شدن و رطوبت یکی دیگر مواردی است که باعث می‌شود بیدها به سراغ فرش بیایند. برای اینکه فرش خود را همیشه سالم نگهدارید، توصیه می‌کنیم سطح فرش را خشک نگهدارید. گردش هوای تازه، تابش نور خورشید به اندازه و وجود پنجره از جمله مواردی است که باعث جلوگیری از رطوبت فرش می‌شود. توجه داشته باشید که گردوغبار هم فرصت خوبی را برای رشد بیدها به وجود می‌آورد؛ بنابراین جارو زدن باعث می‌شود این فرصت از آنها گرفته شود.

 

قراری گیری فرش در جای مناسبی از خانه

هنگامی که نور خورشید به یک چیزی می‌تابد به صورت خواه یا ناخواه باعث تاثیر گذاری بر روی آن می‌شود .که این تاثیر مخرب است . فرش‌ها نیز از قاعده مستثنی نمی‌باشند . سعی کنید فرش را در جای از خانه پهن کنید که دور از نور خورشید است و یا نور مسقیم خورشید بر روی آن نتابد . اگر نور خورشید به صورت مستمر بر روی فرش بتابد باعث می‌شود که فرش دچار رنگ پریدگی شود و به بافت آن نیز آسیب برسد . می‌توانید آن قسمت از خانه یتان که دارای نور مستقیم می‌باشد را با پرده بپوشانید تا از شدت نور کاسته شود.

در خانه‌تان از کف پوش‌های مناسب استفاده کنید

هنگامی‌که حرف از مراقبت فرش می‌شود اکثر افراد مراقبت از رویه فرش به فکرشان می‌رسد و یا فکر می‌کنند که تنها مراقبت از رویه فرش کافی است در صورتی که این چنین نیست و مراقبت از پشت فرش نیز دارای اهمیت زیادی است استفاده از یک کف پوش مناسب در منازل مانند موکت، پارکت و سرامیک باعث می‌شود که پشت فرش شما دچار آسیب نشود.

 آسیب‌های فرش را جدی بگیرید : ممکن است فرش به مرور زمان دچار آسیب شود که این آسیب‌ها عبارتند از پارگی ، سوختگی ، پوسیدگی و غیره در صورتی که فرش شما به هر دلیلی دچار یکی از این آسیب‌ها شد بهتر است که سریعا آن را تعمیر کنید . زیرا اگر سریعا آن را تعمیر نکنید در اثر پا خوردگی ممکن است ریشه‌های فرش از هم بپاشد و قسمت آسیب دیده بیشتر شود و یا فرش دیگر قابل استفاده نباشد.

حتما بخوانید:

شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی؟


نگهداری فرش به مدت طولانی

نگهداری فرش به مدت طولانی کاری دشوار است. یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های هر خانه، قالی است. فرش می‌تواند زیبایی ظاهری منزل شما را افزایش دهد؛ اما اگر مراقبت‌های مربوط به قالی را جدی نگیرید، فرش شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بین می‌رود. نگهداری از فرش، داری فرآیند سختی است که به توجه بالایی نیز نیاز دارد. در ادامه نمونه‌هایی از روش‌های نگهداری فرش را معرفی خواهیم کرد.

روش‌ های آسان‌ تر و کاربردی ‌تر

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای حفظ سلامت فرش در طولانی مدت، اهمیت دادن به ظاهر آن است. هر لکه یا کثیفی می‌تواند ظاهر فرش را تغییر دهد؛ بنابراین بهتر است به محض برخورد مایعی با فرش، آن را پاک کنید. این کار باعث می‌شود که در دراز مدت هیچ لکه‌ای بر روی فرش شما نماند. تمیز کردن و شستشوی منظم فرش نیز می‌تواند سلامت آن را تضمین کند.

اگر لازم است که فرشتان را حرکت دهید، بهترین روش لول کردن آن است. حرکت دادن بدون توجه به بافت فرش می‌تواند فرش را خراب کند یا باعث شکستگی قسمتی از آن شود. آفتاب و نور آن را از فرش خود دور کنید تا سالم بماند. تابش مستقیم نور بر روی فرش در مدت زمان طولانی می‌تواند بافت فرش را از بین ببرد؛ در نتیجه برای داشتن فرشی زیبا و سالم، لازم است فرش را در مکان مناسبی قرار دهید.

روش‌ های دشوار ‌تر و تخصصی تر

نگهداری فرش ماشینی قواعدی دارد؛ بنابراین در صورتی که  آن‌ها را رعایت کنید، سلامت فرش شما تضمین می‌شود. یکی از مهم‌ترین موارد در این زمینه کمک گرفتن از یک متخصص است. شستشوی فرش یا رفع پارگی‌های آن باید توسط یک فرد با‌تجربه انجام شود. اگر حل مشکل‌های موجود در زمینه فرش به کمک یک فرد ماهر انجام نشود، سلامت فرش به‌راحتی به خطر می‌افتد. در حین حرکت دادن فرش یا جا‌به‌جا کردن آن، ریشه‌ها را فراموش نکنید و سعی کنید تا آسیبی به این ناحیه از فرش نیز وارد نشود.

 

نگهداری فرش ماشینی لوله شده

ممکن است در موقعیت‌های متفاوتی قرار بگیرید و لازم باشد نگهداری فرش به مدت طولانی را امتحان کنید. در این زمان بهتر است ابتدا یک مکان بزرگ را بیابید و سپس فرش‌های خودتان را در آن‌جا پهن کنید. بهترین حالت برای نگهداری از فرش، پهن کردن آن است. البته ممکن است در مواردی فضای شما محدود باشد و مجبور شوید فرشتان را لوله کنید.

نگهداری فرش لوله شده شاید کمی دشوار باشد. در گام اول لازم است فرش‌ها را در پارچه قرار دهید. استفاده از هر نوع کیسه یا موارد پلاستیکی، فرش شما را خراب می‌کند. پارچه در این زمینه می‌تواند سلامت فرشتان را تضمین کند. فراموش نکنید که یک فرش برای سالم ماندن به هوای آزاد نیاز دارد؛ بنابراین سعی کنید فرش همواره در معرض هوای آزاد قرار بگیرد. خیس بودن یا مرطوب بودن نیز می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان بافت فرش را از بین ببرد؛ بنابراین بهتر است فرش را در قسمتی قرار دهید که به‌طور کامل خشک باشد.

حتما بخوانید:

انواع فرش ایرانی

کپک زدن فرش، نزدیک بودن حشرات به فرش و مناسب نبودن محل قرارگیری آن می‌تواند به‌راحتی فرش را خراب کند. بافت فرش به‌خصوص اگر دستباف باشد به‌شدت حساس است؛ بنابراین برای تضمین سلامت فرشتان، ابتدا تمام جوانب را بررسی کنید و سپس بهترین محل را برای نگهداری از فرش برای یک مدت طولانی انتخاب کنید.

 

بید فرش ماشینی

اگر به دنبال نگهداری فرش به مدت طولانی هستید، لازم است با موارد پر‌خطر در این زمینه نیز آشنا باشید. حشرات یکی از اصلی‌ترین دشمنان فرش محسوب می‌شوند. بید‌های فرش از حشراتی هستند که تغذیه و زنده‌ماندن آن‌ها به فرش‌ها وابسته است. اگر بید در فرش شما وجود داشته باشد، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، قسمتی از فرش شما از بین می‌رود. اگر این مشکل را حل نکنید به مرور زمان تمام فرش شما نیز توسط بید خراب می‌شود.

آیا بید فرش ماشینی را نیز از بین می‌برد؟ جواب این سوال منفی است. فرش‌های دستباف به کمک مواد طبیعی ساخته می‌شوند. رشد بید‌ها نیز از طریق پشم ممکن است؛ بنابراین فرش دستباف یکی از منابع تغذیه این حشره محسوب می‌شود. فرش ماشینی برخلاف فرش دستباف از مواد اولیه مصنوعی ساخته می‌شود؛ به همین دلیل بید هیچ خطری برای فرش ماشینی ندارد و آن را خراب نمی‌کند.

 

جمع‌بندی

در مطالب فوق ابتدا راجع‌به نگهداری فرش به مدت طولانی صحبت کردیم و سپس، نگهداری فرش ماشینی لوله شده را بررسی کردیم. در آخرین قسمت نیز با حشره بید و ارتباط آن با فرش ماشینی به‌طور کامل آشنا شدیم. مهم‌ترین موضوع در زمینه نگهداری فرش ماشینی، اهمیت دادن به تمام جزئیات مربوط به آن است. هر نکته حتی اگر در ظاهر بی‌اهمیت باشد، می‌تواند تاثیر مهمی بر روی سلامت فرش گذاشته و آن را حفظ کند؛ بنابراین در این زمینه به تمامی نکته‌ها با دقت عمل کنید.

0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است