جستجو
فرش ماشینی بر چه اساسی درجه بندی می‌شود؟

فرش ماشینی بر چه اساسی درجه بندی می‌شود؟

تاریخ انتشار: 1401/02/10 نویسنده: سید یونس ساداتی

درجه بندی فرش ماشینی یک امر طبیعی است، که با توجه به کیفیت و نوع بافت محصول مورد بررسی قرار می­گیرد. فرش ماشینی درجه یک، کیفیت بهتری نسبت به فرش ­های درجه دار دارد که باعث می‌شود، دوام بیشتری داشته باشد. رتبه بندی فرش ماشینی توسط متخصصانی که در کارخانه هستند، به صورت دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار می ­گیرد. پس به شما توصیه می­ کنیم به عنوان خریدار توجه زیادی به این نکته داشته باشید.

 

فرش ماشینی از دیرباز تاکنون شهرت بسیاری داشته است، در این بین شهر کاشان گل سر سبد فرش‌های ماشینی است. شما می­ توانید انواع فرش ماشینی را در این شهر زیبا پیدا کنید. اکثر برندهای معروف این صنعت در کاشان مشغول به فعالیت هستند و یکی از این شرکت­های بزرگ فرش محتشم است. این برند معتبر همواره به دنبال تولید فرش­ های درجه یک و باکیفیت بوده است. در درجه بندی فرش‌های ماشینی موجود در بازار، پنج درجه‌بندی تعیین شده است که در این مقاله قصد داریم به انواع درجه بندی فرش ماشینی بپردازیم.

 

علت درجه بندی فرش ماشینی چیست؟

 

رتبه بندی فرش ماشینی پس از بافته شدن، مشخص می ­شود. فرش های ماشینی وقتی از دستگاه بافت پایین می­ آیند، توسط رفوگرهای شرکت مورد بررسی قرار می­ گیرند. اگر بافت فرش به شکل درست و یک دست انجام شده باشد، فرش درجه یک به حساب می­ آید. اما اگر پردازش فرش به درستی انجام نشود، سطح فرش یکنواخت نخواهد بود و سطح زبر و ناهمواری خواهد داشت. هر چقدر عیب­ های فرش بیشتر باشد، درجه­ ای آن هم بیشتر می ­شود. گاهی اوقات هم امکان دارد هنگام بافت فرش، دستگاه بخشی از نخ را پاره کند و باعث به وجود آمدن تورفتگی داخل فرش شود. زمانی که تصمیم به خرید فرش می ­گیرید، باید به این نکات بسیار توجه کنید تا فرش ماشینی درجه یک خریداری کنید.

 

برای اینکه قالی درجه یک را تشخیص بدهید، کافی است دست خود را بر روی فرش بکشید، اگر فرورفتگی یا زبری احساس نکردید، این فرش درجه یک است. اما اگر فرشی دو رنگ باشد یا بوی نفت بدهد، جزو فرش­ های درجه دار به حساب می­ آید. درجه ­ای فرش را با کلمه ­ای (S) انگلیسی هم نشان می دهند.( مثل S1 تا S5 ) البته که توصیه ما به شما خرید از مراکز معتبر مانند فرش محتشم است. زیرا با انجام این کار خیال شما از خرید یک محصول درجه یک راحت خواهد بود. برای خرید فرش­ های درجه یک 700 شانه، 1200 شانه و 1500 شانه می­ توانید به سایت فرش محتشم وارد شوید.

 

بهترین و زیباترین فرش ماشینی (فرش ماشینی درجه یک)

 

فرشی که بدون هیچ عیب و نقصی باشد و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد، فرش درجه یک است. شما در این نوع فرش کوچکترین اشکالی را نمی­ توانید پیدا کنید. تراکم بالای فرش، یکی از ویژگی­ هایی است که تاثیر بسزایی بر روی کیفیت فرش می‌گذارد. امروزه در ایران شرکت­ های فرش بسیاری وجود دارد، و به همین علت ما نمی­ توانیم بهترین برند فرش را از میان این کارخانه ها انتخاب کنیم. اما در ادامه به معیار کیفیت فرش ماشینی می­ پردازیم:

 

  1. بافت اصولی و طبق نقشه
  2. یکنواخت بودن­ سطح فرش
  3. استفاده از نخ­های هیت‌ست‌ شده
  4. تثبیت رنگ
  5. داشتن خواب مناسب
  6. برش و زیگزاگ مناسب
  7. نداشتن هیچ‌گونه آسیبی در پشت فرش
  8. نداشتن نخ اضافه
  9. نداشتن پارگی در تار و پود فرش

 

درجه بندی فرش ماشینی تاثیر زیادی بر روی تصمیم خرید افراد می­ گذارد. البته که اکثر مردم به دنبال خرید شیک ­ترین فرش ماشینی ایرانی هستند. اما گاهی اوقات ممکن است، اشخاصی به خرید فرش درجه یک و با دوام بیشتر توجه داشته باشند.

 

 

 

فرش درجه یک و نیم با درجه یک چه فرقی دارد؟

 

اکثر افراد فکر می ­کنند، بعد از فرش درجه یک باید به سراغ فرش درجه دو برویم اما این تصور اشتباه است. میان این دو کیفیت یک رتبه­ ای دیگر هم است، که با آن درجه یک و نیم (S1) می­ گویند. این نوع فرش ­ها شباهت بسیاری به فرش ماشینی درجه یک دارد. اما نکاتی وجود دارد، که باعث می­ شود این دو نوع از هم متمایز شوند. مانند:

 

  1. اشتباه در طراحی
  2. کمبود خواب فرش
  3. پارگی نخ در بخش ­های مختلف فرش
  4. مشاهده کردن قلاب خوردگی بر پشت فرش

 

اگر درهنگام خرید با این موارد روبرو شدید، حتما با فروشنده این نکات را در میان بگذارید. توصیه می ­کنیم برای خرید مطمئن‌تر، فرش خود را از مراکز یا سایت­ های معتبر خریداری کنید.

 

فرش ماشینی درجه دو

 

در فرش ­های درجه دو (S2) ما شاهد عیب ­های بیشتر نسبت به فرش درجه‌ی یک و یک و‌ نیم هستیم. فرش­های درجه دو هم شباهت بسیاری به فرش ماشینی درجه یک دارند و فقط کارشناسان خبره می­ توانند این عیب­ ها را تشخیص بدهند. افراد عادی که اطلاعات زیادی در مورد فرش ندارند، توانایی فهمیدن این موضوع را در هنگام خرید نخواهند داشت. اما بعد از مدتی که از فرش استفاده کنند، نقص­ه ای فرش نمایان خواهد شد. مشکلاتی مانند:

 

  • پستی و بلندی در فرش
  • وجود اشتباه در نقشه
  • اختلاف اندازه در طول فرش
  • داشتن عیب­ های کوچک در زیگزاگ، ریشه و آهار فرش
  • وجود خاب سوختگی‌های ناچیز
  • قلاب خوردگی در پشت فرش

 

البته ممکن است تراکم فرش­ های درجه دو بیشتر از درجه ­های بالاتر باشد. ممکن است، گاهی اوقات به دلیل قیمت پایین‌تر افراد به خرید فرش­ های ماشینی درجه پایین ترغیب شوند. شما اگر به پشت فرش توجه کنید، شاهد مارکی هستید که تمام اطلاعات محصول در آن درج شده است.

 

امروزه کلاهبردان با استفاده از مارک­ های تقلبی خود را به عنوان بهترین برند فرش معرفی می‌کنند و محصولات بی­ کیفیت خود را در بازار عرضه می‌کنند. به همین خاطر شما می توانید با مراجعه به سایت فرش محتشم محصول مورد نیاز خود را اعم از فرش­ های آشپزخانه، اتاق کودک،  کلاسیک و روچک را خریداری کنید. البته که فرش محتشم دارای محصئلات متنوع در دسته بندی ­های مختلف است.

 

آیا فرش درجه سه بخریم؟

 

در درجه بندی فرش ماشینی ما شاهد فرش درجه سه (S3) هستیم، که از نظر تراکم و کیفیت با رتبه­ های قبل از خود بسیار تفاوت دارد. اگر شما دست خود را برروی فرش بکشید، متوجه می­ شوید که از نظر ضخامت با فرش­ های درجه‌ی دیگر چقدر تفاوت دارد. باید گفت هر چقدر میزان شانه­ ی فرش بیشتر شود، ضخامت آن کمتر می­ شود.

 

اغلب در فرش درجه سه یک رج فرش پاره شده است. اشتباهاتی که در طراحی و نقشه وجود دارد، به صورت کامل قابل مشاهده است. اختلاف متراژ این نوع فرش ­ها نسبت به فرش ماشینی درجه یک بسیار زیاد است. به طوری که شما به صورت واضح می ­توانید این مشکلات را ببینید. در نتیجه خرید این نوع فرش توصیه نمی‌شود، زیرا عیب ­های آن بسیار ملموس است و افراد عادی که سر رشته‌ای در این زمینه ندارند نیز متوجه این موارد می­ شوند. هر چند ممکن است به دلایلی افرادی تصمیم به خرید این محصول بگیرند.

 

 

 

فرش درجه چهار چه کاربردی دارد؟

 

تا الان به این نتیجه رسیدیم، که هر چه درجه فرش پایین ­تر باشد روی کیفیت آن تاثیر می­ گذارد. برای اینکه این نوع را بیشتر درک کنید، به پادری و پشتی­ ها اشاره می ­کنیم. در این فرش­ ها شما می­ توانید به خوبی کیفیت مواد استفاده شده را لمس کنید. در درجه بندی فرش ماشینی به فرش ­های درجه چهار (S4) هم می­ گویند. اما بزرگترین تفاوتی که وجود دارد، اختلاف در طول فرش است که به 25 درصد هم می­رسد. به همین دلیل است که از این فرش­ ها برای تولید پشتی و پادری استفاده می­ کنند. این محصول در متراژ­های مختلفی تولید می­شود، که معروف ­ترین سایز آن 100 در 75 است که برای تولید پادری آشپزخانه و سرویس بهداشتی استفاده می­ شود.

 

فرش درجه پنج چیست؟

 

این مدل فرش ­ها عمر چندانی ندارند و معمولا کسی برای خرید این محصولات اقدام نمی­ کند. اکثرا این نوع را ضایعات فرش می­ نامند. سایز این نوع فرش ­ها نسبت به فرش ماشینی درجه یک اختلاف زیادی دارد، که باعث می­ شود در زیبایی آن تاثیر مستقیم داشته باشد. اشتباه در بافت، قلاب خوردگی و یکسان نبودن سطح فرش دیگر مشکلات فرش درجه پنج است. این فرش ضخامت بسیار کمی دارد و اغلب از الیاف بی‌کیفیتی برای بافت فرش استفاده شده است.

 

معیار کیفیت فرش ماشینی

 

  • شانه و تراکم فرش: هر چه تراکم و شانه فرش بیشتر باشد، فرش کیفیت بهتری دارد
  • ضخامت فرش
  • نوع نخ استفاده شده در بافت فرش
  • دستگاهی که فرش با آن بافته ‌شده

 

برای اینکه بهترین و زیباترین فرش ماشینی را خریداری کنید، باید به نکات بالا توجه داشته باشید. البته دقت بفرمایید خرید فرش گران ‌قیمت، همیشه به معنی خرید فرشی با کیفیت بالا نیست.

 

سخن آخر

 

در این مقاله تلاش کردیم تا تمام معیار­های درجه بندی فرش ماشینی را به صورت کامل بیان کنیم تا در انتخاب فرش ماشینی درجه یک مشکلی نداشته باشید. اطلاعات بیان شده میتواند شما را در خرید شیک ترین فرش ماشینی ایرانی راهنمایی کند. فرش­ های ماشینی با توجه به رتبه­ ای که دارند، قیمت متفاوتی خواهند داشت. شما می­ توانید با توجه به بودجه­ ای که در نظر دارید، مناسب ­ترین مدل فرش را با مراجعه به سایت فرش محتشم خریداری کنید.

 

 

0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است