جستجو
راهنمای کامل برای پاک کردن لکه‌ جوهر

راهنمای کامل برای پاک کردن لکه‌ جوهر

تاریخ انتشار: 1403/02/06 نویسنده: سید یونس ساداتی

ریختن جوهر خودکار یا مرکب روی فرش یک اتفاق رایج در خانه است که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های ناخوشایند و ناپدید شدن زیبایی آن‌ها شود. بسیاری از افراد در مواجهه با این مشکل، دستپاچه شده و با دستمالی که در دست دارند، لکه را پخش می‌کنند. این کار نه تنها لکه را پاک نمی‌کند، بلکه باعث بزرگتر شدن آن نیز می‌شود. با این کار احتمالا مجبور به خرید فرش 1200 شانه جدید یا انواع دیگر آن خواهید شد. برای جلوگیری از بروز این مشکل، در ادامه چندین روش کاربردی برای پاک‌کردن مرکب از روی فرش به شما معرفی خواهیم کرد.


پاک کردن لکه جوهر از فرش با روش‌های خانگی امکان‌پذیر است؟

لکه جوهر هم مانند دیگر لکه‌های به‌سرعت باید از روی فرش پاک شود. این نکته را باید در خاطر داشته باشید که اگر نتوانید لکه جوهر را به‌درستی پاک کنید ممکن است آن لکه پخش شود و زحمت پاک کردن آن دوبرابر شود. حتماً قبل از شروع مراحل پاک کردن با استفاده از یک دستمال یا حوله سطح لکه را پاک کنید. این کار باعث می‌شود لکه به نقاط دیگر پخش نشود.
برای پاک کردن لکه جوهر از فرش باید مواد پاک‌کننده ملایم استفاده کنیم. یکی از روش‌های مؤثر برای پاک کردن لکه جوهر، استفاده از مایع پاک‌کننده ملایم است. می‌توانید مقداری از مایع پاک‌کننده را روی حوله یا دستمال‌کاغذی بریزید و به‌آرامی روی لکه مالیده و در حالتی که جوهر به حوله منتقل می‌شود، آن را پاک کنید. قبل از استفاده، بهتر است روی یک نقطه پنهانی تست کنید تا مطمئن شوید که مایع به فرش آسیب نمی‌رساند. شامپو بچه یا آبلیمو جزو محلول‌های پاک‌کننده ملایم هستند.

برخی محلول‌های خانگی نیز می‌توانند برای پاک کردن لکه جوهر مفید باشند. به‌عنوان‌مثال، آب‌اکسیژنه یا سرکه. در این صورت، مقادیر مشخصی از این محلول‌ها را با آب مخلوط کنید و بر روی لکه استفاده کنید. قبل از استفاده، روی یک نقطه پنهانی تست کنید تا مطمئن شوید که رنگ فرش تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرد.

 

Removing ink stains from the carpet with home methods

برخی از مواد جذب‌کننده مانند نمک، برای جذب جوهر از فرش مفید است. می‌توانید مقداری از این مواد را بر روی لکه بپاشید و به مدت کوتاهی بگذارید تا جوهر جذب شود، سپس آن را با مکنده‌ای ملایم پاک کنید.
حذف لکه با استفاده از ترکیب چند مواد، درصورتی‌که لکه پایدار باشد، می‌توانید یک ترکیب از مواد مانند مایع پاک‌کننده ملایم، آب‌اکسیژنه و یا سرکه و آب را امتحان کنید. درهرصورت، قبل از استفاده بر روی یک نقطه پنهانی تست کنید و بادقت و به‌آرامی روی لکه عمل کنید.

در همه مراحل پاک کردن لکه، به‌آرامی و دقت بالا عمل کنید تا به فرش آسیب نرسانید. همچنین، درصورتی‌که لکه بسیار مقاوم است یا فرش شما گران‌بها است، بهتر است به خدمات تخصصی پاک کردن فرش مانند قالیشویی‌های معتبر مراجعه کنید. همچنین شما می‌توانید برای پاک کردن لکه‌ های فرش آشپزخانه نیز از این ترکیب‌ها استفاده کنید. زیرا لکه‌های فرش آشپزخانه به دلیل محیط چربی که دارد بسیار سر سخت هستند. اگر به دنبال کفپوش مناسب برای محیط آشپزخانه هستید، حتما به صفحه فرش آشپزخانه در سایت فرش محتشم مراجعه کنید.

 

راهکار اصولی پاک کردن لکه از فرش ابریشم

فرش ابریشم به‌عنوان یک کالا باارزش و لاکچری شناخته می‌شود و شما باید در نگهداری آن خیلی دقیق عمل کنید. فرقی نمی‌کند که فرش شما با ابریشم طبیعی بافته شده باشد یا با ابریشم مصنوعی ماشینی، زیرا هر دو نوع از قیمت بسیاری زیادی برخوردار هستند. البته که از هر چیزی بگذریم این دو مدل فرش جلوه بسیار زیبایی در دکوراسیون خانه دارد.

برای پاک کردن لکه از روی فرش ابریشم اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید صبور بودن است و دومین نکته دقت زیاد است. البته شما اگر در خانه از فرش ابریشمی استفاده می‌کنید حتماً باید به نظافت و سلامت فرش اهمیت بیشتری دهید؛ زیرا بسیار گران‌بها و ارزشمند هستند و به‌هیچ‌وجه از مد نمی‌افتند.

 

راهکارهای اصولی برای از بین بردن لکه روی فرش ابریشم

 

قبل از اقدام به پاک کردن لکه از روی فرش ابریشمی باید به نکات شستشوی این فرش به‌خوبی دقت کنید؛ زیرا ممکن است با رعایت‌نکردن نکات اصولی شستن فرش ابریشمی به بافت و الیاف این فرش آسیب جبران‌ناپذیری وارد کنید. ما به شما توصیه می‌کنیم برای پاک کردن لکه جوهر از فرش ابریشمی کار را به کاردان بسپارید و با پیداکردن یک قالیشویی معتبر خیال خودتان را راحت کنید. فرش پذیرایی به دلیل قیمت بالایی که دارد نیازمند مراقبت بیشتری است. برای مشاهده بهترین فرش‌های پذیرایی با قیمت مناسب به صفحه فرش کلاسیک مراجعه کنید.

اما اگر تصمیم گرفتید خودتان برای لکه‌زدایی اقدام کنید حتماً نکات و ترفندهای مربوط به این کار را مطالعه کنید همچنین می‌توانید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با موارد مختلف آشنا شوید.

 

از بین بردن لکه جوهر روی فرش ماشینی

همانطور که می‌دانید، لکه جوهر، چه از روان‌نویس و چه از ماژیک، می‌تواند به‌راحتی روی فرش نفوذ کند و ظاهر ناخوشایندی ایجاد کند. این اتفاق ممکن است به‌دلیل بازیگوشی کودکتان در اتاق خود اتفاق بیفتد. مانند سایر لکه‌ها، لکه جوهر روی فرش نیز باید سریع از بین برود. اگر مدت زمان زیادی این جوهر روی فرش بماند، احتمالا باید دنبال فرش برای اتاق کودک خود بگردید. برای پاک کردن جوهر از روی فرش چندین روش مختلف وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

حتما بخوانید:

راهنمایی کامل برای پاک کردن لکه‌های رایج از فرش!

 

پاک کردن لکه قدیمی از روی فرش

پاک کردن لکه‌های قدیمی از روی فرش کار آسانی نیست، اما با کمی دقت و حوصله می‌توان تا حد زیادی لکه‌ها را از بین برد. این لکه‌ها هنگامی بیشتر نمایان می‌شوند که روی فرش رنگ روشن ریخته‌ شوند. مهم‌ترین نکته در پاک‌کردن لکه از روی فرش، سرعت عمل است. هر چه سریع‌تر لکه را پاک کنید، احتمال پاک‌شدن کامل آن بیشتر خواهد بود.

قدم دوم، شناسایی نوع لکه است. برای هر نوع لکه، روش پاک‌کردن مخصوصی وجود دارد؛ به‌عنوان‌مثال، لکه‌های چربی را با روش‌های متفاوتی از لکه‌های جوهر پاک می‌کنند.

یکی از بهترین روش‌ها برای پاک‌کردن لکه جوهر از روی فرش، استفاده از جوش شیرین است. در این روش مقداری جوش شیرین روی لکه بریزید تا به درون فرش جذب شود. سپس محلولی از آب و مایع ظرفشویی درست کنید. با اسپری‌کردن این محلول روی لکه، کف ایجادشده با جوش شیرین واکنش نشان داده و لکه از بین خواهد رفت. در غیر این صورت به‌دلیل ظاهر زشت لکه‌های فرش به‌ویژه در محیط آشپزخانه، ناچار به خرید قالی آشپزخانه جدید خواهید بود.

 

پاک کردن لکه نوشابه از فرش با روش‌های خانگی!

Removing soda stains from the carpet with home methods

برای ازبین‌بردن لکه نوشابه از فرش نیاز نیست تمام فرش را به‌صورت کامل بشوید فقط کافی با چند راهکار ساده قسمت لک شده تمیز کنید. پیشنهاد ما برای پاک کردن لکه نوشابه مواد اسیدی موجود در خانه است.
باید بدانید که لکه نوشابه علاوه بر زشت کردن فرش ممکن است به الیاف فرش نیز آسیب بزند و فرش دچار پوسیدگی شود؛ بنابراین باتوجه‌به راهکارهای مختلف می‌توانید بدون هزینه و دردسر زیاد لکه نوشابه را از فرش پاک کنید. اگر لکه نوشابه به‌قدری زیاد بود که خودتان نتوانستید آن را پاک کنید ما توصیه می‌کنیم برای تمیزکردن فرش، به قالیشویی مراجعه کنید.

یکی از موادی که می‌تواند در پاک‌شدن لکه نوشابه به شما کمک کند سرکه است. به دلیل خاصیت اسیدی موجود در سرکه لکه‌های ایجاد در مدت کوتاهی از بین می‌روند. همچنین برای جلوگیری از نفوذ نوشابه به بافت فرش کافیه مقداری نمک روی لکه بریزید. نمک نوشابه را به خودش جذب می‌کند به همین دلیل، نوشابه وارد تاروپود فرش نمی‌شود. البته اول سعی کنید با یک دستمال که قدرت جذب‌کنندگی بالایی دارد، نوشابه را از فرش پاک کنید و بعد به سراغ مراحل گفته شده بروید.

البته این را باید نظر داشته باشید که استفاده از سرکه زمانی جواب می‌دهد که لکه نوشابه روی فرش خشک نشده باشد.

حتما بخوانید:

برای سفید شدن فرش چه کنیم؟

شما همچنین می‌توانید با استفاده از ماست لکه نوشابه روی فرش را از بین ببرید. ماست هم جزو مواد اسیدی هست که برای پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای اینکه بتوانید به بهترین شکل ممکن لکه را از بین ببرید باید در اولین مقداری از ماست را روی لکه نوشابه بریزید و بعد مقداری منتظر بمانید تا ماست کم‌کم اثر لکه نوشابه را از بین ببرد. بعد از پاک‌شدن لکه نوشابه باید با یک اسفنج مقدار باقی‌مانده ماست را پاک کنید.

از دیگر روش‌هایی که می‌توانید برای ازبین‌بردن لکه نوشابه از آن استفاده کنید، نمک است. به‌صورت کلی از نمک برای ازبین‌بردن لکه‌های مختلف روی فرش استفاده می‌شود و شما می‌توانید به‌راحتی از شر لکه‌های غذا و حتی جوهر راحت شوید. برای استفاده از روش کافیه اول با یک دستمال تا جای ممکن نوشابه را روی فرش پاک کنید و چند دقیقه صبر کنید. پس از گذشت چند دقیقه با آب گرم و اسفنج لکه را شستشو دهید و پس از آن را خشک کنید. بعد از انجام این کار از نتیجه حاصل شده بسیار متعجب خواهید شد.

 

پاک کردن لکه جوهر روی فرش با ماست

Remove the ink stain on the carpet with us

یک روش ساده و موثر برای از بین بردن لکه جوهر از روی فرش‌های مدرن جدید استفاده از ماست کم چرب است. ابتدا لکه روی فرش را با پارچه تمیز و جاذب لکه، خشک کنید. تا حد امکان جوهر را بدون پخش کردن آن جذب کنید. سپس مقداری ماست کم چرب را روی لکه بریزید. ماست را به‌آرامی روی لکه پخش کنید و آن را با جوهر مخلوط کنید.

بگذارید ماست کمی روی لکه بماند تا جوهر را جذب کند. وقتی این دو به‌خوبی با هم مخلوط شدند، ماست را با قاشق بردارید. از یک قاشق برای برداشتن ماست از روی فرش استفاده کنید. مراقب باشید که فرش را مالش ندهید، زیرا این امر می‌تواند باعث پخش شدن لکه شود. لکه را با آب تمیز آبکشی کنید. از یک پارچه تمیز و مرطوب برای پاک‌کردن باقی مانده ماست از روی فرش استفاده کنید. حال می‌بینید که لکه فرش از بین رفته است.

پاک کردن لکه جوهر با شامپو بچه

شامپو بچه یک پاک کننده ملایم و در دسترس است که می‌تواند برای از پاک‌کردن لکه جوهر از روی فرش طوسی روشن یا حتی فرش مشکی استفاده شود. در این روش، همان ابتدا که جوهر روی فرش ریخت، دستمالی را روی آن بگذارید تا مقداری از جوهر جذب آن شود؛ سپس مقداری از شامپو بچه را روی لکه بریزید. بعد از گذشت چند دقیقه، یک دستمال حوله‌ای را با آب گرم مرطوب کرده و روی لکه بگذارید. در آخر هم مقداری آب گرم روی لکه بریزید و با یک حوله تمیز دیگر، باقی‌مانده لکه را از روی فرش پاک کنید.

از بین بردن لکه جوهر با الکل

درحالی‌که مخلوط شامپو فرش، الکل صنعتی و نرم کننده می‌تواند برای از بین بردن لکه جوهر روی فرش موثر باشد، این روش به‌دلیل احتمال آسیب به الیاف فرش، به‌خصوص فرش سنتی ایرانی و دستبافت، توصیه نمی‌شود؛ اما اگر تصمیم به پاک‌کردن جوهر روی فرش با این روش دارید، باید ابتدا مقداری شامپو فرش را با الکل صنعتی و نرم‌کننده مخلوط کنید. سپس با یک دستمال نخی تمیز، آن را روی فرش بکشید؛ ممکن است چند بار مجبور به این کار شوید تا لکه به‌خوبی پاک شود.

اگر لکه جوهر از روی فرشتان پاک نشد

پاک‌کردن لکه جوهر از روی فرش به‌دلیل غلظت و رنگدانه موجود در آن، می‌تواند دشوار باشد. اشتباه رایج در هنگام پاک‌کردن لکه جوهر، پخش‌‌شدن آن به‌دلیل مالش یا استفاده از روش‌های نامناسب است. در این مواقع، هرگز از شوینده‌های قوی استفاده نکنید؛ زیرا به فرش شما آسیب خواهند رساند و مجبور به خرید فرش از یک فروشگاه آنلاین فرش خواهید شد.

 

پاک کردن لکه فرش با جوش شیرین و سرکه، بهترین ترکیب در برابر لکه‌های سخت

پاک کردن لکه فرش با جوش شیرین و سرکه

 

اگر روی فرش خود مشاهده لکه‌های رنگی هستید؛ مانند لکه قهوه و شربت حتماً تصمیم دارید آن را پاک کنید. زیرا این لکه‌های زیبای دکوراسیون خانه شما را از بین می‌برد. شما باید در سریع‌ترین زمان ممکن با استفاده از بهترین روش به پاک کردن لکه‌ها بپردازید. همانطور که در قسمت‌های بالا گفتیم روش‌های مختلفی برای ازبین‌بردن لکه‌ها وجود دارد که یکی از مؤثرترین آنها استفاده از جوش شیرین است.
جوش شیرین می‌تواند به‌خوبی مایعات را به خودش جذب کند به همین دلیل گزینه خوبی برای ازبین‌بردن لکه‌ها هست. البته اگر می‌خواهید شاهد نتیجه بهتری باشید کافیه با کمی سرکه آن را قاطی کنید. این دو به‌محض ترکیب‌شدن باهم می‌توانند سر سخت‌ترین لکه‌ها را از بین ببرند. این ترکیب گزینه مناسبی برای فرش اتاق کودک هست زیرا فرش این قسمت هم مانند آشپزخانه بیشتر در معرض کثیفی قرار دارد.

 

نتیجه‌گیری

پاک کردن لکه جوهر به دلیل غلظتی که در مایع آن وجود دارد کار بسیاری سخت و دشواری است. اکثر اوقات افراد مختلف هنگام پاک کردن این لکه به دلیل عدم آگاهی کافی باعث بخش شدن این مواد می‌شوند و مشکلی بزرگ‌تر از قبل به وجود می‌آورند. در صورت ریختن جوهر روی فرش به‌هیچ‌وجه از مواد شوینده‌ای قوی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است به بافت و رنگ فرش شما آسیب جبران‌ناپذیری وارد کند.
اگر فرش شما دستبافت هست توجه بسیار بیشتری را به این نکته داشته باشید؛ زیرا دچار زیان مالی زیادی خواهید شد. همچنین اگر چند روز از ریختن جوهر روی فرش شما می‌گذرد به‌هیچ‌عنوان خودتان اقدام نکنید و این کار را به یک قالیشویی معتبر بسپارید. اگر تصمیم دارید تمام طرح‌های شرکت فرش محتشم را مشاهده کنید، کافیه روی کلمه فرش کلیک کنید.


0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است