جستجو
صفر تا صد چیدمان فرش در هر قسمت منزل

صفر تا صد چیدمان فرش در هر قسمت منزل

تاریخ انتشار: 1401/11/18 نویسنده: سید یونس ساداتی

اصول چیدمان فرش

اطلاع از اصول چیدمان فرش در خانه به طور صحیح به شما کمک می‌کند تا فضایی دلنشین و آرام را در منزل داشته باشید. اما سؤال این است که چه مواردی برای داشتن چیدمان صحیح فرش مهم هستند؟

  • انتخاب سایز و اندازه درست فرش
  • هماهنگی رنگ فرش با مبلمان، دیوارها و پرده‌ها
  • توجه به شکل اتاق و فرم آن

با رعایت یک سری اصول کلی و انتخاب فرش اصیل کاشان می‌توانید دکوراسیونی جذاب و زیبا در خانه داشته باشید.

اگر قصد دارید که چیدمان منزل خود را تغییر دهید یا که به‌طورکلی می‌خواهید دکوراسیون منزل انجام دهید، فرش می‌تواند زیبایی و جلوه خانه شما را دوچندان کند. طراحی دکوراسیون‌های مختلف با فرش یکی از رکن‌های اساسی این کار به‌حساب می‌آید. قطعاً شما می‌دانید که انتخاب فرش مناسب برای قسمت‌های مختلف خانه می‌تواند کار بسیار سخت و چالش برانگیزی باشد، زیرا که ممکن است سبک طراحی و دکوراسیون خانه شما با چیدمان معمول خانه‌های ایرانی متفاوت باشد. باتوجه‌به این دلایل ما در این مقاله از سایت فرش محتشم قصد داریم نکاتی را در مورد چیدمان فرش در قسمت‌های مختلف خانه در اختیار شما قرار دهیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

نکاتی که باید برای چیدمان فرش رعایت کنیم

در خانه‌های ایرانی اکثر از سایزهای 6 متری، 9 متری یا 12 متری استفاده می‌شود. اگر فرش خود را در مرکز اتاق قرار دهید به‌احتمال زیاد در اطراف فضای خالی زیادی خواهید داشت به‌خصوص اگر سالن پذیرایی شما شکل استانداردی نداشته باشد. زمانی که شما از فرش در اتاق نشیمن استفاده می‌کنید باید به‌گونه‌ای باشد که فرش جلوه وسایل دیگر اتاق را نگیرد و تکمیل‌کننده آنها باشد. برای اینکه با این مشکل روبرو نشوید می‌تواند مبلمان خانه را در قسمت بیرونی فرش قرار دهید تا زیبایی این دو را در کنار هم دیگر داشته باشید. یکی از جذاب‌ترین نوع فرش ماشینی، فرش کلاریس است که به تازگی وارد بازار شده است. اگر اطلاعات کافی در مورد این نوع از فرش ماشینی نداید، میتوانید با ورود به صفحه فرش کلاریس اطلاعات کافی در این زمینه به دست بیاورید.

 

راهنمای چیدمان فرش

 

نحوه چیدمان فرش در منزل

چیدمان منزل اگر به‌صورت اصولی و صحیح انجام شود، به شما کمک می‌کند تا حسی از هماهنگی و تعادل را در منزل شاهد باشید. برای چیدمان خانه می‌توانید متناسب با فضای منزل هم از فرش مدرن و هم از فرش طرح سنتی جدید استفاده کنید.

  • قبل از هر اقدامی اتاق را اندازه‌گیری کنید تا بتوانید ابعاد فرش را به‌درستی انتخاب کنید.
  • فرش در هر اتاقی که پهن می‌شود باید مرکزیت داشته باشد.
  • دقت داشته باشید که رنگ فرش با مبلمان و سایر عناصر دکوراسیون هماهنگ باشد.
  • نحوه قرار گرفتن مبل‌ها روی فرش نیز بسیار مهم است. شما می‌توانید مبل‌ها را روی فرش و یا بیرون از آن و با فاصله قرار دهید.

 

چیدمان فرش در سالن پذیرایی

مهم‌ترین قسمت هر خانه بدون شک اتاق نشیمن است همین باعث شده که چیدمان فرش آن نیز کمی پیچیده‌تر باشد؛ اما هنوز هم چیز به‌اندازه اتاق و طرز دکوراسیونی که در فکر شما است بستگی دارد. اکثر مردم برای فضای پذیرایی از فرش کلاسیک استفاده می‌کنند که جزو پرطرف‌دارترین محصولات بازار است. شما برای اتاق نشیمن خود سه گزینه خواهید داشت که در ادامه به آن می‌پردازیم:

برای اتاق پذیرایی که فضای کوچکی دارد شما دو انتخاب دارید: در حالت اول می‌توانید مبلمان خود را به حالت گرد بچینید و از یک قالیچه در بین مبلمان استفاده کنید تا فضای باز بیشتری داشته باشید؛ اما اگر می‌خواهید قسمت‌های بیشتر خانه شما فرش باشد، شما نیز به یک فرش بزرگ‌تر دارید؛ مانند فرش 12 متری یا فرش 9 متری.

کسانی که دوست دارند رنگی و بویی از گذشته در خانه‌شان جریان داشته باشند، علاقه‌مندند که برای پذیرایی خانه از فرش لاکی رنگ استفاده کنند.

برای اتاق نشیمنی که از فضای مناسبی برخوردار است نیاز به یک فرش بزرگ‌تر دارید. در این حالت شما می‌توانید مبلمان خود را اطراف فرش قرار دهید به شکلی که پایه‌های جلویی مبل روی فرش قرار بگیرد. در دکوراسیون‌های مدرن سعی بر این است که قسمت‌های کمتری از خانه فرش باشد. ما به شما توصیه می‌کنیم که هنگام چیدمان دکوراسیون مدرن، مقاله فرش برای دکوراسیون مدرن را از سایت فرش محتشم مطالعه کنید تا ابهامات شما برطرف شود.


چیدمان فرش در پذیرایی بزرگ

سالن پذیرایی در خانه‌های ایرانیان فضایی است که از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند؛ بنابراین نوع چیدمان آن بسیار مهم است تا راحتی و آسایش مهمان فراهم شود. از آنجا که در اتاق پذیرایی رفت و آمد چندانی وجود ندارد، می‌توانید از فرش‌های ابریشمی و ارزشمند و نفیس یا بهترین فرش 1500 شانه برای مفروش کردن این فضا استفاده کنید.

برای اتاق‌های پذیرایی بزرگ، می‌توانید فرش را وسط قرار داده و پایه‌های مبل را روی آن بگذارید، اما بقیه فضا خالی باشد. روش دوم این است که مبل‌ها را نیز روی فرش قرار دهید.

نوع چیدمان فضا بستگی به سلیقه و انتخاب شما دارد. اما خوب است بدانید پهن کردن فرش 1200 شانه به صورت کیپ و بدون فضای خالی، به روز نبوده و زیبایی چندانی ندارد.

 

چیدمان فرش در پذیرایی مربع

نوع چیدمان مربع یکی از شکل‌های پرطرف‌دارترین‌ها در بین طراحان داخلی است. چراکه آنها معتقدند چیدمان در فضای مربع بسیار راحت‌تر انجام می‌گیرد. بهتر است قبل از هر چیز نقطه کانونی را در فضای پذیرایی مربع مشخص کنید و سپس طبق آن سایر عناصر دکوراسیون را قرار دهید.

Carpet arrangement in the square reception

فرش‌هایی که دارای لچک ترنج‌اند یا در اصطلاح مرکزگرا هستند برای پذیرایی‌های مربع شکل بسیار مناسب‌اند.

فرش‌های مدرن غالباً در هر ابعاد و شکلی قابل تولید هستند. برای خرید فرش مدرن با ابعاد مربع می‌توانید از محتشم کمک بگیرید.

 

چیدمان فرش در پذیرایی مستطیل

شکل قالب فرش‌های تولیدی توسط کارخانه‌های مختلف به صورت مستطیل است، چرا که فرش رنگ طوسی مستطیل با هر نوع سبک دکوراسیونی مطابقت داشته و قابل‌استفاده است. فرش مستطیل پرطرف‌دارترین شکل فرش در بازار است و قالب خریداران ترجیح می‌دهند فرش مستطیل تهیه کنند.

برای پوشش پذیرایی مستطیل و فرش برای حال پذیرایی نیز، بهترین فرش، فرش مستطیل است که به‌راحتی در فضا می‌نشیند و در کنار مبلمان، جذابیت خاصی به فضا می‌دهد.

می‌توانید به 3 صورت چیدمان فرش در پذیرایی را انجام داده و فرش مستطیل را در پذیرایی پهن کنید:

- کیپ و چسبیده به دیوار

- قرار دادن فرش زیر مبل و مبل‌ها به طور کامل روی فرش و خالی ماندن فضای اطراف فرش تا دیوار

- فقط قرار دادن پایه‌های مبل روی فرش

برای اتاق کودک نیز بهتر است مدل فرش اتاق کودک را انتخاب کرده و متناسب با فضا فرشی زیبا و چشم‌نواز انتخاب کنید.

 

چیدمان فرش در اتاق غذاخوری یا آشپزخانه

استفاده از در اتاق غذاخوری یا میز ناهارخوری امری کاملاً سلیقه‌ای است. شما می‌توانید برای زیباتر کردن فضا از فرش برای چیدمان اتاق غذاخوری استفاده کنید به‌گونه‌ای که فرش در مرکز میز ناهارخوری قرار بگیرد. اگر نمی‌دانید فرش خود را چه سایزی بخرید، کافیه صندلی‌های میزناهارخوری را بیرون بکشید و فضای زیر میز را اندازه بگید و مطمئن شوید که فرش تمام آن را می‌پوشاند.

امروزه برای چیدمان قسمت‌های مختلف خانه از فرش استفاده می‌شود و قلب خانه نیز از این قاعده مستثنی نیست. آشپزخانه یک محیط پر رفت‌وآمد است که زیبایی آن به تمام قسمت‌های خانه منتقل می‌شود. فرش آشپزخانه نیز باتوجه‌به طرح‌های متنوع و قشنگی دارد می‌تواند زیبایی این فضا را دوچندان کند. در بین طرح و رنگ‌های متنوع، فرش آشپزخانه طوسی از طرفداران بسیاری برخوردار است.

 

چیدمان فرش در اتاق ‌خواب

زمانی که شما به فرش اتاق خواب فکر می‌کنید باید در نظر داشته باشید که تعیین‌کننده اندازه فرش اتاق خواب، تخت‌خواب شما است. شما در قسمت از خانه می‌تواند فرش را در بخش مختلف اتاق پهن کنید و ترجیح ما این است که قسمتی از فرش زیر تخت خواب قرار بگیرد. شما می‌توانید از فرش فانتزی یا فرش مدرن برای زیباتر شدن فضای خانه خود استفاده کنید. استفاده از رنگ‌های روشن در فرش اتاق خواب می‌تواند فضای اتاق شما را بزرگ‌تر نشان دهد. درگذشته انتخاب فرش برای اتاق خواب خانه کار مشکلی بود؛ اما امروزه باتوجه‌به طرح‌های متنوع که وجود دارد دست شما برای انتخاب باز است. همچنین می‌توانید با مراجعه اینترنتی به سایت فرش محتشم از بین 1300 طرح مختلف، فرش مناسب خود را انتخاب کنید.

 

 

فرش مناسب برای راهرو

به‌طورکلی انتخاب یک فرش مناسب برای راهرو کار آسانی نیست. معمولا ابعاد راهروها دراز و باریک است و فرش شما نیز باید به همین شکل باشد. در زمان انتخاب فرش راهرو توجه بیشتر باید به طول فرش باشد تا عرض آن. استفاده از یک فرش با طول کمتر بهتر است فرشی است که طول آن مناسب نیست. همچنین فرش محتشم این امکان را برای شما به وجود آورده که فرش را با سایز دلخواه تولید کنید. اگر نتوانستید برای راهرو خود فرش مناسبی انتخاب کنید فرش سفارشی بهترین گزینه برای شما است.

 

بهترین چیدمان فرش در خانه

بهترین چیدمان فرش برای هر خانه‌ای کاملاً بستگی به شکل خانه و نوع چیدمان و دکوراسیون آن دارد. اصول کلی چیدمان فرش این است که رنگ فرش با مبلمان و سایر اجزای خانه با هم مطابقت داشته و در یک طیف باشد و همچنین ابعاد و اندازه فرش به درستی انتخاب شود.

چیدمان مبل قالی در پذیرایی نیز می‌تواند با رعایت اصولی کلی به بهترین شکل انجام گیرد. همچنین توجه به انتخاب فرش مناسب برای هر فضا نیز بسیار کمک کننده است. برای مثال برای آشپزخانه بهتر است از فرش مخصوص آشپزخانه استفاده شود.

اگر فرش هال خانه شما فرش خشتی کاشان است، این امکان وجود دارد که ابعاد راهرویی آن را سفارش دهید.

 

اشتباه رایج در چیدمان فرش

گاهی در انتخاب و یا چیدمان فرش و همچنین چیدمان فرش و مبل اشتباهاتی شکل می‌گیرد که باعث آلودگی بصری و نازیبا شدن فضای خانه می‌شود. در ادامه به بعضی از این اشتباهات رایج اشاره می‌کنیم:

  • انتخاب ابعاد نامناسب برای فضا، برای مثال انتخاب فرش‌هایی بسیار کوچک برای فضاهای بزرگ
  • انتخاب نادرست شکل فرش (مربع، مستطیل، دایره یا بیضی)
  • فرش با رنگ و طرح نامناسب
  • پهن کردن فرش بدون توجه به تناسب فرش و مبل

در ادامه شما می‌توانید عکس چیدمان مبل و فرش را در وب‌سایت محتشم ببینید و برای خرید مستقیم فرش از کارخانه کاشان نیز اقدام نمایید.

 

نتیجه‌گیری

چیدمان فرش  در دکوراسیون یک امر کاملاً سلیقه‌ای است که باید با آگاهی کامل انجام شود. در این مقاله سعی کردیم قسمت کوچکی از نکات چیدمان فرش در قسمت‌های مختلف خانه را در اختیارتان بگذاریم. امروزه باتوجه‌به وجود آمدن دکوراسیون‌های مختلف، شما نیز ملزم به استفاده از فرش‌های متفاوت شده‌اید. به شکلی که برای اتاق نشیمن شما می‌توانید از فرش کلاسیک یا اکریلیک استفاده کنید البته که فرش وینتیج، فرش سنتی، فرش مدرن و ... نیز  مناسب این فضا هستند. برای اتاق خواب شما می‌توانید از فرش مدرن و فرش فانتزی استفاده کنید و برای محیط آشپزخانه، فرش آشپزخانه بهترین انتخاب برای شما است.

برای اینکه اطلاعات کاملی به دست بیاورید ما به شما توصیه می‌کنیم مقاله‌های مختلف سایت فرش محتشم را مطالعه کنید و اگر تصمیم به خرید فرش ماشینی دارید می‌توانید به‌صورت اینترنتی طرح‌های مختلف مجموعه را مشاهده و محصول خود را خریداری کنید. همچنین برای چیدمان فرش می‌توانید از پشتیبانی مجموعه نیز به‌صورت رایگان مشورت بگیرید.

مقالات مرتبط

5 رنگ فرش که هیچوقت از مد نمی افتد!
فرش به عنوان یک عنصر جدانشدنی از دکوراسیون های ایر...
ابعاد فرش های مختلف چقدر است؟
در این مطلب سعی کردیم به شکل کامل در مورد ابعاد فر...
فرش اشپزخانه چی بخرم؟ بهترین فرش مناسب آشپزخانه
آشپزخانه محیطی با اهمیت بالا برای بانوان است به هم...
انواع گلیم فرش آشپزخانه
اگر تصمیم خرید فرش آشپزخانه دارید و نمیدانید کدام ...
بهترین برند فرش ماشینی
بهترین برند فرش ماشینی در ایران باید بتواند فرش با...
بهترین رنگ فرش برای مبل کرم
بهترین رنگ فرش برای مبل کرم میتواند رنگ های متفاوت...
بهترین فرش اتاق کودک
انتخاب بهترین فرش اتاق کودک همیشه دارای سختی های ز...
نکات کلیدی که در خرید فرش ماشینی باید به آن توجه کرد!
هنگام خرید فرش ماشینی باید به نکات زیادی توجه کنید...
مزایای خرید اینترنتی فرش
مزایای خرید اینترنتی انقدر زیاد است که در چند دقیق...
قبل از خرید فرش 1500 شانه باید این موارد را بدانید!
فرش 1500 شانه در دسته بندی فرش های لاکچری بازار قر...

سوالات متداول


مهمترین نکته در چیدمان تعادل در همخوانی و ایجاد یک هارمونی در دکوراسیون است.

اگر فضای پذیرایی کوچکی دارید میتوانید مبلمان خود را به حالت گرد بچینید و از یک قالیچه در بین مبلمان استفاده کنید تا فضای باز بیشتری داشته باشید.

در زمان انتخاب فرش راهرو توجه بیشتر باید به طول فرش باشد تا عرض آن. استفاده از یک فرش با عرض کمتر بهتر از فرشی است که طول آن مناسب نیست.

زمانی که شما به فرش اتاق خواب فکر می‌کنید باید در نظر داشته باشید که تعیین‌کننده اندازه فرش اتاق خواب، تخت‌خواب شما است.
0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است