جستجو
اصول مراقبت از فرش ماشینی

اصول مراقبت از فرش ماشینی

تاریخ انتشار: 1401/06/10 نویسنده: سید یونس ساداتی

فرش در خانه‌های ایرانی جزو ارکان اصلی دکوراسیون داخلی به حساب می‌آید و  سهم بسیاری زیادی در زیبایی منزل هر دوستدار هنر دارد. از گذشته تا به امروز فرش جایگاه همیشگی خود را حفظ کرده و کنار گذاشتن آن تقریباً غیرممکن است. فرش، هنری اصیل است که از گذشته تا کنون ایرانیان در تولید آن پیش قدم بوده‌اند. به همین منظور اصول نگهداری فرش از جمله نکاتی است که شما باید به آن توجه داشته باشید تا سلامت کالای ارزشمند خود را تأمین کنید.

در این مطلب از سایت فرش محتشم قصد داریم در کنار کارشناسان این مجموعه به بررسی نکات مختلف درباره مراقبت و نگهداری از فرش بپردازیم تا شما هم به راز سلامت و طول عمر آن آگاه شوید. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

مراقبت از فرش ماشینی

 

برای نگهداری از فرش ماشینی چه کاری باید کرد؟

در سال‌های اخیر ما شاهد پیشرفت در صنعت فرش ماشینی بوده‌ایم که توانسته پاسخگوی انواع سلیقه‌ها باشد. تنوع و رنگ فرش‌های ماشینی بسیار زیاد شده است و این مدل فرش نسبت به فرش دستبافت از لحاظ قیمت تفاوت بسیاری دارد. با توجه به قیمت بالای محصولات دستبافت، اکثر مردم به سراغ فرش ماشینی می‌روند. فرش‌های ماشینی با تنوعی از طرح و رنگ، برای هر دکوراسیونی می‌توانند انتخابی خاص و متفاوت باشند.

  1. لکه های روی فرش را با اشیای تیز نتراشید!

    اگر مایعات روی فرش بریزد شما باید سریع آن را خشک کنید، در غیر این صورت ماندن بعضی مایعات روی فرش در درازمدت باعث پوسیدگی فرش و آسیب به آن خواهد شد. زمانی که لکه‌ای روی فرش به وجود می‌آید و به راحتی تمیز نمی‌شود، با چاقو به جان فرش نیفتید زیرا این کار باعث می‌شود تا بافت فرش آسیب ببیند. شما قبل از بین بردن لکه‌ای روی فرش باید تحقیق کنید تا بتوانید در مورد روش اصولی از بین بردن آن بدانید. یا اگر خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید لازم است که به قالیشویی‌های معتبر مراجعه کنید.

  2. قالی را هرگز تا نکنید!

    اگر می‌خواهید فرش خود را جمع کنید هرگز نباید آن را تا کنید. بهترین روش جمع کردن فرش لول کردن آن است. این‌گونه به بافت فرش هیچ آسیبی وارد نمی‌شود و تار و پود آن دچار صدمه نمی‌شود. این نکته مهم در  مورد نگهداری فرش دستبافت و فرش‌های ماشینی که از شانه بالایی برخوردار هستند، مشترک است.

  3. به سمت خاب فرش جارو بزنید

    اغلب برای راحتی کار خودمان جار و برقی را به صورت رفت و برگشت روی سطح فرش حرکت می‌دهیم، در صورتی که این کار اشتباه است. شما باید هر بار که جارو را به سمت جلو حرکت می‌دهید، تماس آن را با سطح فرش قطع کنید و دوباره در جهت خواب فرش به کار خود ادامه دهید. همچنین شما نباید در تعداد دفعات جارو زدن افراط به خرج دهید. بهترین حالت ممکن هفته‌ای یکبار است.

  4. به وجود آمدن باکتری در فرش

رطوبت، اصلی‌ترین عامل به وجود آمدن باکتری در فرش است که علاوه بر باکتری می‌تواند باعث پوسیدگی قالی هم شود. همچنین اگر هوا در سطح فرش جریان نداشته باشد شما شاهد کپک زدن فرش خواهید بود؛ بنابراین باید به این دو نکته توجه بسیاری داشته باشید تا چنین مشکلی برای شما پیش نیاید. بهتر است که فرش روی مواد پلاستیکی پهن نشود زیرا در این موقعیت، حشرات فرش، فضای بهتری برای رشد کردن خواهند داشت. تابش مناسب نور خورشید به فرش می‌تواند تا حد زیادی به سلامت فرش شما کمک کند، همچنین باعث جلوگیری از رشد حشرات و کپک‌ها خواهد شد. اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که تابش بیش از حد نور آفتاب به فرش، سبب رنگ پریدگی آن خواهد شد.

 

نگهداری از فرش

 

برای جلوگیری از بید زدن فرش چه باید کرد؟

جلوگیری از بید زدن فرش از جمله نکات مهم در نگهداری فرش است. بیدها به جان قسمت‌های پشمی فرش می‌افتند و بعد از مدتی قسمتی از الیاف فرش ناپدید می‌شود. بیشتر اوقات زمانی که شما تصمیم به جمع کردن فرش می‌گیرید، سروکله بیدها پیدا می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق شما باید قبل از بسته بندی و گذاشتن در انبار، از نفتالین استفاده کنید و سپس قالی را لول کنید. در آخر شما باید فرش لول شده را در پلاستیک بپوشانید تا گاز نفتالین در بافت فرش باقی بماند.

خیس شدن و رطوبت یکی دیگر مواردی است که باعث می‌شود بیدها به سراغ فرش بیایند. برای اینکه فرش خود را همیشه سالم نگهدارید، توصیه می‌کنیم سطح فرش را خشک نگهدارید. گردش هوای تازه، تابش نور خورشید به اندازه و وجود پنجره از جمله مواردی است که باعث جلوگیری از رطوبت فرش می‌شود. توجه داشته باشید که گردوغبار هم فرصت خوبی را برای رشد بیدها به وجود می‌آورد؛ بنابراین جارو زدن باعث می‌شود این فرصت از آنها گرفته شود.

 

قراری گیری فرش در جای مناسبی از خانه

هنگامی که نور خورشید به یک چیزی می‌تابد به صورت خواه یا ناخواه باعث تاثیر گذاری بر روی آن می‌شود .که این تاثیر مخرب است . فرش‌ها نیز از قاعده مستثنی نمی‌باشند . سعی کنید فرش را در جای از خانه پهن کنید که دور از نور خورشید است و یا نور مسقیم خورشید بر روی آن نتابد . اگر نور خورشید به صورت مستمر بر روی فرش بتابد باعث می‌شود که فرش دچار رنگ پریدگی شود و به بافت آن نیز آسیب برسد . می‌توانید آن قسمت از خانه یتان که دارای نور مستقیم می‌باشد را با پرده بپوشانید تا از شدت نور کاسته شود.

 

در خانه‌تان از کف پوش‌های مناسب استفاده کنید

هنگامی‌که حرف از مراقبت فرش می‌شود اکثر افراد مراقبت از رویه فرش به فکرشان می‌رسد و یا فکر می‌کنند که تنها مراقبت از رویه فرش کافی است در صورتی که این چنین نیست و مراقبت از پشت فرش نیز دارای اهمیت زیادی است استفاده از یک کف پوش مناسب در منازل مانند موکت، پارکت و سرامیک باعث می‌شود که پشت فرش شما دچار آسیب نشود.

 آسیب‌های فرش را جدی بگیرید : ممکن است فرش به مرور زمان دچار آسیب شود که این آسیب‌ها عبارتند از پارگی ، سوختگی ، پوسیدگی و غیره در صورتی که فرش شما به هر دلیلی دچار یکی از این آسیب‌ها شد بهتر است که سریعا آن را تعمیر کنید . زیرا اگر سریعا آن را تعمیر نکنید در اثر پا خوردگی ممکن است ریشه‌های فرش از هم بپاشد و قسمت آسیب دیده بیشتر شود و یا فرش دیگر قابل استفاده نباشد.

جمع‌بندی

برای نگهداری از فرش نکات بسیاری وجود دارد که در آینده به آن خواهیم پرداخت. اما از نظر متخصصان فرش محتشم این موارد در نگهداری و مراقبت از فرش حرف اول را می‌زنند. در ادامه اگر با خواندن این مطلب نتوانستید پاسخ سؤال خود را دریافت کنید، می‌توانید با پشتیبانی سایت فرش محتشم در ارتباط باشید. همچنین خوشحال می‌شویم اگر نظرات خود را در بخش کامنت با ما و دیگران در میان بگذارید.

0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است