جستجو
شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی؟

شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی؟

تاریخ انتشار: 1402/05/03 نویسنده: سید یونس ساداتی

هیچ‌چیزی بیشتر از یک فرش تمیز نمی‌تواند زیبایی خانه را چندین برابر کند. فرش تمیز می‌تواند به مبلمان، پرده و سایر اجزای یک‌خانه جلوه دهد؛ اما تمام این‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که فرش شما تمیز باشد. متأسفانه فرش کثیف و چرک آلود علاوه بر اینکه ظاهر خانه را نامنظم نشان می‌دهد، می‌تواند زمینه حسی ناخوشایند را برای اعضای خانواده ایجاد کند.

به‌طورکلی شستن فرش فرآیندی نسبتاً دشوار و طاقت‌فرسا محسوب می‌شود که از دیرباز به‌منظور تمیز شدن فرش در خانه‌ها به روش سنتی انجام می‌شد؛ اما امروزه به لطف و پیشرفت تکنولوژی شستن فرش در خانه بسیار آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از گذشته شده است. ازآنجایی‌که این مقاله از سایت فرش محتشم باهدف نحوه شستن فرش در خانهدر خانه نوشته‌شده است توصیه می‌کنیم برای آشنایی با این روش تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

برای دیدن متنوع‌ترین و زیباترین فرش‌های جدید توصیه می‌کنیم حتماً به صفحه فرش جدید سر بزنید و در آنجا با زیباترین و جذاب‌ترین فرش‌ها آشنا شوید.

 

تفاوت شستن فرش در خانه و قالیشویی

در همین ابتدا باید بگوییم: اگرچه شستن فرش در خانه به کمک بخارشوی، شامپو فرش، روش سنتی و استفاده از سایر مواد پاک‌کننده امکان‌پذیر است، اما شستن فرش در یک قالیشویی مطمئن کم‌هزینه‌تر و پربازده‌تر از هر روشی است. برای اثبات این موضوع و بررسی تفاوت شستن فرش در خانه و قالیشویی این بخش از مقاله را با دقت مطالعه کنید.

شستشوی عمیق

اگرچه امروزه به علت متراژ پایین خانه‌ها و کمبود آب شستن فرش در خانه به کمک بخارشو یا شامپو فرش میسر است؛ اما فراموش نکنید که بخارشوی یا شامپو فرش هیچ‌گاه بافت عمیق فرش را تمیز نمی‌کنند، بلکه آن‌ها تنها سطح رویین فرش را تمیز می‌کنند.

آیا قصد خرید فرش دارید؟ پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر اقدامی به صفحه خرید فرش مراجعه کنید و در آنجا پس از بررسی کیفیت و قیمت انواع فرش‌ها اقدام به خرید فرش به‌صورت اینترنتی کنید. 

 

فرش دستبافت

 

خشک‌کردن

معمولاً در هنگام شستن فرش در خانه شما با یک چالش بزرگ تحت عنوان خشک‌کردن فرش مواجهه هستید، چراکه فرش تازه شسته شده در صورت خوب خشک نشدن زرد می‌شود و بو می‌گیرد. عموماً فرش‌هایی که در خانه به کمک هر ماده یا ابزاری تمیز می‌شوند، نیاز به یک‌زمان 12 الی 48 ساعته دارند که خشک شوند و در این بازه زمانی به‌منظور بازدهی هرچه بیشتر کسی نباید روی فرش تازه شسته شده بشینند یا قدم بزند، پس برای شستن فرش در خانه این نکته را نیز مدنظر داشته باشید.

قدرت پاک‌کنندگی

شستن فرش در خانه زمانی مناسب است که فرش دارای لکه و آلودگی‌های کوچک باشد. به خاطر داشته باشید که بخارشوی یا شامپوهای فرش هیچ‌گاه نمی‌توانند لکه‌های بزرگ را محو کنند و برای تمیز کردن آن‌ها بهتر است از قالیشویی کمک گرفت.

میزان آب مصرفی

اگر دغدغه کمبود آب را دارید و می‌خواهید این سرمایه گران‌بها را برای نسل بعد هم نگه‌دارید، به شما تبریک میگوییم: چراکه شما با شستن فرش در خانه به کمک بخارشو و شامپو فرش گام بزرگی در جهت صرفه‌جویی در مصرف آب برمی‌دارید. چراکه شستن فرش در خانه به کمک شامپو فرش و بخارشوی میزان مصرف آب را به حداقل می‌رساند.

با توجه به تفاسیر فوق برای درک بهتر شما مخاطب عزیز و یک انتخاب درست تصمیم گرفتیم، تفاوت شستن فرش در خانه و قالیشویی را به‌طور خلاصه در یک جدول گردآوری کنیم. جدول زیر باهدف بررسی بهتر شما در این حوزه طراحی‌شده است.

 

ردیف عنوان شستن فرش در خانه
 
شستن فرش در قالیشویی
1 صرفه‌جویی در مصرف آب و برق بله خیر
2 قدرت پاک‌سازی سطحی عمیق
3 میزان رطوبت پس از شستشو کم زیاد
4 امکان زرد شدن فرش پس از شستشو کم در صورت صحیح خشک شدن کم
5 کیفیت شستشو نسبتاً کم بالا
6 ماندگاری شستشو کم بالا
7 میزان آسیب به الیاف فرش اندک متوسط
8 هزینه متوسط نسبتاً بالا

 

برای مشاهده انواع فرش‌های گل برجسته حتماً از صفحه فرش گل برجسته دیدن کنید و در این صفحه از مشاهده فرش‌های متنوع و زیبا لذت ببرید و در صورت تمایل با گارانتی 5 ساله فرش مدنظر خود را به‌صورت اینترنتی خریداری کنید.

 

علت زرد شدن فرش بعد از شستن

یکی از چالش‌هایی که همواره پس از شستن فرش در خانه وجود دارد امکان زرد شدن آن است. به‌طورکلی زرد شدن فرش پس از شستشو می‌تواند در اثر رطوبت اضافی باشد که در اعماق فرش باقی‌مانده‌اند. زمانی که فرش خیلی خیس، به خوب خشک نشود می‌توان در ظاهر آن لکه‌های زرد و قهوه‌ای مشاهده کرد. معمولاً فرش‌های دارای لکه‌های زرد دارای بوی ناخوشایندی هستند که می‌تواند کلافه کننده باشد؛ اما این تنها یک دلیل رایج و قطعی زرد شدن فرش محسوب می‌شود. برای شناخت دیگر دلایل زرد شدن فرش تازه شسته شده با ما همراه باشید.

برای آشنایی با فرش‌های 1200 شانه زیبا و متنوع حتماً به صفحه فرش 1200 شانه سر بزنید و در آنجا در کنار بررسی و مقایسه قیمت با طرح‌های مختلف فرش‌های 1200 آشنا شوید.

لکه‌های روزانه فرش

پس از شستن فرش در خانه ممکن است در اثر عواملی نظیر گردوغبار، آلودگی، زباله‌ها و یا ادرار لکه‌های زردی روی فرش پدیدار شوند که علت آن نیز مشخص است. در چنین مواقعی بهتر است پس از مشاهده هرگونه لکه کوچک یا بزرگ فرش در اسرع وقت به طرق مختلف شسته شود.

مواد شیمیایی

گاهی بعد از شستن فرش در خانه می‌توان شاهد لکه‌های زردی بود که می‌توانند ناشی از واکنش الیاف فرش در اثر مواد شیمیایی باشند که برای پاک‌سازی فرش از آن‌ها استفاده کردید. به‌طورکلی مواد شوینده بیش‌ازحد قلیایی می‌توانند موجب ایجاد لکه‌های زرد در فرش شوند.

 

شستن فرش در خانه


اکسیداسیون عکس

اکسیداسیون عکس زمانی اتفاق می‌افتد که فرش بیش‌ازحد در معرض نور خورشید یا در مجاورت بخارات هوا قرار بگیرد. زمانی که فرش پس از شستشو به مدت زیادی در مجاورت آفتاب قرار بگیرد، الیاف آن تحلیل رفته و نازک می‌شود. تحلیل الیاف فرش می‌تواند زمینه ایجاد لکه و یا محو شدن رنگ‌های فرش را پدید آورد.

عوامل محیطی

در برخی موارد نیز استفاده از پولیش مبلمان، حشره‌کش‌ها، سفیدکننده‌های خانگی و کودهای گیاهی می‌توانند فرآورده‌ای به نام بنزوئیل پراکسید را پدید آورند که این ماده می‌تواند موجب ایجاد لکه‌های نارنجی و زرد بر روی فرش شود.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن در داخل محیط پس شستن فرش در خانه به علت مرطوب بودن فرش، بستر ایجاد لکه‌های زرد دائمی را فراهم خواهد کرد که متأسفانه از بین بردن لکه‌های ناشی از نیکوتین سیگار عملی بسیار چالش‌برانگیز و سخت است که می‌تواند درنهایت موجب تخریب الیاف فرش شود.

برای اینکه انواع فرش‌های پرز بلند را ببینید، از بازدید صفحه فرش پرز بلند غافل نشوید. چراکه در این صفحه شما می‌توانید فرش‌های پرز بلند منحصربه‌فردی را مشاهده کنید که باقیمت مناسب به‌صورت اینترنتی به فروش می‌رسند.

 

جمع‌بندی

اگر هنوز بین شستن فرش در خانهو قالیشویی تردید دارید، بهتر است مجدداً تمام موضوعاتی را که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، اعم از قدرت پاک‌کنندگی، ماندگاری، قیمت و غیره را موردبررسی قرار دهید. به‌طورکلی هر یک از روش‌های شستن فرش در خانهیا قالیشویی دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند که بررسی این موضوع خارج از اهداف این مقاله است. اما اگر به دنبال خرید بهترین فرش ماشینی هستید حتما به صفحه فرش کلاسیک مراجعه کنید. از اینکه به سایت فرش محتشم درزمینهٔانتخاب نحوه شستشوی فرش اعتماد کردید، بسیار خرسندیم و پیشنهاد می‌کنیم شما هم نظرات خود را زمینه نوع شستشوی فرش با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول


به‌طورکلی هزینه شستشوی سطحی فرش در خانه با چشم‌پوشی از مبحث اتلاف وقت حدوداً 150 هزار تومان تخمین زده می‌شود.

حتماً در حین کار پنجره‌ها را باز بگذارید. قبل از استفاده از مواد شوینده ابتدا مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از فرش تست کنید. پس از شستشوی فرش در خانه 12 الی 48 ساعت روی آن قدم نزنید.

به‌طورکلی بهترین گزینه برای شستن فرش در خانه، استفاده شامپو فرش و برس چرخان است .

اتلاف وقت، ماندگاری اندک، امکان ابتلا به بیماری‌های مختلف و زحمت فراوان تنها چهار عیب بزرگ شستن فرش در خانه محسوب می‌شود.
0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است