جستجو
راهنمای تشخیص فرش دستبافت

راهنمای تشخیص فرش دستبافت

تاریخ انتشار: 1403/02/02 نویسنده: سید یونس ساداتی

تشخیص فرش دستباف یکی از دانسته‌هایی است که در زمان خرید فرش خیلی برای شما کاربردی و مفید است چرا که تنها چیزی که هرچه قدیمی‌تر شود ارزش آن افزوده می‌شود فرش دستباف است. درهم‌تنیدگی گره‌هایی که با دست انسان روی دار قالی جای خوش کرده است هزاران برابر دلنوازتر و چشم‌نوازتر از ساختهٔ یک ماشین است. بازار فرش دستباف به جایی رسیده است که تشخیص فرش دستباف خوب و یا اصل از دستباف تقلبی کار ساده و راحتی نیست.

ما در ادامه راه‌های تشخیص فرش دستباف اصل از تقلبی و ویژگی‌های یک فرش دستباف خوب را برای شما بیان می‌کنیم تا به‌سادگی بتوانید آنچه که مورد پسندتان است را انتخاب کنید. برای خرید ما کلکسیونی از طرح‌های متنوع از فرش‌های جدید و اصیل را برای مشاهده و معرفی در سایت قرار داده ایم که برای مشاهده و خرید فرش می‌توانید به صفحه خرید فرش مراجعه کنید و با نمونه‌هایی اصیل و متفاوت از انواع فرش خریدی مطمئن و رضایت‌بخش داشته باشید.

 

از کجا بفهمیم فرش دستباف است؟

 

چگونه دستبافت بودن فرش را تشخیص دهیم

 

وقت بحث خرید فرش دستباف به میان می‌آید دیگر مهم نیست که چقدر هزینه می‌کنیم چرا که ارزش و اعتبار یک فرش دستباف واقعی می‌ارزد به همه چیز. داشتن یک تابلوفرش دستباف روی دیوار و نگاه‌کردن به آن دل را زنده و چشم را روشنی می‌بخشد و ارزش هزینه‌کردن را دارد. اما شاید در نگاه اول تشخیص فرش دستباف از فرش ماشینی کار دشواری باشد. تصویری که همهٔ ما در ذهن داریم این است که یک فروشندهٔ حرفه‌ای فرش برای تشخیص فرش دستباف از ماشینی آن را بارهاوبارها لمس می‌کند و یکی از بهترین راه‌های تشخیص فرش دستباف از ماشینی همین لمس کرد است.

ما در ادامه چند ویژگی فرش دستباف را نام می‌بریم تا شما نیز بتوانید خودتان تشخیص دهید. اگر انتخاب شما د رزمان خرید فرش ماشینی بود ما نمونه‌هایی از بهترین فرش‌های 700 شانه را برای شما در سایت قرار داده‌ایم که با مراجعه به صفحه فرش 700 شانه می‌توانید از این نمونه‌ها دیدن فرمایید. این نمونه از فرش‌ها از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند و خریدی رضایت‌بخش را برای شما رقم می‌زنند.

شاید فکر کنید تشخیص فرش دستباف از ماشینی ، بسیار سخت و غیرممکن است! اما نه؛ درست است که در این کار تخصص بسیار زیاد و تجربه بالا کمک کننده است، اما با کمی اطلاعات و دقت و آموزش شناخت فرش نیز می توانید به راحتی فرش دستبافت را از فرش ماشینی خشتی تشخیص دهید.

 

تخیص فرش دستبافت

 

چگونه فرش دستباف را بشناسیم؟ شناخت فرش دستباف به چه صورت است؟

  • نگاه کردن به پشت فرش دستبافت یکی از ساده ترین راه های تشیخص فرش ماشینی از دستی یا تشخیص فرش عتیقه است.
  • لمس کردن پشت فرش به شما کمک می کند تا دستبافت یا ماشینی بودن فرش را تشخیص دهید. فرش های ماشینی بافت همگون و منظمی دارند و بدون پستی و بلندی هستند. اما فرش های دستباف یا دستبافت دارای نامنظمی های جزئی هستند که با دست کشیدن می توانید آن را حس کنید.
  • الیاف استفاده شده در فرش دستبافت طبیعی است و جنس آن با الیافی که در فرش مدرن ماشینی به کار می رود متفاوت است. هم با دست کشیدن روی فرش و هم بوی آن می توانید متوجه شوید که فرش دستی است یا فرش سنتی ماشینی.
  • اگر پشت فرش را ببینید، نوع گره ها نیز بیانگر نحوه تولید فرش هستند.

در ادامه این نکات نیز می‌تواند در تشخیص فرش دستبافت به شما کمک کند:

دقت به ریشه فرش

ریشه‌ها با شما حرف می‌زنند. یکی از بهترین راه‌های تشخیص فرش دستباف از فرش ماشینی ریشه‌های آن است. حتماً به گوشتان خورده است که فرش دستباف دوامی طولانی دارد و اصلاً یکی از علت‌هایی که باعث باارزش شدن فرش دستباف می‌شود ریشه‌های آن است. در تشخیص فرش دستباف باید توجه کنید که ریشه‌های فرش دستباف و فرش ماشینی با یکدیگر تفاوت دارد. در فرش دستباف، ریشه‌ها به‌صورت عمودی و یکپارچه در بافت فرش قرار می‌گیرند و بافت فرش به‌صورت همگن و یکنواخت است. این روش بافت، در نهایت باعث ایجاد بافتی نرم و انعطاف‌پذیر در فرش دستباف می‌شود. در زمان تهیهٔ فرش جدید حتماً به شکل و شمایل ریشه‌ها نگاهی بیندازید،البته این روزها فرش های ماشینی با ریشه دستبافت بسیار دیده می شود. در نظر گرفته این مورد به تنهایی ملاک تشخیص فرش دستبافت نیست و این ویژگی را باید در کنار سایر عوامل در نظر گرفت. 

 

The root of the handmade carpet

اما در فرش ماشینی، ریشه‌ها به‌صورت افقی و متناوب در بافت قرار می‌گیرند و در نهایت باعث ایجاد بافتی سفت‌وسخت در فرش ماشینی می‌شود. این روش بافت، به دلیل سرعت بالای تولید و کاهش هزینه‌ها، در فرش ماشینی استفاده می‌شود. مادر سایت فرش محتشم کلکسیونی از فرش‌های 1500 شانه را برای شما آلبوم کرده‌ایم که شما با مراجعه به صفحه فرش 1500 شانه می‌توانید با نمونه‌های مختلف این فرش آَشنا شوید.

بنابراین در تشخیص فرش دستباف از فرش ماشینی توجه کنید که این متفاوت بافته شدن ریشه‌ها باعث تفاوت در بافت و کیفیت نهایی فرش دستباف و فرش ماشینی می‌شود. فرق فرش دستباف و ماشینی در ریشه‌های آن است. به بیان کلی در فرش دستباف فونداسیون قالی را که دنبال کنیم به ریشه‌های فرش می‌رسیم و ریشه‌ها از بدنهٔ قالی جدا نیست؛ اما در فرش ماشینی ریشه‌ها به فرش دوخته شده است. تشخیص فرش دستباف و ماشینی کار دشواری نیست تنها مستلزم درست و بادقت نگاه‌کردن و لمس‌کردن فرش است.

پود فرش

هرکسی که با قالی و دنیای قالی‌ها سروکار داشته باشد می‌داند که یکی از راه‌هایی که راز یک قالی را برملا می‌کند پود و یا لبه‌های قالی است. هویت یک قالی را طریق پود قالی بفهمید. یکی از راه‌های تشخیص فرش دستباف از فرش ماشینی این است که لبه‌های فرش را لمس کنید. اگر لبه‌های فرش دچار ناهمواری بود؛ یعنی با دست دوخته شده است و فرش دستباف است.

جنس پود قالی معمولاً از پنبه یا پشم است و در فرش دستباف جنس پود قالی لطیف و بدون گره و پرز است. درحالی‌که در فرش ماشینی، پود قالی گره‌هایی دارد که به دلیل استفاده از مواد نخی ارزان‌تر، پرزهای بیشتری تولید می‌کند.

همچنین، در فرش دستباف، پود قالی بیشتر از همه با ریشه‌های پشمی در ارتباط است، فرش‌بافت نرم و یکنواختی دارد. درحالی‌که در فرش ماشینی، پود قالی بیشترین تعامل با ریشه‌های نخی دارد و بافت فرش سفت و کمی خشک است. زمان خرید فرش حتماً با دست لبه‌های قالی را لمس کنید.

طرح قالی

 

Handwoven carpet design

بدیهی‌ترین راهی که می‌تواند به تشخیص فرش دستباف از فرش ماشینی کمک کند نقشه و طرح فرش است. برای تشخیص فرش دستباف از ماشینی این نکات را مدنظر قرار بدهید،هر چه جزئیات، نقش و نگارها دقیق تر و پیچیده تر باشند، احتمال دستبافت بودن فرش بیشتر است. با نگاه به طرح گلیم فرش ماشینی متوجه خواهید شد که این طرح ماشینی است یا دستی.

فرش دستباف

طرح و نقشهٔ فرش به‌صورت دستی روی کاغذ یا نقشه‌ای که بر روی زمین گذاشته شده است، طراحی می‌شود و زمان بافتن فرش، بافنده باید به‌صورت دستی از روی نقشه و طرح، الگو را پیروی کند در فرایند بافت، از پارچه‌های مخصوص استفاده می‌کنند و از نخ‌های طبیعی چون پنبه، پشم و ابریشم استفاده می‌کنند. در تشخیص فرش دستباف دقت کنید که فرش دستباف الگویی نامنظم و نامتقارن دارد و در بافت آن اشتباهاتی دیده می‌شود.

فرش ماشینی

به‌صورت خودکار و ماشینی تولید می‌شود. طرح و نقشه فرش به رایانه سپرده شده و سپس توسط یک دستگاه اتوماتیک بافت شده است. در فرایند بافت، از الیاف سینتیک چون نایلون و پلی‌استر استفاده می شود. در تشخیص فرش دست‌بافت دقت کنید که الگوی فرش ماشینی بسیار منظم و متقارن است و هیچ اشتباهی در آن دیده نمی شود.

به دلیل استفاده از دستگاه‌های خودکار، فرش ماشینی با سرعت بسیار بالاتری تولید می‌شود و همچنین قابلیت تکرار طرح و نقشه بسیار بالاتر است؛ بنابراین، در تشخیص فرش دستباف باید بدانید که فرش بافته شده به‌صورت دستی با استفاده از نخ‌های طبیعی است درحالی‌که فرش ماشینی به‌صورت خودکار با الیاف سینتیک تولید می‌شود. هزاران طرح از نمونه‌های مرغوب و باکیفیت فرش ماشینی در سایت فرش محتشم قرار داده است که انتخاب را برای شما در زمان خرید فرش جدید آَسان ترمی‌کند. برای مشاهده انواع فرش ماشینی و فرش دستباف در طرح و رنگ‌های مختلف به صفحه‌ی فرش جدید مراجعه فرمایید.

نحوه تشخیص فرش دستباف خوب نیز از طریق لمس‌کردن حاصل می‌شود. لمس‌کردن ریشه‌ها و پود قالی. اگر دوستی دارید که به خریدن فرش دستباف علاقه دارد می‌توانید با اشتراک گذاشتن این متن برای او به آگاهی و درک بیشترش در تشخیص فرش دستباف کمک کنید تا در جای درستی هزینه کند.

لمس فرش

اولین راه برای این که شبیه یک کارشناس حرفه‌ای به تشخیص فرش دستباف بپردازید لمس‌کردن و نگاه‌کردن فرش است. زمان خرید فرش شما نیاز دارید اطلاعاتی برای تشخیص فرش دستباف داشته باشید که ما این اطلاعات را به شما آموزش می‌دهیم. فرش ماشینی به علت این که از رنگ‌های مصنوعی بهره برده است طبیعتاً رنگ‌های اغراق‌شده‌تر و براقیت بیشتری را دارد. این در حالی است که رنگ‌های فرش دستباف تأکید کمتری دارد شفافیت و براقیت کمتری نیز به چشم می‌خورد. روناس، اسپرک، پوست پیاز، نیل موادی هستند که در رنگ‌های فرش دستباف سهیم‌اند.

 

Handmade carpet fibers

یکی دیگر از راه‌های تشخیص فرش دستباف این است که به علت استفاده از الیاف طبیعی در تاروپود آن نرمی و لطافت بیشتری دارد، بافت فرش دستباف نرم و لطیف است. شما با لمس‌کردن می‌توانید این تفاوت را به‌خوبی احساس کنید. فرش دستباف با دست و چشمان خطادار انسان به بار آمده است و طبیعی است که زمان لمس آن ناهمواری احساس کنید و یا در نقشهٔ بافت آن اشتباهاتی را مشاهده کنید یکی از دیگر از راه‌های تشخیص فرش دستباف در تنوع طرح است. فرش‌های ماشینی با یک طرح یکسان در تعداد بالا تولید می‌شوند و این در حالی است که هیچ فرش دستبافی شبیه به دیگری نیست؛ زیرا دست انسان هر طرحی را فقط یک‌بار خلق می‌کند.

زمان خرید فرش جدید باید این نکته را بدانید که در حالت کلی فرش 1200 شانه لطافت بیشتری نسبت به فرش 700 شانه دارد و یک فرش 1500 شانه از یک فرش 1200 شانه لطیف‌تر و نرم‌تر است و علت این مسئله این است که هرچه تراکم فرش بالاتر باشد الیافی که در آن استفاده می‌شود الیافی نازک‌تر و لطیف‌تر است که باعث لطافت فرش می شود. برای مشاهده و مقایسه انواع فرش می‌توانید به صفحه فرش 1200 شانه مراجعه کنید تا با طرح و نقش این مدل از فرش آشنا شوید.

قیمت فرش

 

The price of handmade carpet

فرش دستبافت اصل قیمت بالاتری دارد. چرا که نیاز به مواد اولیه طبیعی، صرف وقت و زمان زیاد و نیروی انسانی متخصص دارد. قیمت پایین فرش ممکن است نشان دهنده تقلبی بودن یا ماشینی بودن فرش دستبافت باشد.

برای اطلاع از قیمت فرش آشپزخانه می توانید به صفحه این کلکسیون در وبسایت فرش محتشم مراجعه کنید.

ما در صفحه مخصوص فرش کلاسیک نمونه‌هایی از این طرح اصیل را برای شما قرار داده‌ایم تا ضمن لذت بصری با انواع فرش کلاسیک آَشنا شوید و برای مشاهده می‌توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

فرش دستباف تقلبی

ممکن است شما هم فرش هایی را دیده باشید که در نگاه اول با فرش دستبافت مو نمی زند! یعنی از لحاظ ظرافت، زیبایی، لطافت و طرح و رنگ کاملا مشابه فرش دستبافت است، فروشنده هم آن را به عنوان فرش دستبافت به شما می فروشد، اما بعد از بررسی متوجه ماشینی بودن آن می شوید!

بله، حق دارید؛ این موضوع بسیار ناراحت کننده است! اما نشانه هایی در فرش وجود دارد که با آگاه شدن از آن می توانید به راحتی تشخیص فرش دستباف از ماشینی را انجام داده و خرید فرش اصیل را تجربه کنید.

فرش های دستبافت تقلبی، بافت یکنواخت و منظمی دارند هم روی فرش و هم پشت فرش. قیمت پایین این فرش ها نسبت به فرش دستبافت اصل پایین تر است. همچنین فرش دستبافت اصل مدارک یا شناسنامه دارد.

با خرید از فروشندگان معتبر می توانید کاملا با خیال راحت خریدتان را انجام دهید و نگران تقلبی بودن فرشتان نباشید.

در صورتی که توانایی خرید فرش دستبافت اصل یا فرش بختیاری را ندارید، فرش محتشم می تواند فرش هایی با طرح بسیار جذاب و ظرافت و زیبایی خیره کننده پیش روی شما بگذارد تا محصولی مشابه فرش دستبافت را در خانه داشته باشید.

نگران نباشید! ما قرار نیست محصول تقلبی و بدون لیبل و شناسنامه به شما عرضه کنیم! خودمان برایتان در کمال صداقت توضیح می دهیم که فرش طرح ابریشم ماشینی چیست، جنس الیاف این فرش ها چیست و چه فرآیندی را طی می کنند تا بافته و تولید شوند. در نهایت نیز شما با دیدن این فرش ها به سختی تشخیص می دهید که این ها بافته های ماشینی هستند. چرا که بسیار شبیه به فرش دستباف بوده و تشخیص ماشینی بودنشان بسیار سخت است.

 

نحوه تشخیص فرش دستباف خوب

  • کیفیت مواد اولیه: فرش دستبافت اصل از پشم یا ابریشم بافته شده و هیچ گونه نخ مصنوعی در تولید آن به کار نرفته است و این یکی از راه های نحوه تشخیص فرش دستباف از ماشینی است.
  • تراکم بافت و گره ها: هرچه تراکم فرش بیشتر باشد، کیفیت آن بهتر است.
  • نقشه و طرح: طرح های اصیل فرش دستبافت شناخته شده هستند و هرچه پیچیدگی ها و ظرافت ها بهتر بافته شده باشند، فرش عشایری دستبافت شما مرغوب تر است.
  • رنگ بندی: فرش های دستبافت خوب، با رنگ های مرغوبی بافته شده اند که پایداری بسیاری داشته و در گذر زمان کمرنگ نمی شوند.
  • پشت فرش: با نگاه کردن به پشت فرش اگر گره های منظم و محکم ببینید و نه بافت های شل و نامنظم، می توانید به کیفیت فرش دستبافتی که میبینید مطمئن شوید.
  • لبه ها و درزهای فرش: فرش دستبافت خوب دارای لبه هایی است که محکم و منظم دوخته شده اند.

با توجه به این موارد و بررسی آنها، می توانید به ارزیابی کیفیت فرشی که قصد خریدش را دارید بپردازید و در نهایت یک انتخاب خوب داشته باشید.

برای دیدن متنوع ترین طرح های دخترانه و پسرانه و لیست قیمت فرش کودک با ما در ارتباط باشید.

 

سخن پایانی

یک فرش جدید روح و جلایی تازه به خانه می‌بخشد. نخ‌های ابریشمی، پنبه‌ای و پشمی از انگشتان یک بافنده به طرح گل و بوتهٔ یک فرش تبدیل می‌شوند و سالیان سال میهمان منزل‌های شما می‌شوند. با استفاده از روشی که گفتم نیز می‌توانید به تشخیص تابلوفرش دستباف از ماشینی بپردازید و آنها را از هم تشخیص بدهید. فرش دستباف ثروت فرهنگی و هنری شناخته می‌شود و طرف‌داران زیادی در داخل کشور و خارج از کشور دارد.

این که فرش‌های دستباف خواهان و دوست داران زیادی دارند باعث شده است که بازار این صنعت با تقلب همراه باشد و خلط شدن و آمیختگی فرش دستباف اصل با تقلبی باعث شده بعضی از افراد از این صنعت سود نابجا ببرند. ما آنچه را که باید درمورد نحوه تشخیص فرش دستباف خوب می‌دانستید گفتیم تا با آگاهی خریدی باب میل و علاقه داشته باشید. ما در فرش محتشم اصالت را ستایش می‌کنیم و به سلیقهٔ دیدگان شما احترام می‌گذاریم.

0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است