جستجو
معرفی انواع فرش خشتی

معرفی انواع فرش خشتی

تاریخ انتشار: 1402/11/08 نویسنده: سید یونس ساداتی

 

فرش خشتی، نمادی از هنر و صنعت است که طی زمان می درخشد. فرش های خشتی با نقش های هندسی و منظم خودف همچون پازلی از تکه های زمان و هنر، نه فقط زمین را می پوشانند، بلکه انگار هر قطعه داستان و روایتی را در دل برای بازگو کردن دارد.

فرش خشتی یادآور فرهنگ و هنر ایرانی است. گاهی ما را به سمت معماری و هنر کاشیکاری می برد و گاهی به سمت نقاشی های زنده از طبیعت و محیط پیرامون. فرش های ماشینی نقش های مختلف و متنوعی دارند که هر کدام طراحی منحصر به فرد خود را دارند. ممکن است برای شما هم سوال باشد که فرش خشتی چیست و یا انواع فرش طرح خشتی کدام است؟

در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد انواع فرش طرح خشتی بیشتر برایتان بگوییم.

 

فرش طرح خشتی چیست؟

 

what- brick-patter- carpet

 

با ما باشید تا انواع فرش طرح خشتی را بیشتر بشناسیم! یکی از انواع طرح فرش ماشینی، طرح خشتی است. این طرح از طبیعت و خشت‌های روی زمین الهام گرفته شده است. از گذشته این نوع سبک طراحی فرش، طرف‌داران خاص خود را داشته است و همچنان به‌عنوان یکی از زیباترین و منحصر به فردترین انواع فرش ایرانی به شمار می‌رود. پیش‌ترها این نوع سبک بیشتر در طرح فرش‌های دستبافت کاربرد داشت؛ اما رفته‌رفته در فرش‌های ماشینی هم دیده شد و مورد استقبال قرار گرفت.  نوع طراحی فرش خشتی به‌صورت الگوهای هندسی تکراری در کنار هم بوده و غالباً شکل هندسی فرش خشتی به‌صورت مربع یا مستطیل است. از کنار هم قرار گرفتن اشکال هندسی در زمینه طرح فرش، یک نقشه یکپارچه شکل می‌گیرد. داخل هر قاب و تکه، می‌تواند با المان‌های مختلف پر شود. این المان‌ها شامل تصاویری از طبیعت، حیوانات، گل‌ها و یا خطوط هندسی می‌توانند باشند.

بعضی از ایرانیان از فرش گرد خشتی برای آشپزخانه یا اتاق خواب استفاده می‌کنند که جلوه خاصی به فضا می‌بخشد.

 

 

فرش خشتی در چه دکوراسیون‌هایی کاربرد دارد؟

  • دکوراسیون کلاسیک
  • دکوراسیون نئوکلاسیک

دکوراسیون کلاسیک - از آنجا که فرش خشتی یک طرح سنتی است، دکوراسیون سبک کلاسیک، همخوانی بیشتری با این فرش دارد. بهتر است فرش خشتی در کنار مبلمان ساده و بدون نقش باشد تا از لحاظ بصری چشم را خسته نکرده و فضا را شلوغ نکند. دیدن انواع فرش خشتی کلاسیک شما را کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

 

دکوراسیون نئوکلاسیک – سبک نئوکلاسیک نزدیکی و قرابت زیادی با سبک مدرن دارد. از آنجا که طرح‌های خشتی بیشتر با دیزاین‌های سنتی هماهنگ می‌شوند، اگر آن را برای چیدمان نئوکلاسیک خودتان می‌خواهید، بهتر است از رنگ‌های روشن استفاده کنید تا هماهنگی بیشتر در فضا ایجاد شود.

 

به طور کلی به دلیل دارا بودن طرح‌های سنتی در فرش خشتی، متخصصین دکوراسیون آن را برای چیدمان مدرن پیشنهاد نمی‌دهند. مگر اینکه از فرش‌های خشتی کهنه‌نما یا وینتیج و یا فرش ماشینی مدرن استفاده کنید.

فرش قرمز خشتی نیز زیبایی خاصی به منزل شما خواهد داد و حسی از گرما و نشاط را به اعضای خانه منتقل خواهد کرد.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های فرش خشتی

اما مهم‌ترین ویژگی‌های انواع فرش طرح خشتی چیست؟

  • قاب‌ها یا تکه‌های اشکال هندسی به صورت منظم کنار هم قرار می‌گیرند.
  • نقش سرو یکی از نشانه‌های اصیل و پرکاربرد در طرح فرش خشتی است.
  • هر طرح در قاب، با تکه مجاور خود متفاوت است.
  • طرح‌هایی چون گل، بته جقه، مرغ، شکارگاه، گلدان و... در هر پازل قرار دارد. (فرش طرح خشتی شکارگاه از همین نمونه است.)
  • در بافت فرش خشتی اصیل، از نگاره تخت جمشید الهام گرفته شده است.

خوب است بدانید اصالت فرش طرح خشتی مشابه فرش ریزماهی است و به همان میزان رد بازار محبوب بوده و طرف‌دار دارد.

 

فرش خشتی چند شانه است؟

انواع فرش طرح خشتی با شانه‌ها و تراکم‌های مختلف بافت می‌شود. فرش خشتی 700 شانه با تراکم های 2100 و یا 2550، فرش خشتی 1200 شانه با تراکم 3600 و همچنین فرش خشتی 1500 شانه با تراکم 4500. (همانند فرش بختیاری یا انواع فرش فانتزی)

انتخاب میزان شانه و تراکم انواع فرش خشتی بستگی به نوع کاربرد و سلیقه شما دارد. اگر منزل شما پاخور بالایی دارد و بیشتر روی فرش می‌نشینید تا مبل، بهتر است فرش 700 شانه انتخاب کنید، اما اگر مبل نشین هستید و کمتر روی فرش می نشینید، فرش های 1200 شانه و 1500 شانه برای شما مناسب تر است.

در کنار فرش‌های خشتی، شما می‌توانید انواع فرش عشایری را در رنگ‌های مختلف ببینید و از محتشم تهیه کنید.

 

خرید بهترین فرش خشتی بازار

 

buy-best-clay-carpet-market

 

برای خرید بهترین فرش خشتی بازار، می‌توانید از راه‌های مختلف اقدام کنید. بسیاری از فروشگاه‌ها در سطح کشور فرش خشتی دارند که می‌توانید تنوع طرح‌ها را از نزدیک ببینید و انتخاب کنید. همچنین فروشگاه‌های آنلاین فرش نیز وجود دارند که می‌توانید طرح‌ها و قیمت‌ها را مقایسه کنید و با خیال راحت خرید کنید.

وب‌سایت محتشم، با داشتن بیش از 1500 طرح و انواع فرش خشتی بیشترین تنوع فرش ماشینی را در ایران داشته و خرید آنلاین از این مجموعه با پشتیبانی قوی همراه بوده و دارای ضمانت پس از فروش است. همچنین کلکسیونی از انواع فرش خشتی جدید و فرش خشتی ترنج دار و بدون ترنج نیز پیش روی شماست که حق انتخابی وسیع به شما می دهد.

طرح فرش کودک، بیشتر در دسته فرش‌های مدرن و فانتزی قرار می‌گیرد و شما برای دیدن طرح‌های دخترانه و پسرانه کودک محتشم می‌توانید کلکسیون کودک محتشم را با تنوعی بیش از 250 طرح مختلف ببینید.

 

قیمت فرش خشتی در سال 1402

قیمت فرش خشتی معمولاً ثابت نبوده و متغیر است. قیمت فرش خشتی بستگی به عوامل مختلف از جمله قیمت الیاف و مواد اولیه و همچنین عواملی چون نوع برند، دستگاهی که با آن فرش بافته می‌شود و میزان شانه و تراکم متفاوت است. همچنین قیمت فرش خشتی بستگی به ابعاد انتخابی شما نیز دارد.

بهتر است قبل از هر چیز، نوع الیاف مدنظرتان را مشخص کنید، ابعاد منزلتان را اندازه‌گیری کرده و مشخص کنید که فرش 12 متری خشتی برای خانه شما بهتر است یا 9 متری؟ سپس تصمیم بگیرید که فرش خشتی با چه شانه و تراکمی می خواهید. بعد از روشن شدن تمام این موارد، با پشتیبانی فرش محتشم تماس بگیرید یا به صورت آنلاین با ما مرتبط شوید تا قیمت نهایی را به شما اعلام کنیم.

برای خرید فرش می‌توانید انواع فرش طرح خشتی را در وب‌سایت رسمی فرش محتشم ببینید و با توجه به رنگ دکوراسیون منزلتان، فرش خشتی دلخواهتان را انتخاب کنید.

 

نتیجه‌گیری:

طرح فرش خشتی یک از اصیل‌ترین و زیباترین سبک‌های فرش در ایران است. اگر به دنبال طرحی منحصر به فرد هستید که در دل هر یک از قاب‌های خود داستان و رمز و رازی داشته باشد، فرش خشتی بهترین انتخاب برای شماست. با وجود اینکه فرش طرح خشتی، سبکی کلاسیک و سنتی دارد، اما می‌توان آن را با دکوراسیون‌های مدرن نیز هماهنگ کرد. اما این کار باید با نهایت سلیقه و دقت انجام شود تا هارمونی لازم در فضا به وجود بیاید.

 

مقالات مرتبط

5 رنگ فرش که هیچوقت از مد نمی افتد!
فرش به عنوان یک عنصر جدانشدنی از دکوراسیون های ایر...
ابعاد فرش های مختلف چقدر است؟
در این مطلب سعی کردیم به شکل کامل در مورد ابعاد فر...
فرش اشپزخانه چی بخرم؟ بهترین فرش مناسب آشپزخانه
آشپزخانه محیطی با اهمیت بالا برای بانوان است به هم...
انواع گلیم فرش آشپزخانه
اگر تصمیم خرید فرش آشپزخانه دارید و نمیدانید کدام ...
بهترین برند فرش ماشینی
بهترین برند فرش ماشینی در ایران باید بتواند فرش با...
بهترین رنگ فرش برای مبل کرم
بهترین رنگ فرش برای مبل کرم میتواند رنگ های متفاوت...
بهترین فرش اتاق کودک
انتخاب بهترین فرش اتاق کودک همیشه دارای سختی های ز...
نکات کلیدی خرید فرش ماشینی
هنگام خرید فرش ماشینی باید به نکات زیادی توجه کنید...
مزایای خرید اینترنتی فرش
مزایای خرید اینترنتی انقدر زیاد است که در چند دقیق...
قبل از خرید فرش 1500 شانه باید این موارد را بدانید!
فرش 1500 شانه در دسته بندی فرش های لاکچری بازار قر...

سوالات متداول


بستگی به نوع کاربرد شما در منزل دارد. اگر برای نشستن از فرش استفاده می‌کنید فرش 700 شانه به دلیل نرمی برایتان بهتر است و اگر بیشتر روی مبلمان می نشینید بهتر است فرش 1500 شانه تهیه کنید.

بله هر چقدر شانه و تراکم بیشتر باشد، فرش ریزبافت‌تر و ظریف‌تر است.

بله شما می‌توانید انواع فرش خشتی را با تنوعی از رنگ در محتشم ببینید و انتخاب کنید.
0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است