جستجو
فرش گل برجسته بهتر است یا ساده؟

فرش گل برجسته بهتر است یا ساده؟

تاریخ انتشار: 1402/11/17 نویسنده: سید یونس ساداتی

سال‌هاست در خانه‌های ما فرش‌ها جلوه‌گری خاصی می‌کنند و در دل هر تار و پودشان، داستانی از هنر، فرهنگ و زیبایی نهفته است. در دنیای پر رمز و راز فرش‌ها و در آسمان پر عظمتشان، دو ستاره جلوه‌گری خاصی دارند: فرش گل برجسته و فرش ساده. 

اما چه چیزی باعث شده که این دو فرش با ویژگی‌های متضاد و مختلفی که دارند، تا این اندازه پر طرف‌دار و محبوب باشند؟ چه رمز و رازی در دل هر گره از این فرش‌ها وجود دارد که طی این سال‌ها همچنان علاقه‌مندان خاص خود را داشته و در بازار پر زرق و برق فرش، هنوز هم چشم نوازند و پر طرف‌دار؟

کدام بهتر است: فرش گل برجسته یا ساده؟

در ادامه به دنیای این دو نوع فرش سفر می‌کنیم تا در موردشان بیشتر بدانیم. با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه فرش‌هایی که تنها کف خانه‌های ما را می‌پوشانند، احساسات و عواطف ما را نیز درگیر می‌کنند و به ما حسی از آرامش می‌بخشند.

 

معرفی فرش گل برجسته

فرش گلبرجسته در زمان قاجار به صورت دستبافت تولید می‌شد و به دلیل زیبایی و خاص بودنش، بسیار برای شاه، درباریان و مهمانان جذاب بود. با پیشرفت تکنولوژی و ظهور ماشین‌آلات بافندگی، فرش ماشینی گلبرجسته نیز تولید شد.

در این نوع فرش، بعضی از گل‌ها و نقوش، بالای سطح فرش قرار می‌گیرند. گاه جنس نخ قسمت‌های برجسته از جنس نخ زمینه فرش است و گاهی نیز قسمت برجسته فرش، با انواع نخ‌های براق تولید می‌شود. این ناهمواری در سطح فرش، بسیار جلوه خاص و زیبایی دارد که در نگاه اول، چشم هر بیننده‌ای را خیره خواهد کرد.

 

مزایا و معایب فرش گل برجسته

هر سبک فرشی در کنار زیبایی‌ها و نکات مثبتی که دارد، می‌تواند معایبی هم داشته باشد. در نهایت هر خریدار می‌تواند با توجه به سلیقه و علایقش، فرش با سبک دلخواهش را انتخاب کند. در اینجا بعضی از مزایا و معایب فرش گلبرجسته را با هم می‌خوانیم:

  • هر چقدر شانه و تراکم فرش بیشتر باشد، فرش ریزبافت‌تر و ظریف‌تر بوده و بیشتر به تابلو فرش شبیه است. فرش 1500 شانه گلبرجسته را در دسته فرش‌های لوکس به حساب می‌آورند چرا که بسیار ظریف و زیبا بوده و طرح‌ها را با جزئیات به تصویر می‌کشد.

  • فرش‌های ماشینی گل برجسته، به دلیل داشتن برجستگی، مقاومت پایینی در برابر رفت و آمد دارند و در اثر پاخوردن مداوم، این برجستگی ها آسیب می‌بینند؛ بنابراین این سبک فرش برای محیط‌های شلوغ مناسب نیستند.

  • هنگام تمیز کردن و جارو زدن فرش‌های گلبرجسته، باید خوب دقت کنید تا ذرات آلودگی از میان گره و تار و پود فرش بیرون بیاید. گاهی ذرات بین ناهمواری‌های سطح فرش گیر می‌کنند که لازم است با دقت جارو بزنید تا از تمیز شدن فرش اطمینان پیدا کنیم.

  • بعضی از کارخانه‌ها، برای تولید تابلوفرش نیز از سبک گلبرجسته استفاده می‌کنند. این‌گونه تابلوها بسیار نفیس و زیبا بوده و ظرافت بی‌نظیری دارد.

  • برای بافت فرش گلبرجسته از نخ‌های مرغوب استفاده می‌شود و به همین دلیل کیفیت این فرش‌ها بسیار زیاد است.

  • تنوع در طرح و رنگ‌بندی فرش‌های گلبرجسته بسیار زیاد است؛ بنابراین دست شما برای انتخاب باز بوده و می‌توانید با توجه به رنگ دکوراسیون و نوع سلیقه‌تان، فرش دلخواه خود را انتخاب کنید.

 

مزایا و معایب فرش گل برجسته

 

معرفی فرش ساده

فرش‌های ساده، فرش‌هایی هستند مشابه تمام فرش‌های معمولی و غیربرجسته که از قدیم در هر خانه‌ای استفاده می‌شده است. کاربرد فرش‌های ساده با گلبرجسته با هم متفاوت هستند. فرش‌های ساده برای تمامی فضاها و خانه‌ها مناسب است و می‌توان برای بیشتر فضاها استفاده کرد. هال، راهرو، پذیرایی، اتاق نشیمن و یا اتاق خواب.

ماندگاری و استحکام فرش‌های ساده که با نخ اکریلیک بافته شده‌اند نیز بسیار زیاد است. دقت داشته باشید که نوع استفاده از فرش‌های ساده با گل برجسته متفاوت است، نوع استفاده بستگی به سلیقه شما و همچنین فضایی که می خواهید استفاده کنید دارد. فرش ریزماهی کاشان نیز یکی از انواع فرش ساده پر طرفدار در بازار است.

 

مزایا و معایب فرش ساده

فرش های ساده، نوع کاربری متفاوتی با فرش گلبرجسته دارند. موارد استفاده فرش ساده عمومی تر بوده و برای انواع فضاها مناسب است.

اما مزایا و معایب فرش ساده چیست؟

  • نگهداری راحت تر نسبت به فرش گلبرجسته: فرش های ساده به دلیل نداشتن نقش های برجسته، به راحتی جارو می شوند و آلودگی و گرد و خاک کمتری در میان گره و تار و پود باقی می ماند.

  • تنوع طرح و رنگ: فرش های ساده با انواع شانه و تراکم تولید می شوند؛ از 700 شانه گرفته تا 1500 شانه. این ویژگی دست شما را در انتخاب باز می گذارد تا با توجه به نوع سلیقه و همچنین بودجه خود، فرش دلخواهتان را انتخاب کنید.

  • قابلیت هماهنگی با تمامی فضاها در خانه: بخش هایی از خانه مثل راهرو، اتاق پذیرایی، نشیمن، اتاق خواب و حتی اتاق کودک را می توانید با فرش ساده مفروش کنید.

 

فرش گل برجسته رنگ روشن

فرش گل برجسته یا ساده، رنگ های مختلفی دارد و شما می توانید با توجه به رنگ چیدمانتان در دکوراسیون، فرش دلخواهتان را انتخاب کنید. این روزها فرش گل برجسته رنگ روشن طرفداران زیادی دارد. رنگ هایی چون فرش گلبرجسته کرم، فرش گلبرجسته طوسی و انواع فرش جدید طوسی، فرش گلبرجسته صورتی و فرش گلبرجسته فیلی. برای داشتن فرش گلبرجسته جدید می توانید به وب سایت رسمی فرش محتشم مراجعه کنید و تنوعی از طرح و نقش را در آنجا ببینید.

 

فرش گل برجسته بخریم؟

پاسخ به این سؤال بسیار نسبی است! یعنی خرید فرش گل برجسته یا ساده کاملاً بستگی به نوع استفاده، سلیقه، سبک دکوراسیون منزل و میزان بودجه شما دارد.

اگر فضای منزلتان لوکس و خاص است و برای اتاق پذیرایی قصد تهیه فرش دارید، فرش‌های گل برجسته برایتان مناسب‌تر است، چرا که این فرش‌ها بسیار ریزبافت و ظریف بوده و حسی از اصالت، شکوه و تجمل را به خانه می‌بخشد.

اگر عاشق زیبایی و چشم نوازی یک فرش هستید و زحمت تمیز کردن و مراقبت فرش گلبرجسته را به جان می‌خرید، پس می‌توانید با خیال راحت فرش گل برجسته تهیه کنید!

 

فرش گل برجسته از کجا بخریم

 

فرش گل برجسته یا ساده از کجا بخریم؟

از گذشته کاشان مرکز تولید انواع فرش دستبافت و ماشینی بوده است و مردم از سراسر کشور برای تهیه فرش مرغوب و با کیفیت به این شهر مراجعه می‌کرده‌اند. اما ممکن است سفر به کاشان و طی مسافت برای همه آسان نباشد، شما می‌توانید برای خرید بهترین فرش گل برجسته یا ساده به نزدیک‌ترین شعبه یا نمایندگی فرش محتشم مراجعه کنید و یا به صورت آنلاین ثبت سفارش کنید. 

فرش محتشم با داشتن بیش از 200 طرح فرش گلبرجسته، با انواع رنگ، دست شما را برای انتخاب فرش دلخواهتان کاملا باز گذاشته است تا بتوانید با خیالی راحت خریدی لذتبخش و بی دغدغه داشته باشید. همچنین با خرید مستقیم فرش از کارخانه کاشان امکان خرید اقساطی فرش گلبرجسته نیز برای شما فراهم است.

 

نتیجه‌گیری

همان‌طور که اشاره کردیم، فرش‌های کلاسیک دو دسته‌بندی اصلی دارند: فرش ساده و فرش گلبرجسته. حتماً تا به اینجا تفاوت فرش گل برجسته با ساده را متوجه شده‌اید و می‌دانید آیا فرش گل برجسته خوب هست؟

فرش‌های گلبرجسته تراکم بالایی دارند و معمولاً با شانه‌های 1000، 1200 و 1500 تولید می‌شوند. ظرافت این فرش‌ها نیز به دلیل تراکم بالا زیاد است و به همین دلیل برای محیط‌های پر رفت و آمد و شلوغ مناسب نیستند. در مقابل برای فضاهای کم رفت و آمد مثل اتاق پذیرایی بسیار عالی هستند.

اما فرش‌های ساده کاربری بیشتری دارند و برای تمامی فضاها در خانه می‌توانید از این فرش‌ها استفاده کنید. به‌خصوص اگر بیشتر از فرش برای نشستن استفاده می‌کنید و اهل مبل نشینی نیستید، فرش‌های ساده با شانه پایین برای شما بسیار مناسب هستند. برای اطلاع از قیمت انواع فرش ماشینی و همچنین قیمت فرش سنتی وب‌سایت فرش محتشم را ببینید.

مقالات مرتبط

5 رنگ فرش که هیچوقت از مد نمی افتد!
فرش به عنوان یک عنصر جدانشدنی از دکوراسیون های ایر...
ابعاد فرش های مختلف چقدر است؟
در این مطلب سعی کردیم به شکل کامل در مورد ابعاد فر...
فرش اشپزخانه چی بخرم؟ بهترین فرش مناسب آشپزخانه
آشپزخانه محیطی با اهمیت بالا برای بانوان است به هم...
انواع گلیم فرش آشپزخانه
اگر تصمیم خرید فرش آشپزخانه دارید و نمیدانید کدام ...
بهترین برند فرش ماشینی
بهترین برند فرش ماشینی در ایران باید بتواند فرش با...
بهترین رنگ فرش برای مبل کرم
بهترین رنگ فرش برای مبل کرم میتواند رنگ های متفاوت...
بهترین فرش اتاق کودک
انتخاب بهترین فرش اتاق کودک همیشه دارای سختی های ز...
نکات کلیدی خرید فرش ماشینی
هنگام خرید فرش ماشینی باید به نکات زیادی توجه کنید...
مزایای خرید اینترنتی فرش
مزایای خرید اینترنتی انقدر زیاد است که در چند دقیق...
قبل از خرید فرش 1500 شانه باید این موارد را بدانید!
فرش 1500 شانه در دسته بندی فرش های لاکچری بازار قر...

سوالات متداول


به دلیل زیبایی، ظرافت و نوع طراحی منحصر به فردی که فرش‌های گلبرجسته دارند.

تفاوت اصلی و مهم این دو نوع فرش در این است که با کشیدن دست روی فرش ساده، شما هیچ برجستگی را احساس نخواهید کرد و هیچگونه تورفتگی وجود ندارد. اما با دست کشیدن یا حتی نگاه به فرش گلبرجسته، متوجه خواهید شد ارتفاع نخ خاب در تمامی سطح فرش یکسان نیست و ناهمواری وجود دارد. این برجستگی ها باعث زیبایی و چشم نوازی فرش می‌شوند.

بهترین نوع نخ برای هایبالک یا برجستگی های فرش، اکرولیک است.
0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است