جستجو
راهنمای خرید فرش وینتیج

راهنمای خرید فرش وینتیج

تاریخ انتشار: 1403/02/04 نویسنده: سید یونس ساداتی

امروزه فرش وینتیج به دلیل سبک خاصی که در میان انواع فرش ماشینی دارد، طرفداران زیادی پیدا کرده است. فرش وینتیج مدلی از فرش ماشینی است که به شکل فرش‌های قدیمی و کهنه نما طراحی شده است و به همین دلیل است که به فرش کهنه نما نیز معروف است. این سبک، از فرش‌های عتیقهٔ دستبافت قدیمی الهام گرفته است. کلمهٔ وینتیج در زبان فارسی به معنای قدیمی و کهنه بودن است و به هر وسیله‌ای که قدیمی و کهنه باشد وینتیج می‌گویند. شاید تاکنون شما فرش وینتیج را از نزدیک ندیده باشید و منظور ما را از تعریف این فرش متوجه نشده باشید، منظور ما از سبک وینتیج فرش‌های است که دارای ظاهری بسیار قدیمی و کهنه هستند و حتی در بعضی از موارد رنگ‌پریدگی هم دارند که این جزوی از طرح فرش به‌حساب می‌آید. در اصل فرش پتینه یا وینتیج با طراحی خلاقانه به این شکل درمی‌آیند؛ اما این محصولات دارای بهترین کیفیت و بالاترین مقاومت هستند و اغلب از دوام بالایی برخوردار هستند.

 

فرش وینتیج

با گران‌تر شدن فرش‌های دستبافت امروزه بازار فرش ماشینی به بازاری بسیار فعال و پرتقاضا تبدیل شده است. شرکت‌های مختلف تولیدکننده فرش ماشینی برای حفظ و نگهداری این بازار مجبور هستند هموار از طرح‌ها و فرش‌های جدید رونمایی کنند تا برای مخاطب خود تکراری نشود. از همین رو رقابت تنگاتنگی در صنعت فرش ماشینی ایران به وجود آمده است.

شرکت فرش محتشم یکی از برترین تولیدکنندگان فرش ماشینی در ایران است که توانسته در بازارهای خارجی نیز فعالیت‌های بسیار خوبی داشته باشد. این مجموعه برای اینکه بتواند فرش‌های جدیدی را وارد بازار کند از پیشرفته‌ترین دستگاه بافت فرش کمک گرفته است. فرش کلاریس این کارخانه در ایران و خارج از کشور دارای طرفداران زیادی است. فرش وینتیج هم با استفاده از دستگاه کلاریس تولید می‌شود و همین باعث شده که این فرش جذابیت دوچندان پیدا کند.

 

Vintage carpet

در سال‌های گذشته وجود شبکه‌های مجازی مختلف باعث شد که مردم نسبت به دکوراسیون‌های مختلف آگاهی بیشتری پیدا کن و به دکوراسیون خاص و مدرن علاقه بیشتری پیدا کنند. کارخانه فرش کاشان نیز برای برطرف‌کردن نیازهای مردم دست به تولید فرش‌های مدرن و به‌روز زد تا با ارائه سبک‌های جدید و رنگ‌بندی‌های مختلف بتواند بازار فرش ماشینی متحول کند. این موضوع باعث شد در کنار فرش مدرن، فرش وینتیج نیز موردپسند مشتریان قرار بگیرد و طرفداران زیادی پیدا کند.

استفاده از رنگ‌های طوسی، نقره‌ای و ذغالی جلوه زیبا و خیلی خاصی به فرش وینتیج می‌دهد و معمولاً هم بیشتر از این رنگ‌ها برای تولید فرش وینتیج استفاده می‌شود. فرش پتینه از نظر جلوه و ظاهر تفاوت بسیار زیادی با فرش کلاسیک و فرش اصیل ایرانی دارد و همین موضوع باعث شده که این فرش بسیار خاص به نظر بیاید.

برای طراحی این فرش گاهی اوقات از نقشه‌های اصیل ایرانی استفاده می‌شود؛ اما کهنه‌نما بودن آن و تغییراتی که در رنگ فرش به وجود می‌آید، فرش را خیلی متفاوت می‌کند. در بعضی از فرش‌ها نیز از سبک‌های فرش فانتزی و مدرن نیز استفاده می‌شود. در ادامه به جذاب‌ترین طرح‌های فرش وینتیج بازار خواهیم پرداخت.

 

فرش پتینه چیست؟

فرش پتینه نوعی فرش ماشینی است که با ظاهری کهنه و عتیقه بافته می‌شود. این نوع فرش‌ها از ایده فرش‌های قدیمی که هر چه کهنه‌تر باشند ارزششان بیشتر است، الهام گرفته شده‌اند. فرش طرح سنتی پتینه به‌دلیل ظاهر خاص و نوستالژیکی که دارد، به یکی از پرفروش‌ترین طرح‌های فرش تبدیل شده است.

در این راهنمای خرید فرش وینتیج، ابتدا به بررسی تفاوت آن با فرش پتینه می‌اندازیم. نقش و نگار فرش وینتج یا فرش کهنه نما، تا حد زیادی واضح و مشخص است. این فرش‌ها معمولا طرح‌های سنتی و اصیل را با رنگ‌های کهنه شده و بافتی پرزدار به نمایش می‌گذارند. از این فرش برای آشپزخانه، اتاق خواب و پذیرایی می‌توان استفاده کرد. برخلاف فرش وینتج، طرح فرش پتینه به‌دلیل کهنگی و ساییدگی ظاهری، مبهم‌تر و نامشخص‌تر به نظر می‌رسد؛ گویی نقوش فرش در گذر زمان محو شده‌اند و ظاهری آنتیک به خود گرفته‌اند.

فرش ماشینی کهنه نما طرح 100623 کرم 1000 شانه

7,830,000 تومانمشاهده محصول

تاریخچه فرش وینتیج

از گذشته تا کنون فرش دستبافت در ایران جزو باارزش‌ترین کالاهای صنایع‌دستی به‌حساب می‌آمده. درگذشته برای اینکه ارزش فرش دستبافت را زیادتر کنند آن را در کوچه خیابان پهن می‌کردند تا فرش پا بخورد و حالت کهنه‌نما به خودش بگیرد. این روش اصالت و قدمت فرش را افزایش می‌دهد و بر ارزش آن می‌افزاید. همچنین در آن زمان فرش‌های کهنه‌نما طرف‌داران بیشتری داشته است.

 

انواع فرش وینتیج

Types of vintage carpets

فرش‌های وینتیج، در دسته‌بندی‌های مختلفی ارائه می‌شوند و هر کدام ویژگی‌ها و جذابیت‌های خاص خود را دارند. شناخت این تنوع به شما کمک می‌کند تا انتخابی متناسب با سلیقه و نیاز خود داشته باشید. از نظر طرح، این فرش‌ها در طرح‌های مختلفی همچون فرش ورساچه کاشان، ترک، بلژیکی و... وجود دارند.

از نظر شانه و تراکم، فرش‌های وینتیج با تراکم‌های مختلف بافته می‌شوند تا پاسخگوی سلیقه و نیازهای مختلف مشتریان باشند؛ به‌عنوان مثال اگر به‌دنبال یک فرش یا پاخور و نشیمن خوب هستید، فرش وینتیج 500 و 700 شانه برای شما مناسب است؛ اما اگر به‌دنبال جزئیات فراوان و یک فرش ظریف هستید، بهتر است به سراغ فرش ماشینی 1500 شانه یا 1200 شانه بروید. از نظر بافت، فرش‌های وینتیج به دو دسته تقسیم می‌شوند:

فرش وینتیج دستباف

خود فرش دستباف وینتیج نیز دو نوع است. یک سری فرش‌ها قدیمی هستند و در گذر زمان کهنه و فرسوده شده‌اند. این فرش‌ها در کارخانه‌های فرش‌بافی با ظرافت و مهارت مرمت و احیا می‌شوند و دوباره قابل استفاده می‌شوند. نوع دیگر آن فرش مدرن جدید است. این فرش‌ها به تازگی تولید شده‌اند اما نقشه آن‌ها به گونه‌ای است که مانند فرش‌های قدیمی به نظر می‌آید.

فرش ماشینی کهنه نما طرح 100624 زرشکی 1000 شانه

7,830,000 تومانمشاهده محصول

فرش وینتیج ماشینی

 فرش‌های وینتیج ماشینی با الهام از طرح و نقش فرش‌های قدیمی و با استفاده از دستگاه‌های بافندگی مدرن تولید می‌شوند. قیمت اینترنتی فرش ماشینی در مقایسه با فرش‌های وینتیج دستباف، مناسب‌تر بوده و برای طیف وسیع‌تری از افراد قابل دسترس است.

 

مزایای استفاده از فرش وینتیج

Advantages of using vintage carpets

  • زیبایی منحصربه‌فرد
  • تلفیقی از اصالت و مدرنیته
  • قابلیت همخوانی با دکوراسیون‌های مختلف
  • قیمت مناسب‌تر نسبت به فرش دستبافت

 

فرش وینتیج در دکوراسیون خانه

بسیاری از افراد برای اینکه یک دکوراسیون داخلی زیبا و خاص داشته باشند از فرش وینتیج استفاده می‌کنند. در اصل فرش وینتیج در دسته‌بندی فرش مدرن و فرش جدید ایرانی قرار دارد و طراحان این مدل از فرش ماشینی سعی دارند با تولید این‌گونه از فرش‌ها جای خالی هنرهای اصیل ایرانی در خانه‌های مدرن امروزی پر کنند. فرش کهنه‌نما قدمت و گذشته تاریخی فرش‌های ایرانی را در ذهن افراد مختلف تداعی می‌کند.

فرش وینتیج بهترین گزینه برای کسانی است که می‌خواهند در کنار دکوراسیون مدرن خود فضای کلاسیکی هم داشته باشند و همچنین کسانی که به فرش‌های قدیمی علاقه‌مند هستند و برای نقشه‌های سنتی و قدیمی ارزش قائل هستند می‌توانند از فرش وینتیج استفاده کنند.

 

قیمت فرش وینتیج

Vintage carpet price

عوامل و پارامترهای مختلفی وجود دارد که بر قیمت فرش وینتیج تأثیر می‌گذارد. پارامترهای مانند شانه و تراکم، جنس نخ و الیاف و سایز. در نتیجه این محصولات نسبت به دیگر فرش‌های ماشینی تفاوت قیمت آن‌چنانی ندارد.

فرش وینتیج را می‌توان جزو محصولات مدرن جدید در صنعت فرش ماشینی داست که در مدت کوتاه توانست طرفداران زیادی را به خودش اختصاص دهد البته که روی نقشه‌های فرش وینتیج چند سالی است که کار انجام می‌شود؛ اما در سال 1401 ما تنوع بیشتری را در این نوع از فرش ماشینی مشاهده می‌کنیم که همین باعث شده فروش فرش کهنه نما خیلی زیاد شود.

 

مزیت‌های فرش وینتیج نسبت به فرش کهنه قدیمی

فرش وینتیج و کهنه‌نما از دوام بالایی برخوردار است و شما می‌توانید از آن سالیان سال استفاده کنید. همچنین فرش وینتیج نسبت به فرش‌های قدیمی از قیمت بسیاری مناسب‌تری برخوردار است و این به‌خاطر کمیاب بودن عتیقه بودن فرش‌های قدیمی است و افرادی زیادی نیستند که توانایی خرید چنین فرش‌هایی را داشته باشند به همین دلیل است که خرید فرش ماشینی کهنه ما بهترین گزینه برای این افراد است.

فرش‌های قدیمی به دلیل استفاده از پشم در آن دوام کمتری دارند و حشرات تأثیر زیادی روی این محصولات می‌گذارند. اغلب اوقات فرش‌های دستبافتی که در معرض رطوبت قرار گرفته‌اند دچار پوسیدگی شده‌اند.

 

فرش ماشینی کهنه نما طرح 900476 تمام رنگ 1000 شانه

7,830,000 تومانمشاهده محصول

فرش پرطرفدار!

بیشتر کسانی که تصمیم به خرید فرش ماشینی میگیرند به دنبال تنوع و محصولات خاصی هستند که بتواند زیبایی خانه خودشان را افزایش دهد. استقبال بسیار زیاد از این نوع فرش ماشینی باعث شده که ما شاهد طرح‌های مختلف فرش وینتیج در بازار باشیم. البته که افراد زیادی هستند که می‌گویند اصالت فرش کاشان و نقشه کاشان بیشتر در محصولات ترنج دار نمایان است؛ اما فرش وینتیج توانسته نظر مشتریان مختلف را به خودش جذب کند.

 

پرفروش‌ترین فرش‌های ماشینی از نظر شانه و تراکم

در بازار فرش‌های ماشینی، تنوع زیادی از نظر شانه و تراکم وجود دارد. فرش‌ها از 500 شانه تا 1500 شانه و با تراکم‌های مختلف عرضه می‌شوند. بااین‌حال، در بین خریداران خانگی، سه دسته فرش محبوبیت بیشتری دارند؛ 700، 1000 و 1200 شانه. بهترین فرش ماشینی 1200 شانه، 1000 شانه و 700 شانه را می‌توانید در سایت ما مشاهده کنید.

فرش ماشینی کهنه نما طرح 100603 طلایی 1000 شانه

7,830,000 تومانمشاهده محصول

 

رنگ بندی فرش وینتیج

در بافت فرش وینتیج بیشتر از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود البته که رنگ طلایی و قرمز هم در بافت این فرش مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ ولی بیشتر اوقات ما شاهد تم رنگی طوسی در فرش کهنه نما هستیم. برای اینکه فرش وینتیج ظاهر کهنگی خود را از دست ندهد اغلب از تعداد رنگ کمی در بافت فرش استفاده می‌شود؛ اما فرش محتشم برای تولید فرش وینتیج از 22 رنگ مختلف استفاده می‌کنند که در بازار فرش شما مشابه آن را نمی‌توانید پیدا کنید.

فرش وینتیج طوسی

Vintage gray carpet

در دنیای رنگ‌های متنوع فرش‌های ماشینی، مدل فرش طوسی به‌تازگی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. استفاده از رنگ‌های خنثی مانند طوسی در کنار رنگ‌های سرد و گرم در دکوراسیون‌های مدرن، هارمونی و زیبایی خاصی ایجاد می‌کند. به همین دلیل، طراحان داخلی به افراد علاقه‌مند به دکوراسیون مدرن، استفاده از فرش وینتیج یا کهنه‌نما در رنگ طوسی را توصیه می‌کنند. این انتخاب، اصالت و زیبایی نقش و نگار فرش‌های کلاسیک را به خانه شما می‌آورد و در عین حال، فضایی مدرن و امروزی خلق می‌کند.

 

جنس فرش وینتیج

فرش‌های وینتیج، چه دستباف و چه ماشینی، از الیاف مختلفی بافته می‌شوند؛ اما به‌طور کلی، از دو نوع الیاف پلی استر و اکریلیک در بافت این فرش‌ها استفاده می‌شود. استفاده از این الیاف در فرش، باعث افزایش مقاومت فرش کهنه نمادر برابر آسیب دیدگی و دوام بیشتر آن خواهد شد.

فرش ماشینی کهنه نما طرح 100625 لاکی 1000 شانه

7,830,000 تومانمشاهده محصول

 

روش نگهداری از فرش وینتیج

فرش‌های وینتیج مانند هر فرش دیگری، برای حفظ زیبایی و اصالتشان به مراقبت و نگهداری نیاز دارند. یکی از نکات کلیدی برای مراقبت از این فرش‌ها، نظافت آن است. به‌طور مرتب فرش را با جاروبرقی تمیز کنید تا گرد وغبار آن از بین برود. برای لکه‌ها و ریختن مایعات نیز، فوراً اقدام به تمیزکردن کنید. مورد بعدی، محافظت از فرش است. از قراردادن اشیاء تیز و سنگین روی فرش خودداری کنید. در مورد نگهداری این فرش‌ها یا حتی فرش ورساچه کاشان و انواع دیگر قالی‌ها در انبار نیز، اگر قصد دارید آن را برای مدت طولانی نگه‌داری کنید، حتماً به خشک و خنک بودن محیط توجه کنید.

 

نتیجه گیری

فرش وینتیج جزو جذاب‌ترین محصولات ماشینی در دنیا به‌حساب می‌آید که امروزه در ایران و خارج از کشور طرفداران زیادی پیدا کرده است. ترکیب سنت و مدرنیته باعث شده این محصول نسبت به دیگر فرش‌های ماشینی متفاوت باشد. برای خرید فرش وینتیج می‌توانید به سایت فرش محتشم مراجعه کنید و از خرید اینترنتی آسان لذت ببرید. این مجموعه فرش شما را به‌صورت رایگان تا درب منزل ارسال می‌کند و همچنین شما می‌توانید از 1300 طرح مختلف محصول موردنظر خود را خریداری کنید. فرش وینتیج بهترین گزینه برای خاص‌پسندان است.

فرش محتشم، آفرینش در تاروپود ماست ...

0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است