جستجو
6 روش ساده و سریع  از بین بردن لکه چای روی فرش

6 روش ساده و سریع از بین بردن لکه چای روی فرش

تاریخ انتشار: 1398/12/20 نویسنده: سید یونس ساداتی

نحوه پاک کردن لکه قدیمی چای از روی فرش

تصور کنید فرش یا گلیم فرش نویی را خریده‌اید و با میل و اشتیاق در خانه جدیدتان پهن کرده‌اید که ناگهان استکان چای روی فرش واژگون می‌شود! لحظه بدی است، اما نگران نباشید، لکه های چای چه جدید باشند و چه قدیمی به‌راحتی از روی فرش پاک می‌شوند. پاک کردن لکه چای از روی فرش، با اطلاع از چند راهکار ساده و بدون دردسر رفع می‌شود.

قبل از هر چیز مطمئن شوید که نخ و الیاف فرش شما با پاک کردن لکه به روش خانگی از بین نرود.  اگر روش شست‌وشوی فرش روی لیبل پشت آن درج شده است، می‌توانید از آن کمک بگیرید، در غیر این صورت با مواد پاک‌کننده ملایم می‌توانید لکه را از بین ببرید.

عمومی‌ترین روش از بین بردن لکه چایی روی فرش این است که محلولی شامل مایع ظرف‌شویی، آب گرم و یک قاشق سرکه را مخلوط کرده و با استفاده از یک پارچه روی محل لکه بمالید. سپس با یک دستمال مرطوب ناحیه را پاک کنید و اجازه دهید خشک شود.

پاک کردن لکه از روی فرش لاکی رنگ راحت‌تر است چرا که تیرگی فرش آلودگی‌ها را می‌پوشاند.

 

پاک کردن لکه چای از روی فرش دستباف

از آنجا که فرش‌های دستبافت ارزش بسیاری دارند، بنابراین مهم است که به‌محض لکه شدن، به‌سرعت لکه روی فرش را رفع کنید. به‌خصوص اگر فرش طوسی روشن باشد.

  • اولین اقدام برای از بین بردن لکه چای روی فرش این است که پس از لکه شدن فرش دستبافت بلافاصله با یک دستمال خشک چای یا هر لکه دیگر را از میان گره و تار و پور فرش پاک کنید.
  • محلولی از آب و سرکه را تهیه کرده و آن را با کمک یک دستمال نرم روی محل بمالید.
  • سپس با یک دستمال مرطوب محلول را از روی فرش پاک کنید.
  • حالا اجازه دهید که فرش خشک شود.

 

از بین بردن لکه چای روی فرش ماشینی

روش از بین بردن لکه چای روی فرش مشابه فرش دستبافت و فرش های مدرن است. با محلولی شامل آب، سرکه و مایع ظرف‌شویی می‌توانید لکه چایی روی فرش را از بین ببرید. فقط دقت داشته باشید قبل از آغشتن فرش با محلول، آن را در یک قسمت از فرش تست کنید تا مطمئن شوید به بافت و رنگ فرش آسیبی نمی‌رسد.

استفاده از نمک و پاک کردن لکه چای از روی فرش با نمک در بعضی از مواقع می‌تواند مفید باشد، به‌خصوص بلافاصله بعد از ریختن چای روی فرش که نمک باعث جذب رطوبت آن می‌شود.

 

با وجود تمام تلاش‌هایی که ما در زمینه پاک‌سازی لکه‌های فرش انجام می‌دهیم، فرش‌ها تبدیل به یک قربانی بی‌زبان در زیر کفش‌ها و پاهای ما خواهد شد.

دلیل اصلی آن هم آشنا نبودن ما با روش‌های تمیز کردن لکه‌های فرش‌ها و نگهداری از آن‌هاست. پس بهتر است، تا می‌‎توانید رازهای تمیز کردن لکه فرش و نگهداری از آن‌ها را بدانید.


لکه‌ها را مرطوب کنید

اما آن‌ها را با پارچه فشار ندهید و یا پارچه را روی آن نکشید. لکه‌ها را با یک پارچه تمیز، حوله کاغذی یا اسفنج آغشته به شوینده‌ای مناسب مرطوب کنید. کلید کار در این‌جا مرطوب کردن است. با فشار لکه همراه با پارچه می‌توان آن را کمی خیس کرد. با تکان‌های پارچه بر روی لکه همراه با فشار، باعث می شوید لکه به درون الیاف و بافت فرش فرو رود و موجب تخریب زودرس فرش گردد همچنین این کار لکه‌های کوچک را پخش می‌کند و آن ها را بزرگ‌تر می‌کند.

 

پاک کردن لکه‌های پروتئین و کربوهیدرات

لکه را با نوشابه گاز‌‌دار با یک پارچه بشویید. اگر این کار را نمی‌کنید مقداری سرکه سفید را با آب مخلوط کنید و آن‌را بر روی لکه اسپری کنید. این محلول را به طور مساوی در همه جای لکه اسپری کرده سپس اجازه دهید تا چند دقیقه بماند. بعد با یک اسفنج تمیز محل را پاک کنید تا محلول و لکه پاک شود. ممکن است نیاز باشد این کار را چندین‌بار انجام دهید تا هم لکه کاملا تمیز شود و هم فرش از محلول پاک شود.

هنگامی‌که لکه از بین رفت محل را با آب گرم بشویید. از دست‌های تان برای برس یا فرچه کشیدن فرش استفاده کنید. در آخر حوله و یا پارچه‌ای تمیز را بر روی محل قرار داده و بر روی آن وزنه بگذارید تا آب باقی مانده در محل را به خود جذب کند و از مشکلات احتمالی دیگر جلوگیری کند. حوله‌ها را برای یک روز بگذارید روی محل باقی بماند.

 

از کرم ریش‌تراش یا اصلاح استفاده کنید

بهترین راه برای پاک کردن لکه‌های روی فرش استفاده از کرم اصلاح است. این کرم فقط برای لکه‌های رنگ موثر است. کرم اصلاح را به طور مستقیم بر روی لکه بزنید و آن را برای حدود 30 دقیقه رها کنید. بعد از 30 دقیقه محل را با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید. بعد با اسپری کردن محلول سرکه و آب ادامه دهید سپس محل را با آب گرم شسته و با پارچه‌ای تمیز خشک کنید.

 

آدامس خشک شده را با یخ پاک کنید

در خیابان ممکن است بر روی آدامس پا بگذارید ولی میزان چسبندگی و ظاهر ناخوشایند این عمل را درک نمی‌کنید تا آن را بر روی فرش خانه‌تان ببینید. برای پاک کردن آدامس از روی فرش می‌توانید از فریزر دو تکه یخ را بردارید و آن‌ها را بر روی آدامس برای 30 ثانیه قرار دهید. بعد از 30 ثانیه از یک قاشق برای بلند کردن آدامس نرم شده استفاده کنید.

 

مایع ظرف‌شویی در مقابل روغن

بهترین گزینه برای پاک کردن لکه‌های روغنی، یک یا دو قطره مایع ظرف شویی در یک فنجان آب است. این مایع همان‌کاری را با لکه‌های روغن انجام می‌دهد که با چربی روی ظرف‌ها می‌کند. این محلول را در بطری ریخته و بر روی لکه‌های روغن اسپری کنید. بعد با پارچه ای تمیز بر روی محل آن را تمیز کنید.

 

لکه‌های شمع را گرم کنید

ممکن است شمعی را روشن کنید و پارافین آب شده آن بر روی فرش بریزد و خشک شود و به بافت فرش بچسبد. برای تمیز کردن این لکه‌ها می‌توانید روی آن را پارچه‌ای سفید و تمیز قرار دهید. اتو را روی آن کشید تا گرم شود در نهایت با کمک چاقویی آن را از روی فرش جمع کنید.

 

برای نجات فرش از پراکسید هیدروژنه استفاده کنید

اگر بر روی فرش لکه خون باشد، می‌توانید برای تمیز کردن این لکه‌ها از پراکسید هیدروژنه استفاده کنید. ابتدا محل را با محلولی از آب و یک شوینده خفیف مرطوب کنید سپس از پراکسید هیدروژنه برای پاک‌کردن لکه کمک بگیرید. بعد با کمک گرفتن از یک حوله محل را خشک کنید.

 

آب نبات چسبیده به فرش

اول سعی کنید آن را با استفاده از یک چاقو جدا کنید. سپس با استفاده از یک اسفنج همراه با محلول آب و صابون ملایم محل را تمیز کنید.

 

پاک کردن لکه چای از روی فرش سفید

حتی تصورش هم سخت است که فنجان چای شما روی فرش سفید منزلتان واژگون شود! تمیز کردن لکه چای روی فرش کرم روشن یا سفید کاری چالش‌برانگیز است! به‌خصوص اگر فرش برای آشپزخانه شما باشد! اما هیچ کاری نشدنی نیست و  ما در کنار شماییم تا با راهکارهایی ساده بتوانید تا حد ممکن جای لکه روی فرش را کمرنگ کنید.

اما چگونه لکه چای را از روی فرش سفید پاک کنیم؟

  • اقدام فوری: بلافاصله با یک دستمال خشک رطوبت فرش را بگیرید.
  • ناحیه را با آب سرد بشویید.
  • محلولی از آب گرم و مایع ظرف‌شویی تهیه کنید و با یک پارچه نرم روی فرش بمالید.
  • با یک پارچه خیس از آب سرد ناحیه را پاک کنید.
  • اجازه دهید فرش به‌صورت طبیعی خشک شود تا مراحل از بین بردن لکه چای روی فرش سفید به طور کامل انجام شود. اگر فرش کودک نیز دارید که دچار لکه شده، می‌توانید این مراحل را برای آن نیز انجام دهید.

 

از بین بردن لکه چای از روی فرش ابریشم

نخ ابریشم، نخی بسیار ظریف و خاص است که در زمان کثیف شدن لازم است نهایت دقت را برای تمیز کردن و شست‌وشوی آن به کار ببرید تا آسیبی به آن نرسد.

هر چقدر زودتر و سریع‌تر لکه روی فرش ابریشم را از بین ببرید بهتر است، چرا که لکه ها تا تازه هستند، ساده‌تر از سطح فرش پاک می‌شوند.

اما چه مراحلی را باید برای پاک کردن لکه چای از فرش ابریشم پیش ببریم؟

  • اقدام سریع و به‌موقع
  • تمیز کردن لکه چای روی فرش و سطح آن با آب سرد
  • به کار بردن محلولی ملایم و بدون مواد شیمیایی
  • خشک کردن

از بین بردن لکه چای روی فرش با جوش شیرین برای فرش ماشینی ابریشمی توصیه نمی‌شود، چرا که ممکن است به بافت آن آسیب برسد. از بین بردن لکه چای با جوش شیرین برای جذب رطوبت بسیار مناسب است؛ اما خوب است مطمئن شوید که به بافت آن آسیب نمی‌زند. در نهایت اگر نگران فرشتان و پاک کردن لکه چای از روی فرش ابریشم هستید بهتر است برای رفع لکه روی آن هر چه سریع‌تر از یک متخصص فرش کمک بگیرید.

 

برای خرید آنلاین فرش می‌توانید به وب‌سایت رسمی فرش محتشم مراجعه کرده و با خیال راحت و بدون دغدغه خرید کنید.

0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است