جستجو
فرش کلاسیک چیست؟

فرش کلاسیک چیست؟

تاریخ انتشار: 1402/11/14 نویسنده: سید یونس ساداتی

فرش‌های کلاسیک نمادی از میراث فرهنگی و هنر سنتی ایرانی هستند. این فرش‌ها با طراحی‌های اصیل خود، انگار که روایتگر بخشی از تاریخ و فرهنگ در دل هر خانه هستند.

 

غالباً کسانی که به نقشه‌های سنتی و اصیل علاقه‌مندند، نقشه‌های کلاسیک را می‌پسندند. طرح‌های لچک ترنج یا افشان که با طراحی‌های منحصربه‌فرد و چشم‌نوازشان، فضایی ریشه‌دار و اصیل را در منزل شما خلق می‌کنند.

 

فرش‌های دستبافت تماماً طرح‌های کلاسیک دارند، اما فرش‌های ماشینی در انواع سبک‌ها تولید می‌شوند.

اما انواع فرش کلاسیک چیست؟ ویژگی‌های این سبک از فرش چیست؟ آیا فرش کلاسیک برای دکوراسیون‌های مدرن هم مناسب است؟

برای گرفتن جواب این سؤالات با ما همراه باشید تا در مورد فرش کلاسیک بیشتر بدانیم.

 

فرش کلاسیک چیست؟

فرش کلاسیک نوعی از فرش است با طراحی خاص. طراحی این سبک از فرش‌ها با نگاره‌ها و نقش‌های سنتی و قدیمی است که ویژگی اصلی این نقوش، سنتی بودن آن‌ها و در عین حال داشتن رنگ‌هایی شاداب و گرم است. معمولاً از فرش کلاسیک برای دکوراسیون‌های کلاسیک، رسمی، سنتی و شیک استفاده می‌شود.

فرش کلاسیک را می‌توان در مقابل فرش مدرن و فانتزی قرار داد. غالباً نقشه فرش‌های کلاسیک مشخص است، مثل نقشه افشان، لچک و ترنج، شکارگاه، خشتی و طرح‌های تلفیقی. عمده کارخانه‌های فرش، به تولید فرش کلاسیک می‌پردازند، چرا که تقاضای آن در بازار بسیار زیاد است.

 

انواع فرش کلاسیک

 

types -classic- carpets

 

شاید برای شما هم تاریخچه فرش کلاسیک و اینکه فرش کلاسیک چیست؟ سؤال باشد. در اینجا در مورد انواع فرش کلاسیک بیشتر خواهیم گفت.

  • فرش کلاسیک افشان: فرش افشان یکی از نقشه‌های محبوب و پرطرف‌دار است. این نقشه دارای انواع مختلف است:

    -        فرش افشان گل ریز: طراحی این نوع فرش‌ها از چیده شدن گل‌های ریز در کنار هم تشکیل شده است.

    -        فرش افشان گل درشت: گل‌های درشت در کنار شاخه‌ها و برگ‌ها در کنار هم فرش افشان گل درشت را نشان می‌دهد.

    -        فرش افشان ترنج دار: در باور عموم، فرش‌های افشان ترنج ندارند، اما یک نمونه از طرح‌های افشان هستند که در مرکز خود یک ترنج کوچک دارند. البته از این نمونه کمتر استفاده می شود.

 

  • فرش کلاسیک لچک و ترنج: این نمونه از طرح‌ها الهام گرفته از معماری سنتی و سبک خانه‌های قدیمی هستند. خانه‌های قدیمی،  دارای یک حوض در وسط حیاط و چهار باغچه در اطراف هستند. دقیقاً در طرح‌های کلاسیک دارای لچک ترنج همین نقشه اجرا می شود، یک طرح مرکزی در وسط و چهار گوشه فرش نیز طرح‌هایی شبیه به باغچه.

 

  • فرش کلاسیک طرح شکارگاه: طرح شکارگاه طرحی است مینیاتوری از صحنه شکار حیوانات توسط شکارچیانی که همراه با پادشاه و سایر درباریان هستند. غالباً در نقشه شکارگاه، حیوانات در کنار انسان‌ها قرار دارند و طرح پس‌زمینه، جنگ یا بیشه‌زار است.

 

  • فرش کلاسیک طرح خشتی: نوع طراحی فرش خشتی به‌صورت الگوهای هندسی در کنار هم است. این طرح‌های هندسی بیشتر مربع یا مستطیل هستند. داخل هر شکل، می‌تواند با تصاویر مختلف مثل گل، حیوان، پرنده و یا تصاویری از طبیعت پر شود.

 

  • فرش با طرح ماهی در هم: یکی از معروف‌ترین طرح‌های ماهی درهم، نقشه فرش ریز ماهی است. در گذشته نقشه فرش ریز ماهی شامل ماهی‌های کوچک در دل هم بود. اما در دوره اسلامی، ماهی‌ها تبدیل به برگ شدند، چرا که بنا به دستورات اسلام، نباید نقش حیوان وجود داشته باشد تا هنگام سجده، به آن موجود سجده بشود. فرش کاشان با طرح ریز ماهی از پرطرف‌دارترین نقشه‌هاست.

 

  • فرش کلاسیک با طرح اسلیمی: نقشه‌های اسلیمی از اصیل‌ترین و زیباترین نقشه‌های فرش کلاسیک هستند. نقوش اسلیمی از عناصر موجود در طبیعت، مثل گل‌ها، درختان، شاخه‌ها و برگ‌های پر پیچ و خمی که درهم‌تنیده شده‌اند تشکیل شده است.

 

  • فرش کلاسیک با طرح شاه عباسی: گل شاه عباسی یکی از انواع طرح‌های ختایی است. طرح‌هایی که مبتنی بر شکل و شمایل گیاهان موجود در طبیعت هستند. گل‌هایی شاه عباسی در نقشه فرش با برگ‌ها و خطوط دیگر به هم وصل شده‌اند و در نهایت تصویری موزون و زیبا و منسجم به وجود می‌آورند.

 

ویژگی های فرش کلاسیک

فرش کلاسیک دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی است که آن را از دیگر انواع فرش جدا می‌کند. از جمله:

  • طراحی اصیل و سنتی
  • رنگ‌بندی گرم
  • بافت با نخ اکریلیک و یا الیاف طبیعی
  • ماندگاری و دوام بالا
  • مناسب برای دکوراسیون‌های کلاسیک و سنتی

کسانی که به المان‌های سنتی و اصیل علاقه‌مندند و نوع طراحی‌های قدیمی بیشتر باب میلشان است، اقبال بیشتری به سبک فرش کلاسیک نشان می‌دهند و برایشان کاربرد بیشتری دارد. فرش کلاسیک به فضای منزل، حسی اصیل و اشرافی داده و علاوه بر خانه‌های سنتی، برای دکوراسیون‌های لوکس و لاکچری نیز مناسب است.

 

فرش کلاسیک به دلیل داشتن نقش و نگارهای بسیار در نقشه‌اش، فضای منزل را شلوغ و در نهایت کوچک نشان می‌دهد. اما فرش‌های مدرن، خلوت بوده و محیط را بزرگ‌تر نمایش می‌دهد. افرادی که خانه‌های بزرگ دارند، برایشان کوچک به نظر آمدن منزل اهمیتی ندارد و رغبت بیشتری به انواع فرش کلاسیک نشان می‌دهند. اما افراد جوان که خانه‌های کوچکی دارند، علاقه‌مندند که خانه‌هایشان بزرگ‌تر جلوه کند و ترجیحشان تهیه فرش‌های مدرن و فانتزی است.

 

ابعاد اندازه فرش کلاسیک

فرش کلاسیک در ابعاد مختلف تولید می شود. البته این ابعاد باید روال و استاندارد باشند. سایزهایی مثل:

  • فرش 12 متری
  • فرش 9 متری
  • فرش 6 متری
  • قالیچه 4 متری
  • فرش 1.5 متری
  • پادری 50*80 سانتی متر

اگر فضای خانه شما پرت بوده و ابعاد خاصی برای منزل در نظر دارید، می‌توانید به‌صورت جفت سفارش بدهید. چرا که نوع چینش فرش‌های کلاسیک در دستگاه به‌گونه‌ای است که جفت بافته می‌شوند و تک بافت نیستند. راهنمای خرید فرش کلاسیک و ارتباط با مشاورین متخصص فرش محتشم در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند.

 

رنگ فرش کلاسیک

 

Classic -carpet- color

 

فرش دارای دو دسته رنگ بندی است؛ رنگ زمینه و رنگ‌هایی که به طور کلی در فرش به کار رفته است. برای فرش کلاسیک بیشتر از رنگ‌های گرم استفاده می شود، اما فرش کلاسیک با رنگ‌های ملایم و خنثی نیز طرف‌داران خاص خودش را دارد.

رنگ‌هایی چون لاکی، قرمز، فرش کلاسیک طوسی، سرمه‌ای، کرم، نقره‌ای و گردویی.

در وب‌سایت رسمی فرش محتشم امکان دیدن انواع فرش جدید طوسی با سبک کلاسیک، برای شما وجود دارد. تنوع طرح‌ها، دست شما را در انتخاب بازمی‌گذارد تا مطابق با رنگ دلخواه و نوع چیدمان منزل، فرش مناسب خود را پیدا کنید.

 

جنس فرش کلاسیک

امکان تولید نقشه‌های انواع فرش کلاسیک با نخ‌های مختلف وجود دارد. الیافی چون اکریلیک، پلی‌استر، ویرجین و انواع الیاف مصنوعی. اما غالباً کارخانه‌ها و برندهای مختلف از نخ اکریلیک استفاده می‌کنند. این نوع نخ از مرغوب‌ترین الیاف است. پرزدهی کمی دارد و دوام و استحکام آن بسیار بالاست.

 

فرش کلاسیک کاشان، با عالی‌ترین الیاف و مواد اولیه در کنار رنگ‌های زنده و درخشنده، جلوه بسیار زیبایی به فضای منزلتان خواهد داد. برای دیدن انواع مدل فرش کلاسیک جدید می‌توانید از وب‌سایت فرش محتشم دیدن کنید.

 

فرش کلاسیک محتشم

شرکت فرش محتشم یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین برندها در حوزه صنعت فرش ماشینی است؛ بنابراین در صورت تهیه فرش کلاسیک محتشم، از بابت کیفیت آن می‌توانید اطمینان کامل داشته باشید.

 

کلکسیون کلاسیک محتشم، شامل طرح‌هایی با شانه‌ها و تراکم‌های مختلف است که شما بنا به نوع بودجه، سلیقه و فضای منزلتان می‌توانید طرح دلخواه خود را انتخاب کنید.

فرش ماشینی 700 شانه، فرش کلاسیک 1200 شانه و انواع فرش کلاسیک ماشینی 1500 شانه را می توانید در وبسایت رسمی فرش محتشم ببینید.

 

رنگ‌بندی طرح‌های کلاسیک محتشم نیز بسیار متنوع است و شما با توجه به نوع چیدمان منزلتان می‌توانید انتخابی اصولی و صحیح داشته باشید. همچنین برای دریافت راهنمای خرید فرش کلاسیک با پشتیبان در ارتباط باشید تا مشاوره رایگان دریافت کرده و بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

 

خرید آنلاین فرش کلاسیک از درب کارخانه

 

 

buy -classic-carpet-online

 

اگر به دنبال بهترین فرش ماشینی برای خانه خود هستید، حتما برایتان کیفیت و بودجه نیز مهم است. با خرید آنلاین فرش کلاسیک از طریق وب‌سایت رسمی فرش محتشم، می‌توانید به صورت مستقیم و بدون واسطه از درب کارخانه خرید کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

با این اقدام دیگر لازم نیست مسافتی طولانی را پیموده و تا کاشان بیایید! تنوعی از طرح‌ها همراه با رنگ‌بندی متنوع در نمایشگاه آنلاین محتشم پیش روی شماست تا با خیال راحت فرش دلخواهتان را انتخاب کنید.

 

همچنین فرش محتشم این امکان را برای خریدارانی که سفارش آنلاین داده اند فراهم کرده تا در صورت عدم پسند فرش هایی که سایز روال دارند، آن را مرجوع کنند.


سوالات متداول


از آنجا که فرش کلاسیک دارای نقش و نگارهای بسیار و طرح هایی شلوغ است، بهتر است مبلمان ساده و بدون طرح انتخاب کنید. انواع مبل قطعه ای ساده، مبل چیس، مبل کبریل، مبل لاوسون، مبل تاکسیدو، مبل میان سده بدون طرح و با روکشی ساده می تواند انتخاب خوبی برای فرش کلاسیک باشد.

بله، شما می توانید هم برای دکوراسیون سنتی و هم مدرن از فرش کلاسیک استفاده کنید. اما نقشه‌های افشان با چیدمان مدرن همخوانی بیشتری دارند.

فرش کلاسیک در تمامی ابعاد روال و استاندارد قابل تولید است، اگر شما نیاز به کناره فرش داشته باشید، می توانید ابعاد آن را به پشتیبانی اعلام کنید تا در صورت امکان برایتان تولید شود.
0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است