جستجو
برترین موزه های فرش جهان، غوغای فرش‌های ایرانی

برترین موزه های فرش جهان، غوغای فرش‌های ایرانی

تاریخ انتشار: 1401/08/25 نویسنده: سید یونس ساداتی

برترین موزه های فرش جهان در طول فعالیت خود همواره به دنبال فرش‌های نفیس ایرانی به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای نمایش به بازدیدکنندگان خود بوده‌اند. هدف اصلی موزه های فرش در جهان نمایش زیبایی، هنر و تاریخ‌تمدن‌هاست. حفظ و نگهداری این آثار تنها در موزه‌هایی با فناوری پیشرفته امکان‌پذیر است تا بتوان از آنها برای سالیان متمادی به‌درستی محافظت کرد.

طبقه‌بندی برترین موزه های فرش دنیا کمی سخت است و معیار خاصی برای انجام آن وجود ندارد، تنها چیزی که در آنها قابل تشخیص است نوع امکانات نگهداری فرش‌های باارزش و همچنین تعداد و تنوع فرش است. در این مقاله از سایت فرش محتشم قصد داریم به برترین موزه‌های فرش جهان بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

برترین موزه های فرش جهان

در ابتدا باید اشاره کنیم که آوردن نام هر یک از برترین موزه‌های فرش جهان باعث افتخار است و اینکه شما در این موزه‌ها هموار هنر و فرش‌های ایرانی را مشاهده خواهید کرد. سراسر دنیا به فرهنگ و تاریخ ایران آشنا هستند و از دیدن میراث باقی ماند از تمدن کهن ایرانی حاضر هزینه‌های گزافی بپردازند.

به یاد داشته باشید که هر وسیله و اثری که در یک موزه یا به‌اصطلاح نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود، زبان جاری دارد و با بیننده خود ارتباط برقرار می‌کند. با تأمل و تفکر می‌توان زبان حال این آثار را از منظرهای مختلف فهمید و بررسی کرد.

در واقع یکی از مهم‌ترین وظایف موزه فرش برقراری ارتباط فرهنگی با بازدیدکنندگان است که علاوه بر ایجاد این ارتباط حسی به ما نشان می‌دهد که خلق این آثار هنری زیبا و فرش‌های نفیس دور از دسترس نیست و بافندگان قدیمی توانسته‌اند اثری خلق کنند که پس از قرن‌ها از دیدن آن لذت می‌بریم.

 

برتریت موزه های فرش جهان

 

  1. موزه فرش آذربایجان و باکو (برترین موزه فرش جهان)

    موزه فرش باکو را می‌توان اولین و برترین موزه فرش جهان دانست که در سال 1967 تأسیس شد و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1992 موزه فرش به ساختمان موزه لنین منتقل شد. جالب است بدانید که این موزه به نام لطیف کریم اف طراح بزرگ فرش آذربایجان نام‌گذاری شده است و در سال 2007 تصمیم گرفته شد ساختمانی مدرن و شیک مناسب این موزه ساخته شود.

    این موزه بزرگ و مدرن خالی از آثار ایرانی نیست و یکی از قدیمی‌ترین فرش‌های این موزه به قطعه‌ای از فرش تبریز برمی‌گردد که در قرن شانزدهم بافته شده است. نام این اثر فرش شاه عباس است و طرحی از صحنه شکار است که رنگ‌های غالب آن آبی و قرمز تیره است.

     

  2. موزه فرش ایران و تهران

    در بین آمارهای جهانی قطعاً در بین بهترین و برترین موزه های فرش جهان می‌توان موزه تهران را در نظر گرفت که به دستور شهبانو فرح پهلوی ساخته شده است. این موزه از نظر تعداد و تنوع بافت در رتبه اول جهان قرار دارد. اگر می‌خواهید به دیدن این موزه فرش شگفت‌انگیز بروید، باید گفت که این موزه در نزدیکی پارک لاله تهران قرار دارد و تعداد فرش‌های نفیس ایرانی و گاهی خارجی در آن بسیار زیاد است.

    طراح این موزه عبدالعزیز فرمان است. این بنا دارای دو تالار است و برای نمایش انواع قالی و گلیم دستبافت استفاده می‌شود. طبقه همکف این موزه برای نمایش دائمی 150 فرش و طبقه دوم برای نمایشگاه‌های موردی و فصلی در نظر گرفته شده است.

    در این موزه می‌توان به طرح جنگ رستم و سهراب اشاره کرد. نقش این فرش در 25 قاب بافته شده است که برگرفته از اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی است و در کنار این 25 قاب، اشعار این شاعر بزرگ ایرانی را مشاهده می‌کنید.

     

  3. موزه تاریخ و هنر اتریش و وین

    اگر بخواهیم در بین مجلل‌ترین موزه‌های فرش دنیا گزینه‌ای را انتخاب کنیم، به‌احتمال زیاد موزه وین در رتبه اول قرار می‌گیرد که زیبایی و شکوه زیادی دارد.

    این موزه هنری به همراه موزه تاریخ طبیعی که دارید بیشتر موردتوجه قرار دارد که گنبدی هشت ضلعی بر بالای آن ساخته شده است و هر دو موزه از نظر ظاهری شبیه هم هستند. این موزه را نمی‌توان تخصصی برای فرش در نظر گرفت و در واقع شما با موزه هنری روبرو هستید که آثار نقاشانی مانند بروگسل، دورر، روبنس، رامبراند، وندیک و ... را در خود جای‌داده است.

    این بنای مجلل و باشکوه محل بسیاری از آثار نفیس ایرانی است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به فرش «موج دریا» اشاره کرد که در کرمان بافته شده و هنوز بافت مشابهی انجام نشده است. طرح این فرش دستباف فوق‌العاده همان‌طور که از نامش پیداست؛ موج دریا را برای شما تداعی می‌کند.

     

  4. موزه لوور (معروف‌ترین موزه هنر در جهان)

    همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، در بین برترین موزه‌های فرش جهان، گزینه‌های زیادی وجود دارد که نه‌تنها موزه‌ای مختص فرش هستند، بلکه موزه‌های هنری تاریخی هستند که مجموعه‌ای از آثار نفیس را نگهداری و به نمایش می‌گذارند که لوور یکی از بهترین‌هاست.

    موزه لوور که همه ما ایرانی‌ها آن را به‌خوبی می‌شناسیم و با تلفظ صحیح آن آشنا هستند یکی از این موزه‌های هنری است که در پاریس فرانسه واقع شده است. از آثار فراوان ایرانی که در موزه لوور نگهداری می‌شود می‌توان به فرش با نقش جنگی (شکار) اشاره کرد که از فرش‌های ارزشمند ایرانی به شمار می‌رود.

     

  5. انگلستان و موزه ویکتوریا آلبرت در لندن

    در بین برترین موزه های فرش جهان، قطعاً این موزه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا از نظر حفظ هنرهای تزئینی، این موزه بزرگ‌ترین موزه جهان است که بیش از دو میلیون شیئ ارزشمند را در خود جای‌داده است.

    این موزه که در شهرهای سلطنتی کینگزینگتون و چلسی واقع شده است، بیش از 5 هکتار وسعت دارد و دارای آثار هنری با قدمت بیش از 5000 سال است. در این موزه بزرگ آثار نفیس بسیاری از فرش‌های ایرانی را خواهید دید. فرش آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی معروف به فرش «اردبیل» و فرش ابریشمی گل‌دار معروف به «چلسی» و فرش تمام ابریشمی که به‌اشتباه به «لهستانی» معروف است. تنها نمونه‌های فرش دستباف ایرانی در داخل هستند.

     

  6. آمریکا و موزه هنر متروپولیتن، نیویورک

و در آخرین گزینه از برترین موزه‌های فرش جهان به آمریکا و شهر نیویورک می‌رویم که با موزه باشکوه و مجلل خود در زمینه آثار هنری توانسته است از نظر تعداد بازدید به بزرگ‌ترین موزه جهان تبدیل شود. آماری نزدیک به 4 میلیون نفر در سال ...

این موزه که در منهتن نیویورک و در نزدیکی ضلع شرقی پارک مرکزی واقع شده است را می‌توان یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان دانست که آثار نفیسی را در خود جای‌داده است. این موضوع در مورد فرش دستباف نیز صدق می‌کند و می‌توان به فرش بازوبند ایرانی اشاره کرد که دارای طرح هندسی ستاره‌ای است که مبارزه سیمرغ و اژدها را نشان می‌دهد.

فرش تشییع جنازه یا محراب اثر دیگری است که در صورت بازدید از موزه آستان قدس آن را خواهید دید. در واقع فرش تشییع جنازه را یکی در ایران، مشهد و یکی در موزه نیویورک می‌بینید که هر دو را ایرانیان بافته‌اند و به‌نوعی جلوه‌ای از شکوه و عظمت تاریخ ایران هستند. این که این‌همه آثار نفیس و ارزشمند ما ایرانی‌ها در کشورمان نیست و در نقاط دیگر دنیا نگهداری می‌شود ازیک‌طرف مایه تأسف است و از طرف دیگر مایه مباهات است.

 

موزه فرش ایران

 

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت فرش محتشم سعی کردیم مهم‌ترین و بهترین این موزه‌ها و فرش‌ها را به شما معرفی کنیم، اما اگر شما نیز گزینه‌هایی را می‌شناسید که باید در این مقاله گنجانده شود، آن را در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید. همچنین اگر قصد خرید زیباترین فرش ماشینی بازار را دارید، می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید. فرش محتشم با تنوع بالا در فرش کلاریس و فرش اکریلیک حرف اول را در بازار ایران و جهان می زند. امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید.

0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است