جستجو
انواع فرش ایرانی و خارجی

انواع فرش ایرانی و خارجی

تاریخ انتشار: 1402/02/24 نویسنده: سید یونس ساداتی

انواع فرش ایرانی در سراسر جهان از گذشته تاکنون طرفداران زیادی داشته است و به‌عنوان یک هنر اصیل شناخته می‌شود. اگر به پیشینه فرش در تمام تاریخ و یا کهن‌ترین فرش پیدا شده نگاهی بیندازید متوجه حضور کشورمان می‌شوید به همین دلیل، نام فرش با نام ایران گره‌خورده است.

همین نکات به ما خاطرنشان می‌کند که فرش از دیرباز در دکوراسیون خانه‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای داشته و نمی‌توان آن را از خانه‌های مردمان ایران‌زمین حذف کرد، زیرا تاروپود آن با زندگی ما عجین شده است.

در سال‌های اخیر با تغییر دکوراسیون های سنتی به مدرن، شاهد تنوع بیشتری در طرح و رنگ فرش‌ها هستیم. این روزها شما می‌توانید با هر سلیقه‌ای فرش موردنظر خود را خریداری کنید. به‌صورت کلی انواع فرش به دودسته اصلی دستباف و ماشینی تقسیم می‌شود که در ادامه مطلب به‌صورت کامل به آن خواهیم پرداخت.

 

انواع فرش ایرانی

به طور معمول قالی‌ها بر اساس ویژگی‌های مختلف مانند جنس، طرح، اندازه و کاربرد تقسیم می‌شوند. اما دو دسته‌بندی اصلی در اینجا فرش دستباف و ماشینی است که هرکدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند.

 

فرش دستبافت، هنر اصیل ایرانی

قالی دستباف یکی از انواع فرش به‌حساب می‌آید که در فرهنگ ایران جایگاه خاصی دارد و بدون دخالت ابزار و ماشین‌آلات مکانیکی بافته می‌شود. تولید فرش دستبافت زمان زیادی از هنرمندان می‌گیرد زیرا نیاز است که تمام گره‌های فرش را با دست به تاروپود فرش ببافند.

امروزه افرادی که توانایی خرید فرش دستبافت را داشته باشند زیاد نیستند، زیرا این قالی از قیمت بسیاری بالایی برخوردار است و به‌عنوان گران‌ترین فرش ایرانی شناخته می‌شود. قالی دستبافت از نظر جنس و طرح دارای تنوع مناسبی است. البته که نقش و طرح بعضی از شهرها مانند کاشان، تبریز، اصفهان، فارس، خراسان، کرمان و مرکزی از شهرت بیشتری برخوردار هستند.

 

فرش کلاسیک داخل دکوراسیون

 

فرش ماشینی، تکنولوژی همراه با اصالت

باگذشت زمان و پیشرفت فنّاوری، فرش ماشینی توانست سهم اصلی بازار فرش را به خودش اختصاص دهد. حالا می‌توان گفت که در اکثر خانه‌های ایرانی ما شاهد انواع فرش ماشینی هستیم.

تنوع فرش ماشینی نسبت به قالی دستباف زیادتر است و شما با هر سلیقه‌ای می‌توانید فرش موردعلاقه خود را پیدا کنید. البته که اصلی‌ترین دلیل انتخاب فرش ماشینی قیمت ارزان‌تر آن در مقایسه با فرش دستبافت است.

شما می‌توانید برای قسمت‌های مختلف خانه‌مانند آشپزخانه، سالن پذیرایی، اتاق‌خواب و... روی فرش ماشینی حساب کنید.

 

انواع فرش ماشینی، معرفی معروف تریین سبک ها

در سال‌های اخیر رقابت میان شرکت‌های فرش بسیار داغ شده و هر کدام به نحوی قصد دارند بهترین محصولات خود را روانه بازار کنند. البته که سلیقه افراد هم نسبت به گذشته دچار تغییر و دگرگونی شده است از همین رو کارخانه‌ها برای اینکه پاسخگوی نیاز مشتری‌های خود باشند در تلاش هستند که همواره از طرح‌های جدیدی رونمایی کنند. در ادامه به دسته‌بندی‌های مختلف فرش ماشینی می‌پردازیم.

 

فرش کلاسیک

فرش کلاسیک به دلیل طرح‌های متنوعی که دارد همیشه بین انواع فرش ماشینی به‌عنوان پرطرفدارترین سبک شناخته شده است. فرش کلاسیک جزو محصولات لوکس و لاکچری به‌حساب می‌آید که بهترین گزینه برای سالن پذیرایی خانه شما است. به دلیل استفاده از بهترین متریال، این فرش از کیفیت بسیاری بالایی برخوردار است. اگر قصد دارید فضایی سطلنتی و شیک داشته باشید، کافیست با مراجعه به صفحه فرش کلاسیک انواع طرح‌های این محصول را مشاهده کنید.

 

فرش آشپزخانه طوسی

 

فرش آشپزخانه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های منزل، آشپزخانه است. همچنین از آشپزخانه به‌عنوان قلب خانه نیز یاد می‌کنند. اگر به دکوراسیون منزل خود اهمیت می‌دهید نباید این نکته را فراموش کنید که چیدمان آشپزخانه نباید با دیگر قسمت‌های خانه متفاوت باشد.

محیط آشپزخانه بیشتر از قسمت‌های دیگر منزل در معرض کثیفی، آلودگی و رطوبت است. به همین دلیل فرش اشپزخانه باید از مقاومت بسیاری بالایی برخوردار باشد. معمولاً برای محیط آشپزخانه از انواع گلیم فرش نیز استفاده می‌شود.

اما اگر به دنبال خرید فرش برای آشپزخانه هستید بهترین گزینه برای شما فرش کلاریس هست. فرش آشپزخانه کلاریس از لطافت و نرمی بسیاری خوبی برخوردار است و در برابر رطوبت، مقاومت بالایی دارد. همچنین این فرش‌ها بدون پرز و ایجاد حساسیت بوده و طرح‌های بسیار جذاب و خاصی دارند. برای بررسی جزئیات بیشتر و مشاهده انواع طرح تصاویر این محصول، می‌توانید به صفحه فرش آشپزخانه مراجعه کنید.

 

فرش کودک

یکی از پرانرژی‌ترین و قشنگ‌ترین قسمت‌های خانه، اتاق کودک است. چیدمان اتاق کودک تأثیر زیادی بر خلاقیت و روحیات فرزندان شما می‌گذارد. اگر تصمیم به خرید فرش کودک دارید حتماً به نظر فرزند خود در این موردتوجه کنید؛ زیرا فرزند شما بخش زیادی از روز را در اتاق خود سپری می‌کند. فرش کودک باید از نرمی و لطافت خوبی برخوردار باشد تا بتواند امنیت فرزند شما را تأمین کند. همچنین عدم پرزدهی و حساسیت از دیگر ویژگی‌های فرش کودک است. برای مشاهده انواع طرح مختلف کودک مانند طرح‌های کارتونی، فانتزی و زمین بازی کافیه به قسمت فرش کودک در سایت فرش محتشم مراجعه کنید.

 

انواع فرش

 

انواع فرش بر اساس کاربرد، نکته ای که اگر رعایت نکنید، خرید مناسبی نخواهید داشت!

به شکل کلی شما نمی‌توانید از یک فرش در تمام قسمت‌های خانه استفاده کنید. زیرا هر محیطی نیازمند فرش مناسب خودش است. برای اینکه کاملاً با کاربرد فرش آشنا شوید باید به نکات مختلفی توجه کنید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

سایز فرش، 2 تکنیک برای انتخاب سایز فرش که شما را از خرید پشیمان نمی کند

طبیعتاً اولین نکته‌ای که هنگام خرید فرش باید به آن دقت کرد اندازه و سایز قالی است. شما برای انتخاب سایز می‌توانید دو حالت را در نظر بگیرید. در نوع اول شما فرش را در مرکز پهن می‌کنید و فضای اطراف را خالی می‌گذارید و در نوع دوم شما تصمیم دارید تمام فضا را پر کنید. البته که حالت دوم جلوه و زیبایی دکوراسیون خانه شما را از بین خواهد برد.

 

نوع فضا مهم ترین موردی است که برای انتخاب نوع فرش باید به آن توجه کنید

نوع محیط از عواملی است که زمان انتخاب فرش باید به آن توجه شود. به طور مثال معمولاً برای اتاق‌خواب از فرش‌های مدرن و فانتزی استفاده می‌کنند؛ زیرا این محصولات به دلیل رنگ‌بندی شاد و متنوعی که دارند تأثیر مثبتی روی روحیات ما می‌گذارند.

 

اشتباه رایج در دیزاین منزل، تناسب و همخوانی رنگ ها را فراموش نکنید

در دکوراسیون های امروزی و مدرن توجه زیادی به‌تناسب و همخوانی رنگ‌ها می‌شود که تأثیر بسزایی بر زیباتر شدن محیط می‌گذارد. پس اگر هنوز چیدمان منزل خود را تکمیل نکرده‌اید بهتر است نسبت به خرید فرش اقدام کنید. این‌گونه شما می‌توانید اجزای مختلف دکوراسیون خانه خود را با فرش هماهنگ کنید.

 

تضاد رنگی در خرید فرش

احتمالاً برای شماها پیش‌آمده که با محیطی برخورد می‌کنید که فقط از یک‌رنگ خاص برای تمام وسایل خود استفاده کرده است. این نوع چیدمان کاملاً اشتباه است و فضا را بسیار بی‌روح جلوه می‌دهد؛ بنابراین اگر تمام وسایل خانه شما از یک‌رنگ تشکیل شده است، بهتر است فرش خود را در تضاد رنگی با دیگر المان‌های محیط خریداری کنید. رنگ متفاوت فرش در چنین شرایطی می‌تواند روح را به خانه برگرداند.

 

استفاده از چند فرش

در محیط‌های بزرگ نیاز است که شما از چند فرش استفاده کنید. حال اگر فرش‌ها در محیط به‌صورت پراکنده قرار گرفته باشند می‌توان از فرش‌هایی با رنگ‌بندی مختلف استفاده کرد. اما اگر قالی‌ها به یکدیگر چسبیده باشند شما نمی‌توانید از فرش‌های مختلف استفاده کنید.

 

فرش با طرح مینیمال

اکثر دکوراسیون های مدرن امروزی فضای ساده و مینیمال دارند به همین دلیل بهتر است که شما هم از فرش‌های ساده همراه با رنگ روشن استفاده کنید. بهترین گزینه برای شما خرید فرش مدرن است؛ زیرا این نوع از فرش می‌تواند تکمیل‌کننده فضای خانه شما باشد.

 

فرش سنتی جدید

انواع فرش بر اساس شانه کدام است؟

فرش‌های ماشینی بر اساس شانه و تراکم نیز دسته‌بندی می‌شوند و شما می‌توانید باتوجه‌به بودجه و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هرکدام از آنها خرید خود را نهایی کنید. در ادامه به بررسی آنها در سه دسته اصلی خواهیم پرداخت.

فرش 1500 شانه، قالی دستبافت گونه

فرش 1500 شانه از نظر ظرافت ظاهری شباهت بسیاری زیادی به فرش دستباف دارد و به‌عنوان فرش دستبافت گونه شناخته می‌شود. قالی 1500 شانه نسبت به انواع فرش قیمت بالاتری دارد. به همین دلیل برای حفظ و نگهداری از آن باید به نکات مختلفی توجه کنید.

 این محصول گزینه مناسبی برای مناطق پر رفت‌وآمد نیست؛ زیرا ممکن فرش به دلیل نازکی و ظرافتی که دارد دچار آسیب شود. همچنین اگر خاب فرش جزو ویژگی‌های مهم برای شما هست بهتر است به سراغ فرش‌های با شانه و تراکم کمتر بروید؛ زیرا ضخامت فرش 1500 شانه بسیار کم است.

 

فرش 1200 شانه محصولی پرطرفدار

طبق آمار به‌دست‌آمده فرش 1200 شانه یکی از پرطرفدارین نوع فرش به‌حساب می‌آید. فرش 1200 شانه از نظر تنوع در طرح و رنگ، کیفیت، ضخامت به‌عنوان یک فرش کامل شناخته می‌شود و باتوجه‌به قیمت مناسب‌تر نسبت به فرش 1500 شانه توانسته سهم مناسبی از بازار را به خودش اختصاص دهد.

 

 

فرش 700 شانه، فرشی با دوام

اگر خانه شما بسیار شلوغ و پر رفت‌وآمد است بهترین گزینه برای شما فرش 700 شانه است. این محصول به دلیل ضخامت بالایی که دارد حس نرمی و لطافت را به شما منتقل می‌کند. یکی از بارزترین ویژگی‌های فرش 700 شانه طول عمر بالا و مقاومت آن است پس اگر به دنبال فرشی هستید که بتوانید سالیان سال از آن استفاده کنید بهترین گزینه برای شما قالی 700 شانه است.

 

جنس انواع فرش ماشینی

اکریلیک، بهترین کیفیت

معروف‌ترین و بهترین نخ موجود در بازار برای تولید فرش ماشینی نخ اکریلیک است. نخ اکریلیک از مواد پلیمری و نفتی تولید شده که شباهت زیادی به پشم طبیعی دارد. اکنون بهترین فرش موجود در بازار از نظر کیفیت، فرش اکریلیک است. فرش اکریلیک مقاومت بالایی در برابر بیدزدگی، مواد شیمیایی و تابش نور خورشید دارد به همین دلیل است که فرش اکریلیک از طول عمر بالایی برخوردار است. البته در نظر داشته باشید که قیمت محصولات اکریلیک نسبت به دیگر فرش‌های ماشینی بیشتر است.

 

پلی اوژن، نرمی و لطافت بالا

فرش‌های کلاریس محتشم از جنس پلی اوژن است همین موضوع باعث شده که شما بتوانید از این محصولات در بخش‌های مختلف خانه استفاده کنید. نخ پلی اوژن باتوجه‌به ویژگی‌های مختلفی که دارد گزینه بهتری نسبت به پلی استر است. از جمله ویژگی‌های فرش پلی اوژن نرمی و لطافت، عدم پرزدهی و حساسیت، مقاومت در برابر رطوبت است. باتوجه‌به ویژگی‌های فرش پلی اوژن می‌توانید از محصول برای اتاق کودک و آشپزخانه خود استفاده کنید. این محصولات نسبت به فرش اکریلیک قیمت کمتری دارند.

 

پلی‌استر، قیمت مناسب

 یکی در از انواع نخ که در تولید فرش ماشینی مورداستفاده قرار می‌گیرد، پلی‌استر است. فرش پلی‌استر نسبت به دیگر محصولات ماشینی از قیمت کمتری برخوردار و می‌تواند گزینه مناسبی برای کسانی باشد که قصد ندارند هزینه‌ای زیادی برای خرید فرش بپردازند.
یکی از ویژگی‌های فرش پلی‌استر درخشندگی و براق بودن آن است که جلوه متفاوتی به این فرش می‌دهد. همچنین فرش پلی‌استر از لطافت و نرمی مناسبی برخوردار است و به همین دلیل است که تولیدکنندگان فرش به سراغ این مواد اولیه رفته‌اند.

 

ویسکوز (بامبو)، فرشی از دل طبیعت

تابه‌حال نام فرش ابریشم ماشینی به گوشتان خورده است؟
در سال گذشته شرکت فرش محتشم برای اولین‌بار از یک محصول منحصربه‌فرد که با الیاف طبیعی ویسکوز تولید شده بود، رونمایی کرد. نخ ویسکوز از مواد طبیعی مانند برنج و الوار درخت به دست می‌آید و طی فرایندی به الیاف موردنظر تبدیل می‌شود. به همین دلیل است که به فرش ویسکوز، فرش ابریشم ماشینی نیز می‌گویند.

قیمت این محصولات نسبت به انواع فرش ماشینی گران‌تر است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای تولید فرش‌های ویسکوز فقط از نخ ویسکوز استفاده نمی‌کنند و این محصولی ترکیبی از ویسکوز و اکریلیک است.

 

نتیجه‌گیری

اگر تصمیم به خرید فرش دارید بهتر است که انواع فرش را به‌خوبی بشناسید تا هنگام خرید دچار مشکل نشوید. باتوجه‌به جزئیات گفته شده در این مطلب اکنون می‌دانید که در بین انواع فرش ماشینی، فرش 1500 شانه از قیمت بالاتری برخوردار است و به‌عنوان یک محصول لاکچری شناخته می‌شود.

در بین فرش‌های اکریلیک فرش 1200 شانه به دلیل کامل‌بودن از نظر طرح و رنگ، ضخامت و قیمت پرطرفدارترین محصول در بازار به‌حساب می‌آید. همچنین اگر به دنبال یک فرش با طول عمر بسیار بالا هستید حتماً انتخاب شما فرش 700 شانه خواهد بود.

اکنون شما باید تصمیم بگیرید که بین انواع فرش کدام گزینه را انتخاب کنید. اگر در انتخاب فرش موردنظر خود دچار مشکل شدید می‌توانید به از مشاوران سایت فرش محتشم نیز استفاده کنید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است