جستجو
از فرش چهل تکه بیش‌تر بدانید

از فرش چهل تکه بیش‌تر بدانید

تاریخ انتشار: 1399/06/11 نویسنده: محمدحسین کریمی

ایران همیشه یکی از ماهرترین و چیره دست‌ترین کشورها در دنیا بوده که در صنعت تولید فرش و صادرات آن نیز به دلیل کیفیت بالا، جنس و ظرافت، زیبایی طرح و رنگ بیش‌از حد در سراسر جهان زبان زد بوده است.

یکی از دلایلی که ایران از جایگاهی خاص برخوردار است نبوغ و خلاقیت تولیدکنندگان این صنعت است که مجموع این خلاقیت‌ها تنوع و زیبایی و گاهاً تولید راحت‌تر را با خود به همراه دارد.

به عنوان مثال فرش چهل تکه یک هنر از هنر کلاژ است که نمونه‌ای بارز از خلاقیت تولیدکنندگان فرش در کشورمان بوده و شیوه‌ای جالب برای تولید آن استفاده می‌شود، اما سوال مهمی که مطرح است این است که با ویژگی‌های این فرش چقدر آشنایی دارید.

در ابتدا این فرش‌ها فقط به صورت دستباف و با دوختن فرش‌های دستباف تعمیر شده به یک‌دیگر بافته می‌شد. اما با پیش‌رفت تکنولوژی این کار برای شرکت‌ها نیز آسان شد.

فرش‌های چهل تکه ماشینی یا دستباف؟

همان‌طور که می‌دانید خرید فرش‌های دستباف برای تمام قشر جامعه امکان پذیر نبوده و بالاخره هستند کسانی که در تهیه فرش با محدودیت بودجه مواجه باشند؛ از طرفی هم صنعت تولید فرش ماشینی روز به روز در حال پیش‌رفت و بکارگیری خلاقیت های گوناگون است تا بیش از پیش رضایت مشتریان خود را جلب کند.

به عنوان مثال اخیرا فرش‌های چهل تکه به صورت ماشینی نیز بافته می‌شوند و طراحان آن سعی می‌کنند با استفاده از طرح‌های متنوع و یا حتی ترکیب طرح های سنتی و مدرن محصولی جدید را به مشتریان ارائه دهند. به همین دلیل این‌گونه به نظر می‌رسد که از فرش‌های ماشینی چهل تکه می‌توان درهر دو سبک کلاسیک و مدرن استفاده کرد.

فرش‌های چهل تکه ماشینی را با شانه و تراکم پایین تولید کرده و نیز از نخ پلی پروپلین هیت‌ست شده در بافت آن‌ها استفاده می‌کنند. از جمله مزایای بافت فرش چهل تکه به صورت ماشینی می توان به گسترده تر بودن ذهن و خلاقیت در انتخاب و تولید طرح فرش اشاره کرد. همچنین فرش های ماشینی در مقایسه با فرش های دستباف قیمت های به مراتب پایین تری داشته و در نتیجه تمامی افراد قادر به تهیه آن می باشند.

یکی از دلایلی که باعث شد نمونه های ماشینی فرش چهل تکه بافته شود، استقبال اروپاییان در کنار ایرانیان بود. درواقع از آنجایی که عدد 40 در ادیانی مثل اسلام و مسیحیت حکم یک عدد مقدس را دارد، به همین خاطر پیروان این ادیان نسبت به وسایلی که از کنار هم قرار گرفتن تکه های مختلف ساخته می شوند، علاقه زیادی دارند. در نتیجه برای تولید گسترده تر و متنوع تر فرش های چهل تکه تولید آنها در صنعت فرش ماشینی نیز در پیش گرفته شد.

 

برای خرید فرش چهل تکه این‌جا کلیک کنید

0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است