جستجو
از جشنواره بزرگ یلدایی فرش محتشم جا نمانید!

از جشنواره بزرگ یلدایی فرش محتشم جا نمانید!

تاریخ انتشار: 1400/09/30 نویسنده: حوریه شیوا

شب یلدا، خانه دلتان را برای مهمان فرش کنید!

شب یلدا یا شب چله، یکی از شب‌های مهم در ایران باستان بوده است. مردم از قدیم‌الایام این شب را که بلندترین شب سال است جشن می‌گرفته‌اند. این سنت کهن همچنان جایگاه خاص خودش را دارد. ایرانیان هر ساله این شب را به بهانه طولانی بودنش جشن می‌گیرند و دور هم به شب‌نشینی و شادی می‌گذرانند. بزرگ‌ترها و ریش‌سفیدان در این شب میزبان جوان‌ترها و بچه‌ها بوده و خانه دلشان را فرش زیر پای عزیزانشان می‌کنند تا دم را غنیمت بدانند و شبی را کنار هم با عیش و شادی، خوش بگذرانند که حضرت حافظ می‌گوید:

معاشران گره از زلف یار باز کنید

شبی خوش است بدین قصه‌اش دراز کنید

 

 

فرش کهنه‌نما و فرش سنتی؛ انتخابی خاص برای شب یلدا

شب یلدا یادآور لحظات بی‌تکرار دورهمی، نشستن زیر کرسی، خوردن انار و هندوانه و آجیل و فال گرفتن بزرگ‌ترها برای بقیه افراد خانواده است. چیدمان این زیبایی‌ها روی یک فرش کهنه‌نما یا سنتی، زیبایی و شکوه فضا را دوچندان می‌کند.

کلکسیون فرش وینتیج محتشم با تنوع بی‌نظیری از رنگ و طرح، پاسخگوی هر نوع سلیقه‌ای است. فرش‌های خاص و بی‌نظیری که هم برای دکوراسیون سنتی و هم دکوراسیون مدرن، بسیار مناسب‌اند. در کنار کلکسیون فرش کهنه‌نما، کلکسیون فرش سنتی محتشم هم با طرح‌های گبه و ترکمن، جلوه‌ای فوق‌العاده به چیدمان منزل شما خواهند داد.

تنوع رنگ‌ها در فرش‌های کهنه‌نما بسیار زیادند؛ از رنگ‌های سرد و خنثی گرفته تا رنگ‌های گرم و شاد را می‌توانید از این کلکسیون انتخاب کنید.

 

 

فرش چهل تکه یا فرش کهنه‌نمای دست‌دوز شده؟

فرش چهل تکه که به فرش پَچ وُرک (patchwork) هم معروف است، با دو روش مختلف تولید می‌شود: فرش چهل تکه دست‌دوز شده و فرش چهل تکه ماشینی.

فرش چهل تکه دست‌دوز، از کنار هم چیدن چند تکه فرش آسیب دیده یا کهنه و دوختن و اتصال آنها به هم شکل می‌گیرد. هر کدام از تکه‌ها، از فرش‌های مختلف هستند و معمولاً هماهنگی در طرح و نقش ندارند.

در کنار فرش چهل تکه دست‌دوز، فرش چهل تکه ماشینی، تنوع طرح بسیار وسیعی دارد. خطوط بین چهل تکه‌ها، جزئی از طرح فرش چهل تکه هستند که با دقت و ظرافت بسیار توسط ماشین بافته می‌شوند. طراحی منحصربه‌فرد فرش چهل تکه، آن را به اثری هنری و ارزشمند تبدیل کرده است. کنار هم چیده شدن نقش‌های مختلف با رنگ‌های دل‌فریب و زیبا، سرشار از شور زندگی و حس نوستالژیک است که حس و حال نشاط بخشی را به فضا می‌دهد. علی‌رغم متفاوت بودن تکه‌ها با هم، هارمونی و هماهنگی قابل‌توجهی در فرش‌های چهل تکه ماشینی دیده می‌شود. فرش چهل تکه با تنوعی از طرح و رنگ، با انواع دکوراسیون‌ها، چه سنتی و چه مدرن هماهنگ می‌شود.

 

 

جشن شب یلدا در نقاط مختلف ایران

آیین شب یلدا در شهرهای ایران به صورت‌های مختلف برگزار می‌شود.

اصفهانی‌ها باور دارند که زمستان به دو بخش «چله» و «چله کوچیکه» تقسیم می‌شود. چله اول از اول دی‌ماه تا پایان بهمن و چله کوچک از 10 تا 30 بهمن است. اصفهانی‌ها هندوانه را نماد کروی بودن خورشید و قدرت درونش می‌دانند و هر سال روی سفره‌ای که فرش شب یلدا پهن می‌کنند، هندوانه جایگاه ویژه‌ای دارد.

شب یلدا در آذربایجان شرقی هم به شکل خاصی اجرا می‌شود. آذری‌ها همیشه آداب و رسوم را به بهترین صورت برگزار می‌کنند که در نوع خود بسیار خاص و منحصر به فرد است. در بیشتر شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی، کسانی که نامزد دارند برای همسرشان خوانچه می‌فرستند. روی خوانچه با ترمه یا برشی از یک فرش سنتی تزیین شده و روی آن شیرینی، میوه، هندوانه و پارچه قرار داده می‌شود.

از رسوم مشترک شب یلدا در همه شهرها، می‌توان به تفال به دیوان حافظ و شعرخوانی، قصه گفتن، خوردن آجیل و انار اشاره کرد.

 

خاطره یلدایتان را با محتشم بسازید!

در وصف فرش‌های مجموعه بزرگ فرش محتشم فقط می‌شود گفت: «آنچه خوبان همه دارند، محتشم یک‌جا دارد!» از فرش کلاسیک و سنتی تا فرش مدرن و فانتزی. از فرش آشپزخانه تا فرش کودک. بیش از 1000 نوع فرش با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع! همه را می‌توانید در جشنواره بزرگ یلدایی فرش محتشم با تخفیف‌های باورنکردنی و ویژه، تهیه کنید و دکوراسیونی خاص و منحصربه‌فرد داشته باشید.

جشنواره شب یلدای فرش محتشم از 28 آذر تا 3 دی‌ماه برگزار می‌شود.

 

شما هم به خانواده بزرگ فرش محتشم بپیوندید!

 

 

 

 

مقالات مرتبط

5 رنگ فرش که هیچوقت از مد نمی افتد!
فرش به عنوان یک عنصر جدانشدنی از دکوراسیون های ایر...
ابعاد فرش های مختلف چقدر است؟
در این مطلب سعی کردیم به شکل کامل در مورد ابعاد فر...
فرش اشپزخانه چی بخرم؟ بهترین فرش مناسب آشپزخانه
آشپزخانه محیطی با اهمیت بالا برای بانوان است به هم...
انواع گلیم فرش آشپزخانه
اگر تصمیم خرید فرش آشپزخانه دارید و نمیدانید کدام ...
بهترین برند فرش ماشینی
بهترین برند فرش ماشینی در ایران باید بتواند فرش با...
بهترین رنگ فرش برای مبل کرم
بهترین رنگ فرش برای مبل کرم میتواند رنگ های متفاوت...
بهترین فرش اتاق کودک
انتخاب بهترین فرش اتاق کودک همیشه دارای سختی های ز...
نکات کلیدی که در خرید فرش ماشینی باید به آن توجه کرد!
هنگام خرید فرش ماشینی باید به نکات زیادی توجه کنید...
مزایای خرید اینترنتی فرش
مزایای خرید اینترنتی انقدر زیاد است که در چند دقیق...
قبل از خرید فرش 1500 شانه باید این موارد را بدانید!
فرش 1500 شانه در دسته بندی فرش های لاکچری بازار قر...
5 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است