جستجو
روش‌هایی برای از بین بردن سوختگی فرش

روش‌هایی برای از بین بردن سوختگی فرش

تاریخ انتشار: 1399/07/02 نویسنده: محمدحسین کریمی
بسیار پیش می آید که بر اثر بی احتیاطی قسمتی از فرش های خانه می سوزند. در این نوشته با ترفند هایی برای از بین بردن انواع سوختگی فرش آشنا خواهید شد.

از گذشته تا به امروز، اکثر ایرانیان برای زیبایی و پوشش کف خانه هایشان از فرش استفاده می کنند. استفاده از این کفپوش های زیبا هزینه بر است، از این رو نگهداری و مراقبت از آن ضروری است.

از آنجایی که امکان دارد سوختن فرش به دلایل متفاوت مثل: افتادن یک تکه زغال یا سیگار، چسبیدن قابلمه یا اتو به فرش، چکیدن موم های شمع بر روی فرش و …. اتفاق بیفتد. قصد داریم در این مقاله چندین راهکار برای رفع سوختگی فرش را بیان کنیم.

اگر با چنین موردی مواجه شدید اولین کاری که می بایست انجام دهید، بررسی میزان سوختگی در فرش است. اگر میزان سوختگی در فرش بسیار زیاد و عمیق بود. بهتر است به یک قالیشویی معتبر و با تجربه که کار تعمیر فرش را هم انجام می دهند مراجعه کنید، تا آنها به صورت تخصصی، فرشتان را رفو و تعمیر نمایند.

اما چنانچه سوختگی به صورت سطحی در فرش ایجاد شده باشد، شما می توانید با استفاده از راهکارهای زیر در صدد برطرف نمودن لک های حاصل از انواع سوختگی ها اقدام نمایید.

تعمیر سوختگی فرش

رفع سوختگی فرش حاصل از افتادن سیگار یا زغال

سوختگی فرش با سیگاردر صورت افتادن سیگار روی فرش، با وسیله ای مانند سنباده یا نوک قیچی، بخش سوخته شده فرش را بتراشید. این کار باید با دقت انجام شود تا به تارو پود قالی آسیبی وارد نشود. سپس پرزهای تراشیده شده فرش را با جاروبرقی یا دستی تمیز نمایید.

آنگاه با استفاده از دستمال تمیز آغشته شده با ترکیب آب اکسیژنه و آب معمولی یا همان آب شهری روی لکه های فرش به آرامی حرکت دهید تا کاملا پاک شوند.

علاوه بر راهکار بیان شده برای از بین بردن لکه های سطحی حاصل از سوختگی فرش با سیگار، می توانید با گذاشتن تکه های کوچک یخ، بر روی لکه های سیاه فرش و یکدست نمودن پرزهای فرش با شانه، درکم تر دیده شدن اثرات سوختگی بر روی  فرش منزلتان، اقدام نمایید.

در آخر کار برای شستشوی قالی یا فرش، می توانید با محلول شامپو فرش و آب، لکه های سیاه باقیمانده بر روی فرش را از بین ببرید. سپس با بالاتر قرار دادن فرش از سطح زمین، سریعتر آن را خشک نمایید.

رفع سوختگی حاصل از چسبیدن قابلمه یا اتو به فرش

در صورت آسیب دیدن فرش از طریق چسبیدن قابلمه و اتو، ابتدا بررسی کنید، آیا میزان سوختگی فرش عمیق است یا نه؟

اگر لکه حاصل از سوختگی سیاه رنگ است و محل سوختگی گود شده است. خودتان در منزل نمی توانید کار خاصی در جهت از بین بردن لک های روی فرش انجام دهید. و حتما باید به یک قالیشویی مطمئن مراجعه کنید تا فرشتان را تعمیر نماید.

اما اگر پرزهای روی فرش، زیاد آسیب ندیده بود از روش زیر استفاده کنید:

با قرار دادن پیاز دو نیم شده بر روی محل سوختگی و شستن فرش با آب سرد، می توانید لکه های سوختگی را ناپدید کنید.

مراقبت از فرش

رفع محل سوختگی شمع روی فرش

در صورت ریختن پارافین در حال ذوب شدن شمع بر روی فرش، فورا باید با استفاده از یک جسم نوک تیز مانند کاردک یا قاشق پارافین ریخته شده را بتراشید.

سپس با قراردادن دستمال خشک روی لکه ها و حرکت اتو بر روی دستمال خشک، پارافین باقیمانده را جذب نمایید.

برای تمیزی بهتر فرش می توانید، در نهایت با استفاده از محلول مایع ظرفشویی و آب سرد، لکه های شمع را از بین ببرید.

برای جلوگیری از خیس شدن بقیه نواحی فرش می توانید، با بالاتر قرار دادن فرش از سطح زمین یا کشیدن سشوار در قسمت خیس فرش، سریعتر محل مورد نظر را خشک کنید.

با کمک روش هایی که بیان شد، می توانید انواع سوختگی های سطحی را از بین ببرید. اما در موارد جدی تر، بهتر اینست که از کار را به کاردان بسپارید و فرش آسیب دیده را به یک قالیشویی معتبر بسپارید.

شرکت خدمات فرش و قالیشویی آستان بیش از 30 سال تجربه تخصصی در زمینه های شست و شو، تعمیرات فرش، قالی و قالیچه ماشینی و دستباف، آماده راهنمایی و خدمات دهی به شهروندان مشهدی می باشد.
0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است