جستجو
روش‌های تشخیص فرش ماشینی و دستباف

روش‌های تشخیص فرش ماشینی و دستباف

تاریخ انتشار: 1399/04/16 نویسنده: محمدحسین کریمی

اگر خریداری نوع بافت فرش برایتان از اهمیت زیادی برخوردار است و نیاز دارید تفاوت فرش دستبافت و ماشینی را از هم تشخیص بدهید، ما شمارا با چند روش مفید و مختصر راهنمایی می کنیم.

 وجود اتیکت یا برچسب پشت فرش

اگر پشت فرش با اتیکت ضمیمه شده است، این فرش ماشینی است. فرش های دستبافت به ندرت ممکن است اتیکت داشته باشند.

مواد به کار رفته شده در فرش

فرش های دستبافت عموما از مواد طبیعی مثل پشم، کرک و ابریشم و پنبه بافته شده اند. اگر فرش از مواد مصنوعی مانند نایلون، پلی استر و بافته شده باشد، بدون شک ماشینی است.

شهر یا کشور تولید کننده

اینکه فرش در کجا تولید شده باشد موضوع مهمی است. در بسیاری از کشورهای اروپایی مانند بلژیک و ایتالیا، فرش های ماشینی تولید می شود اما در کشورهایی مثل ایران ، ترکیه و چین، نپال، پاکستان و هند، در تولید فرش های دستبافت زبان زد هستند.

آیا ریشه های فرش جداگانه به آن دوخته شده؟

اگر ریشه های فرش از خود فرش و در ادامه ی بافت آن باشد، نشانگر دستبافت بودن آن است. اما اگر ریشه های فرش را جداگانه به آن دوخته باشند، فرش ماشینی است.

پشت فرش را بررسی کنید.

اگر پشت فرش ماشینی و دستبافت را با یکدیگر مقایسه کنید، به راحتی متوجه تفاوت های آنها می شوید. لبه های فرش دستبافت دقیقا صاف و یکدست نیستند و حتی ممکن است چله های گره خورده ی سفید را از لابه لای برخی قسمت ها مشاهده کنید.

پشت فرش های ماشینی معمولا خطوط سفید مرتبی وجود دارد که از انتها به ابتدای خط دیگر تکرار شده است. اینها نخ های پایه ای هستند که آن هارا در فرش های دستبافت نمی بینید.

0 / 5

نظرات

نظر شما پس از بررسی توسط مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد!

امتیاز دهی

لطفا امتیاز خود را نسبت به این مقاله ثبت بفرمایید.

برداشت از کیف پول

دوست عزیز! لطفا مبلغ مورد نظرتان را برای برداشت از کیف پول محتشم وارد کنید.

مبلغ واریز به ریال
مقدار مبلغ درخواستی از مقدار موجودی کیف پول بیشتر است